Gå til innhold

Carpal tunnel syndrom, hevelse i hendene - TIPS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid med nr. 2, og i dette (som forrige) svangerskap har jeg fått Carpal Tunnel Syndrom. Jeg er nå 31 uker på vei og tenker med skrekk at det er lenge å leve med to hender som ikke fungerer i hele 2 måneder til. Nå sover jeg omtrent ikke om natten fordi hendene "visner" og verker mye, opp i armene og helt til skuldrene. Har kontorjobb og bruker mye pc, noe som begynner å bli en utfordring pga bruk av tastatur og mus - som fører til at høyrehånden sovner og hovner kraftig opp.

Vet man ikke blir operert for dette når man er gravid, og det gikk relativt fort over etter lille tulla ble ble født sist. Men er det noen som har tips på hvordan man kan bli kvitt deler av plagene med dette når man er gravid? Prøvde akupunktur sist, og det hjalp ikke. Fysioterapi hjelper visst heller ikke.

Lettere fortvilet...

Fortsetter under...

Skrevet

Heisann. Jeg hadde det samme da jeg var rundt 32 uker og begynte på B6-vitamin, pyridoksin. Tar dette morgen og kveld sammen med vanlig b-kompleks omega3, vit D, mm. Dette kan fåes kjøpt på apotek og er noe jeg vil anbefale på det sterkeste.

Pass på å drikke mye vann og, det hjelper på hevelsene i kroppen.

:)

Skrevet

Jeg sliter med akkurat det samme, har hatt det i alle svangerskapene. Går fort over etter fødsel.

Har ikke forsøkt det appelsinhodet skriver, men skal jammen gi det et forsøk. Prøvd akupunktur, men det var helt uten effekt. Må opp om natten og "svinge" særlig høyrearmen rundt for å få igjen følelsen i armen/hånden.

Jeg har snakket med fastlegen, og han mente at med unntak av kortison og operasjon, er det egentlig bare noe jeg måtte leve med under svangerskapet.

Skrevet

Her er det nok ikke så mye annet som kan gjøres enn som med hevelse andre steder i kroppen: Generell bevegelse, unngå i det lengste statisk arbeid, sitt gjerne med hånden litt hevet men hvilende, unngå sukker (så langt det lar seg gjøre) og drikk nok vann. Skjønner det er plagsomt!

• 3 uker senere...
Skrevet

Du kan få kjøpt en "skinne"/ støttebandasje på apoteket.

Det hjalp meg forrige gang. Jobber på kontor.

Skrevet

Jeg hadde dette i forrige svangerskap. Har heldigvis ikke fått det denne gangen. Jeg hadde litt effekt av akupunktur, husker jeg. Ellers var det ikke noe som fungerte på meg.. =/

Denne gangen har jeg ikke fått så mye vann i kroppen og ikke lagt så mye på meg, så langt har jeg sluppet unna. Det er forferdelig plagsomt, så du har all min medfølelse for dine nattplager. Det er grusomt!

Annonse

Skrevet

Sliter med noe av det samme, synes det hjelper noe med kjerringrokkte, er anbefalt for ødem, men virker på så mangt.....

Skrevet

Takk for gode svar:) Jeg har prøvd skinne, hansker og støttebandasje uten at det hjelper stort. Kjerringrokk-te har jeg også prøvd, uten effekt dessverre. Akupunktur hjalp ikke sist, så det har jeg ikke så lyst å bruke penger på denne gangen. Siste uken har jeg bare blitt verre, hvor jeg ikke bare mister følelsen i fingrene, men verker fryktelig mye i fingrene, hendene, armene og bak i skulderbladene - det kjennes ut som det er nerver som ligger i klem. Er blitt 100% sykmeldt siden jeg ikke sover om natten.

Føler det hjelper litt med varme; en varm dusj eller varmepose på hendene rett før leggetid - i kombinasjon med at jeg har hatt på støttebandasje store deler av dagen, i alle fall hele kvelden og utover natten. Har fått låne en recliner som jeg kan sitte og sove i, det hjelper også litt. Håper noen kan få nytte av tipsene, men det er vel med dette som med det meste - alt er individuelt, så selv om noe hjelper for meg er det ikke sikkert det hjelper for andre.. Får bare satse på at de siste 6 ukene går fort på alle andre måter:D

• 4 uker senere...
Skrevet
Takk for gode svar:) Jeg har prøvd skinne, hansker og støttebandasje uten at det hjelper stort. Kjerringrokk-te har jeg også prøvd, uten effekt dessverre. Akupunktur hjalp ikke sist, så det har jeg ikke så lyst å bruke penger på denne gangen. Siste uken har jeg bare blitt verre, hvor jeg ikke bare mister følelsen i fingrene, men verker fryktelig mye i fingrene, hendene, armene og bak i skulderbladene - det kjennes ut som det er nerver som ligger i klem. Er blitt 100% sykmeldt siden jeg ikke sover om natten. Føler det hjelper litt med varme; en varm dusj eller varmepose på hendene rett før leggetid - i kombinasjon med at jeg har hatt på støttebandasje store deler av dagen, i alle fall hele kvelden og utover natten. Har fått låne en recliner som jeg kan sitte og sove i, det hjelper også litt. Håper noen kan få nytte av tipsene, men det er vel med dette som med det meste - alt er individuelt, så selv om noe hjelper for meg er det ikke sikkert det hjelper for andre.. Får bare satse på at de siste 6 ukene går fort på alle andre måter:D
Aj, aj hvordan har du det nå med disse plagene? Jeg er skikkelig fortvilet, før har det vært ubehagelig og plagsomt, nå er det direkte smertefullt. Jeg sitter og sover, og går med skinne hele dagen/natten, men likevel verker det helt opp i skulderen og det gjør direkte vondt inni hånden, rundt tommelen og i håndleddet. Føles ganske fortvilende å ha det sånn kanskje i 3-4 uker til for mitt vedkommende (termin slutten av august). Skal til fastlegen nå halv elleve, og skal spørre om det er mulig å få en slik kortisonsprøyte selv om jeg er gravid. Jeg greier nesten ikke tanken på å ikke sove og ha slike smerter helt frem til fødsel, kommer til å være helt utslitt.
Skrevet

Den ene armen min begynte med det tullet..;)

Går til kiropraktor (pga rygg, hofter og bekkenproblemer)

Hun ristet og slang handa og håndleddet mitt rundt;)

Så jeg har ikke hatt ubehag med den handa på flere måneder.., men nå begynner begge å krangle litt (skal bestille ny time strax, ja;)

Skrevet

Jeg er i alle fall ikke alene om disse plagene forstår jeg. Har fått ena mer vann i kroppen, men nå verker jeg faktisk ikke så mye lengre - det gjør at jeg endelig sover litt om natten. Har fungert at det bare ble verre og verre, for så å bli litt bedre, for nå våkner jeg ikke av at hendene sover lengre (de sover faktisk hele døgnet nå, så kanskje det er derfor) - rart hva man blir vant til:) Er fremdeles ubehagelig og lagsomt, men er sjeleglad for å få noen timer søvn om natten, er grusomt å gå uten..

Har fått svangerskapskløe siste uken, og ikke visste jeg at dette kan være fryktelig farlig - så nå bærer det til legen på ekstrakontroll i morgen for å ta bodprøver. Krysser fingrene for at det er den uskyldige og at jeg ikke blir satt i gang helt enda!

Skrevet

Dere som har dette, ser dere at håndleddet er hovent?! Og når begynte det for dere? Jeg fikk det mot slutten av forrige svangerskap, og ble omtrent helt bra etter fødselen. Var bare innimellom at hånden dovnet bort ved feks sykkeltur etc. Nå er jeg gravid med nr. 3 i uke 17 og har allerede begynt å merke det. Jobber på kontor og høyre hånd dovner ved tastaturet/musen... Men jeg kan ikke tro at jeg har noe særlig med vann i kroppen allerede!

Skrevet
Jeg er i alle fall ikke alene om disse plagene forstår jeg. Har fått ena mer vann i kroppen, men nå verker jeg faktisk ikke så mye lengre - det gjør at jeg endelig sover litt om natten. Har fungert at det bare ble verre og verre, for så å bli litt bedre, for nå våkner jeg ikke av at hendene sover lengre (de sover faktisk hele døgnet nå, så kanskje det er derfor) - rart hva man blir vant til:) Er fremdeles ubehagelig og lagsomt, men er sjeleglad for å få noen timer søvn om natten, er grusomt å gå uten.. Har fått svangerskapskløe siste uken, og ikke visste jeg at dette kan være fryktelig farlig - så nå bærer det til legen på ekstrakontroll i morgen for å ta bodprøver. Krysser fingrene for at det er den uskyldige og at jeg ikke blir satt i gang helt enda!
Huff - lykke til!! Jeg var hos legen i dag også, og han kunne ikke si annet enn det jeg visste. Eneste medisinen mot carpal t. for meg nå er fødsel. Mannen har vært i dag og kjøpt en ny type håndleddstøtte for natten, spesielt for cts - og det virker lovende. Sitter jo rett opp og ned når jeg skal sove, og likevel dovner hendene bort og gjør vondt. Legen sa at jeg godt kunne ta noen paracet da - så prøver nok det i natt.

Annonse

Skrevet
Dere som har dette, ser dere at håndleddet er hovent?! Og når begynte det for dere? Jeg fikk det mot slutten av forrige svangerskap, og ble omtrent helt bra etter fødselen. Var bare innimellom at hånden dovnet bort ved feks sykkeltur etc. Nå er jeg gravid med nr. 3 i uke 17 og har allerede begynt å merke det. Jobber på kontor og høyre hånd dovner ved tastaturet/musen... Men jeg kan ikke tro at jeg har noe særlig med vann i kroppen allerede!
Hei, nei jeg kan ikke se at jeg er hoven. Og jeg fikk vondt før jeg fikk påvist noe vann i kroppen. Men det har blitt gradvis vondere og vondere. Første gang hadde jeg det vel nesten hele siste trimester, og samme nå. Er i uke 37 nå, og det er ekstremt vondt. Har statisk PCjobb, og det er jo ikke best akkurat. Har forsøkt akupunktur og fysio uten noen som helst forbedring. Men, slik skinne på håndleddet gir lindring.
Skrevet (endret)

Ønsker alle med disse plagene lykke til med soving etc - og håper det går fort over etter fødselen..

Jentemamma: Forrige sv.skap hadde jeg lite vann i kroppen, og kunne ikke se på hendene at jeg var hoven - plagene begynte ca i uke 30 og ble ille i ca uke 35. Denne gangen er jeg tydelig hoven i håndleddet og fingrene/hele hånden. Plagene begynte i uke 25, men ble ikke ille før i uke 30.

Endret av lott`n
Skrevet

jeg behandling hos naprapat for dette men skal tilbake å få flere behandling for jeg var skikkelig hoven sist jeg var der. men har blitt mye bedre av det hun gjorde med armen sist.

Skrevet
jeg behandling hos naprapat for dette men skal tilbake å få flere behandling for jeg var skikkelig hoven sist jeg var der. men har blitt mye bedre av det hun gjorde med armen sist.

og jeg er bare 12 uker på vei og sliter med både dette og bekkenløsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...