Junifrue Skrevet 21. juni 2012 #1 Skrevet 21. juni 2012 Jenta mi er 17 mnd og prater mer og mer. Hun kan masse dyrelyder, sier hadet, hei, pus, pappa, MEN... ikke mamma. Heller ikke mø, melk eller andre ord med m. Meg kaller hun for bappa, med en blanding av en b og en p-lyd. Mø blir bø, mjau blir bjau. Syns det er så rart, for hun hadde den typiske mamamam-bablingen da hun var yngre, og når hun koser seg med noe godt sier hun nomnomnom. Er det noe jeg burde bekymre meg over, at dette kan bli en talefeil?
Rose04 Skrevet 21. juni 2012 #2 Skrevet 21. juni 2012 Jeg er ikke noe ekspert, men det er vanlig at de små har en eller annen bokstav/lyd de ikke uttaler og derfor bruker andre bokstaver/lyder isteden for det. Hun er nok bare blitt vant til å i b/p istedenfor m, og da fortsetter hun med det. Trenger ikke bety at hun ikke klarer å si den lyden. Ville ikke bekymra meg når hun er så liten. Noen snakker jo omtrent ikke noe før de er nærmere to år. Men som sagt, jeg er ikke noe ekspert på dette, bare av erfaring fra andre barn jeg kjenner til.
LillemorHeidi Skrevet 21. juni 2012 #4 Skrevet 21. juni 2012 Vår lillepie er snart 2,5 år hun begynte ikke å snakke før hun var 2. I begynnelsen var det masse feil ord slik som Bann = vann. Ikke var hun villig til å prøve å si navnet på lillebroren sin heller. Han var og er fremdeles baby men nå kan hun av og til si navnet hans. Hun har nå begynt å prate klarere og klarere: vann har blitt vann og hun gjentar alt. I dag sa hun helsestasjon og bursdagskrone på sin måte og jeg forstod hva hun fortalte.
mor med liten skatt Skrevet 21. juni 2012 #5 Skrevet 21. juni 2012 Tror ikke dette kan bli talefeil, jeg ville overhodet ikke vært bekymret. Har hatt det omtrent likt med min gutt som sa pappa til faren og flere ord, mens jeg var bapa. Så plutselig dagen før han ble 18 måneder sa han mamma klart og tydelig og har sagt det slik siden. Så det kommer nok!
Blt Skrevet 21. juni 2012 #6 Skrevet 21. juni 2012 jeg tror heller ikke dette er talefeil, bare at hun ikke har utviklet reportoaret. Min lille på halvannet sier for eksempel ikke 't'lyder, men bruker 'n' istedet. Titte blir ninne for eksempel. Så du trenger nok ikke bekymre deg!
Maracuya Skrevet 25. juni 2012 #7 Skrevet 25. juni 2012 17 mnd? Ingen fare. 3 1/2-åringen min lærte nettopp å si G og K i stedet for D og T (Kake var "tate" og gammel var "dammel"). Før det hadde han flere sånne lyder han byttet ut (F var S, V var J). Det blir etterhvert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå