Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #1 Skrevet 21. juni 2012 Ser det ligger et skjema på nav man skal fylle ut.Men må jeg det-Siden legen ikke sa noe om det så må jeg vel ikke gjøre noe??Noen som vet? Noen som har en annelse om hvor lang tid det vil ta å behandle søknaden?
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #2 Skrevet 21. juni 2012 Du må sende inn skjemaet som ligger på nav.no. Legen sender legeerklæring. Som regel må du også ha en spesialisterklæring for at det i det hele tatt skal vurderes. Det er lang behandlingstid på uføresaker, gjerne opp mot 6 mnd.
Clue Skrevet 21. juni 2012 #3 Skrevet 21. juni 2012 Jo, du må fylle ut det skjemaet. Vil også anbefale deg at du legger ved et eget skriv hvor du beskriver hvordan sykdommen/plagene virker inn på hverdagen din. Hvilke begrensninger du har osv. Det er DU som skal søke om uførestønad, ikke legen din. Legen gir bare en legeattest, men den er ikke nok. Du bør også ta kontakt med NAV om dette, for å høre hva som trengs. Ofte vil de ha uttalelser fra spesialister. Har du vært til utredning hos spesialister, må du legge ved de papirene du har på det, eller innhente uttalelser fra dem. NAV krever også gjerne at du har hatt diverse utprøvinger i arbeidslivet. Det er ikke nok å bli syk (med mindre det sier seg selv at det er meget funksjonsnedsettende, f.eks at du er lam fra halsen og ned). Det kan ta flere mnd å behandle søknaden, sikkert opptil et halvt år.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #4 Skrevet 21. juni 2012 jeg har vært i dette systemet i tolv år- Har ikke vært i noen behandling på 4 år.har gått 4 år på avklaringspenger.men har vært i åresvis med behandling før det.Legen prøvde sist og sende inn uføresøknad.men fikk avlsag.da gjorde jeg ingen ting .sendte ikke inn egen søknad.Er det sikkkert at alle må sende inn egen søknad.er vant til at legen fikser alt.har aldri noen gang søkt på egen hånd.Verken på attføring ,tidsbegrenset ufør eller avklaringspenger.
Clue Skrevet 21. juni 2012 #5 Skrevet 21. juni 2012 Når det gjelder uføresøknad, så Må du sende inn selv. Og jo mer dokumentasjon, jo bedre! Og det teller MYE at man legger ved et eget skriv om hvordan sykdommen/plagene påvirker hverdagen. Legen kan IKKE sende inn en søknad om uføretrygd. Han sender kun inn en legeattest. Det er DU SELV som må søke. Om legen søker for deg, blir det automatisk avslag, for han er ikke berettiget til å søke.
moota m storebror&lillebror Skrevet 21. juni 2012 #6 Skrevet 21. juni 2012 Jeg hadde i alle fall tatt ansvar og ringt inn selv Så slipper du unødvendig ventetid pga manglende papirer. Har aldri hørt om at en selv ikke må sende inn informasjon som egenvurderingsskjema eller andre ting for å søke om noe fra nav. Rart at de ikke vil ha din underskrift for at legen kan søke om uføre eller aap! Her er det jeg som har tatt alt selv, legen har kun fylt ut legeerklæringen, med min hjelp.
pinga76 Skrevet 21. juni 2012 #7 Skrevet 21. juni 2012 Jeg jobber i nav og har jobbet med uførepensjon. Du må 100prosent sikkert sende inn søknad selv. Legene tror ofte de kan søke. Men, hvis du får aap må du ikke søke før du har snakket med saksbehandler. Hvis ikke mister du aap hvis søknaden om uføre blir avslått. Du kan selvsagt søke aap igjen, men ikke sikkert du fyller vilkår. Uansett kan du tape penger på det.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #8 Skrevet 21. juni 2012 Høres rart ut pinga76.Jeg har vært veldig veldig syk og har papirer og dokumentasjon som et vondt år.legen har allerder sendt av gårde uføresøknad.og jeg sender avgårde min erklæring.må jeg ha godkjennelse av nav?hva hvis legen mener det er det riktige.lLegen sa det ikke ville være noe problem. med pengene .Hvis jeg ikke har krav på uføretrygd .blir jeg sosial klient da.selv om jeg har vært til utallige behandlinger og flere utprøvinger.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #9 Skrevet 21. juni 2012 For 4 år siden søkte legen uføretrygd.da fikk jeg avslag men automatisk 4 nye år på avklaringspenger.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #10 Skrevet 21. juni 2012 Du må ikke ha godkjennelse fra nav for å søke, men du må gjøre det selv. Legen din kan ikke søke for deg. En lege kan heller ikke "bestille" en uførepensjon. Det er ikke sykdommen i seg selv som er avgjørende, men i hvilken grad den påvirker arbeidsevnen. Det må foreligge legeerklæringer, spesialisterklæringer og rapporter fra tiltaksarrangør av nyere dato som alle konkluderer med at man ikke har arbeidsevne innen noen yrker. Sykdomstilstanden må være av varig karakter og behandling kun å anse som vedlikeholdsbehandling. Det er lurt å avklare med din saksbehandler før du søker, da det er hun som skal behandle søknaden først. Hun skriver en arbeidsevnevurdering hvor arbeidsevnen din kartlegges og vurderer om du fyller vilkårene for "varig tilpasset innsats" - som er et kriterie for uføre. Så sendes saken til NAV forvaltning som behandler søknaden. Det er 4 mnd behandlingstid. Når mine brukere sender inn et uførekrav uten at jeg har gitt klarsignal, så har jeg 14 dager på meg til å innhente manglende medisinske opplysninger, skrive arb evne vurdering og gjøre saken klar til å sendes forvaltning. Det rekker jeg skjelden. Da gir forvaltning et avslag. Jeg har en sak nå som er soleklar. Men når legen og spesialistene bruker over en måned på å skrive og sende erklæring, så jeg måtte ta kontakt med bruker for å få h¤n til å trekke kravet for å unngå et avslag. Det er frustrerende for alle parter. Jeg ville tatt kontakt med saksbehandler hvis jeg var deg. En uføresøknad godkjennes ikke uansett uten din underskrift.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #11 Skrevet 21. juni 2012 Du må ikke ha godkjennelse fra nav for å søke, men du må gjøre det selv. Legen din kan ikke søke for deg. En lege kan heller ikke "bestille" en uførepensjon. Det er ikke sykdommen i seg selv som er avgjørende, men i hvilken grad den påvirker arbeidsevnen. Det må foreligge legeerklæringer, spesialisterklæringer og rapporter fra tiltaksarrangør av nyere dato som alle konkluderer med at man ikke har arbeidsevne innen noen yrker. Sykdomstilstanden må være av varig karakter og behandling kun å anse som vedlikeholdsbehandling. Det er lurt å avklare med din saksbehandler før du søker, da det er hun som skal behandle søknaden først. Hun skriver en arbeidsevnevurdering hvor arbeidsevnen din kartlegges og vurderer om du fyller vilkårene for "varig tilpasset innsats" - som er et kriterie for uføre. Så sendes saken til NAV forvaltning som behandler søknaden. Det er 4 mnd behandlingstid. Når mine brukere sender inn et uførekrav uten at jeg har gitt klarsignal, så har jeg 14 dager på meg til å innhente manglende medisinske opplysninger, skrive arb evne vurdering og gjøre saken klar til å sendes forvaltning. Det rekker jeg skjelden. Da gir forvaltning et avslag. Jeg har en sak nå som er soleklar. Men når legen og spesialistene bruker over en måned på å skrive og sende erklæring, så jeg måtte ta kontakt med bruker for å få h¤n til å trekke kravet for å unngå et avslag. Det er frustrerende for alle parter. Jeg ville tatt kontakt med saksbehandler hvis jeg var deg. En uføresøknad godkjennes ikke uansett uten din underskrift. Og du må fylle ut egenvurderingsskjema
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå