Anonym bruker Skrevet 20. juni 2012 #1 Skrevet 20. juni 2012 Okei, det er vel kanskje å overdrive, men til mitt forsvar er jeg 2 uker fra termin, og en smule hormonell :-) Problemet er at han kommer inn og har masse bæsj hengende i pelsen der bak, og som han heller ikke viser noen interesse for å vaske bort. Har hatt det siden igår (denne gangen), og idag prøvde jeg og samboer å klippe det bort, men det var enklere sagt enn gjort. Det er akkurat som han ikke takler at han er langhåret. Dette har skjedd flere ganger, og hver gang får han en omgang med saksa, slik at det blir mer åpent rundt rompa hans. Men, som sagt, ikke like enkelt å få til dette hver gang. Men det skal da ikke være nødvendig å holde på sånn? Nå er det noen år siden jeg hadde katt sist (den vi har nå er 7 mnd), men kan aldri huske at dette var et problem. Mulig jeg er mere hysterisk nå siden jeg er livredd for toxoplasmose. Han har gått på kasse siden vi fikk ham, og det har vært noen episoder da også hvor han dro med seg kattebæsj inn i stua og diverse andre plasser. Akkurat som han vet at jeg blir hysterisk når dette skjer. Nå gjør han ifra seg bare ute, etter en overgang på cirka 2 mnd. Jeg føler meg en smule paranoid når jeg skriver dette, men jeg blir bare så frustrert, for det er egentlig verdens godeste katt. Som er tålmodig med lillegutten vår, også er han veldig kosete, men jeg nekter å ha ham i nærheten når jeg vet hva som henger og dingler i pelsen hans. Usj! Så det jeg egentlig lurer på etter en liten utblåsning, er om det er noen katteelskere/eksperter som har noen råd til hva jeg kan gjøre for å få ham til å vaske seg bedre? Han er jo veldig langhåret med tykk pels enda, kan det være problemet? At han liksom ikke kommer til? Han er heller ikke kastrert enda, men det blir når dyrlegen kommer tilbake fra ferie. Vet ikke om de bruker å bli verre da, men. Får ikke håpe det :-( Setter pris på noen gode råd, hvis de finnes :-) Må også få understreke at jeg ikke er slem mot ham på noen som helst måte, selv om jeg blir veldig sint på ham når jeg merker lukta og ser etterlatenskaperne hans der bak. Heldigvis liker han å være mye ute, så han får ikke være inne så mye, også koser jeg med ham kun når han ligger på golvet.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2012 #2 Skrevet 20. juni 2012 Okei, det er vel kanskje å overdrive, men til mitt forsvar er jeg 2 uker fra termin, og en smule hormonell :-) Problemet er at han kommer inn og har masse bæsj hengende i pelsen der bak, og som han heller ikke viser noen interesse for å vaske bort. Har hatt det siden igår (denne gangen), og idag prøvde jeg og samboer å klippe det bort, men det var enklere sagt enn gjort. Det er akkurat som han ikke takler at han er langhåret. Dette har skjedd flere ganger, og hver gang får han en omgang med saksa, slik at det blir mer åpent rundt rompa hans. Men, som sagt, ikke like enkelt å få til dette hver gang. Men det skal da ikke være nødvendig å holde på sånn? Nå er det noen år siden jeg hadde katt sist (den vi har nå er 7 mnd), men kan aldri huske at dette var et problem. Mulig jeg er mere hysterisk nå siden jeg er livredd for toxoplasmose. Han har gått på kasse siden vi fikk ham, og det har vært noen episoder da også hvor han dro med seg kattebæsj inn i stua og diverse andre plasser. Akkurat som han vet at jeg blir hysterisk når dette skjer. Nå gjør han ifra seg bare ute, etter en overgang på cirka 2 mnd. Jeg føler meg en smule paranoid når jeg skriver dette, men jeg blir bare så frustrert, for det er egentlig verdens godeste katt. Som er tålmodig med lillegutten vår, også er han veldig kosete, men jeg nekter å ha ham i nærheten når jeg vet hva som henger og dingler i pelsen hans. Usj! Så det jeg egentlig lurer på etter en liten utblåsning, er om det er noen katteelskere/eksperter som har noen råd til hva jeg kan gjøre for å få ham til å vaske seg bedre? Han er jo veldig langhåret med tykk pels enda, kan det være problemet? At han liksom ikke kommer til? Han er heller ikke kastrert enda, men det blir når dyrlegen kommer tilbake fra ferie. Vet ikke om de bruker å bli verre da, men. Får ikke håpe det :-( Setter pris på noen gode råd, hvis de finnes :-) Må også få understreke at jeg ikke er slem mot ham på noen som helst måte, selv om jeg blir veldig sint på ham når jeg merker lukta og ser etterlatenskaperne hans der bak. Heldigvis liker han å være mye ute, så han får ikke være inne så mye, også koser jeg med ham kun når han ligger på golvet. Jeg har to langhårskatter (skogskatter), og den ene av de har halve livet hatt seriøse problemer med å holde seg ren baki der. Jeg fikk han barbert på bakdelen, både rumpeskinkene og litt ned på bakføttene. Har i ettertid holdt det kortklippet, for det er det eneste som funker for den katten der. Kanskje det er en løsning for din katt også. Kan jo f.eks be veterinæren gjøre det, når katten skal til kastrering.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2012 #3 Skrevet 20. juni 2012 Okei, det er vel kanskje å overdrive, men til mitt forsvar er jeg 2 uker fra termin, og en smule hormonell :-) Problemet er at han kommer inn og har masse bæsj hengende i pelsen der bak, og som han heller ikke viser noen interesse for å vaske bort. Har hatt det siden igår (denne gangen), og idag prøvde jeg og samboer å klippe det bort, men det var enklere sagt enn gjort. Det er akkurat som han ikke takler at han er langhåret. Dette har skjedd flere ganger, og hver gang får han en omgang med saksa, slik at det blir mer åpent rundt rompa hans. Men, som sagt, ikke like enkelt å få til dette hver gang. Men det skal da ikke være nødvendig å holde på sånn? Nå er det noen år siden jeg hadde katt sist (den vi har nå er 7 mnd), men kan aldri huske at dette var et problem. Mulig jeg er mere hysterisk nå siden jeg er livredd for toxoplasmose. Han har gått på kasse siden vi fikk ham, og det har vært noen episoder da også hvor han dro med seg kattebæsj inn i stua og diverse andre plasser. Akkurat som han vet at jeg blir hysterisk når dette skjer. Nå gjør han ifra seg bare ute, etter en overgang på cirka 2 mnd. Jeg føler meg en smule paranoid når jeg skriver dette, men jeg blir bare så frustrert, for det er egentlig verdens godeste katt. Som er tålmodig med lillegutten vår, også er han veldig kosete, men jeg nekter å ha ham i nærheten når jeg vet hva som henger og dingler i pelsen hans. Usj! Så det jeg egentlig lurer på etter en liten utblåsning, er om det er noen katteelskere/eksperter som har noen råd til hva jeg kan gjøre for å få ham til å vaske seg bedre? Han er jo veldig langhåret med tykk pels enda, kan det være problemet? At han liksom ikke kommer til? Han er heller ikke kastrert enda, men det blir når dyrlegen kommer tilbake fra ferie. Vet ikke om de bruker å bli verre da, men. Får ikke håpe det :-( Setter pris på noen gode råd, hvis de finnes :-) Må også få understreke at jeg ikke er slem mot ham på noen som helst måte, selv om jeg blir veldig sint på ham når jeg merker lukta og ser etterlatenskaperne hans der bak. Heldigvis liker han å være mye ute, så han får ikke være inne så mye, også koser jeg med ham kun når han ligger på golvet. Jeg har to langhårskatter (skogskatter), og den ene av de har halve livet hatt seriøse problemer med å holde seg ren baki der. Jeg fikk han barbert på bakdelen, både rumpeskinkene og litt ned på bakføttene. Har i ettertid holdt det kortklippet, for det er det eneste som funker for den katten der. Kanskje det er en løsning for din katt også. Kan jo f.eks be veterinæren gjøre det, når katten skal til kastrering. Godt å høre at det ikke bare er min katt :-) Men er det dyrlegen som gjør det hver gang for deg, eller gjør du det selv?
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2012 #4 Skrevet 20. juni 2012 Du er teit og det er større sjangse for å bli smittet med toxoplasmose når man spiser grønnsaker, enn hva det er å få fra katt... Gjør leksa di. Stakkars katt som har deg som eier. Katten er bare 7mnd itilleg.
Gjest sug lut Skrevet 20. juni 2012 #6 Skrevet 20. juni 2012 Du er teit og det er større sjangse for å bli smittet med toxoplasmose når man spiser grønnsaker, enn hva det er å få fra katt... Gjør leksa di. Stakkars katt som har deg som eier. Katten er bare 7mnd itilleg. Oj, et generisk anonymt svar. Det er vel strengt tatt ett fett hvor man får toxo fra når man får det. Jeg skjønner dessuten ikke hvor du får det fra at det er synd på katta, derimot skjønner jeg veldig godt hvor frustrerende det er når dyret ikke gjør det eier har tatt for gitt at det skal, og i tillegg har du altså smitterisikoen. Til HI: Høres ut som du har fått gode råd over her, derimot, så fram med barbersakene
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2012 #7 Skrevet 20. juni 2012 Du er teit og det er større sjangse for å bli smittet med toxoplasmose når man spiser grønnsaker, enn hva det er å få fra katt... Gjør leksa di. Stakkars katt som har deg som eier. Katten er bare 7mnd itilleg. IIIIIIIIK!!!! Var det noen som sa noe som kunne minne om kritikk av katter???? Ondskapsfulle og egoistiske mennesker, altså! Tenk å ikke juble når dyret kommer drassene med hele rumpa full av drit! Vet de ikke at som katteeiger (og samfunnsborger generelt) er man pliktig å bejuble alt katten foretar seg?
Gjest sommerfuggel i vinterland Skrevet 20. juni 2012 #8 Skrevet 20. juni 2012 Du er teit og det er større sjangse for å bli smittet med toxoplasmose når man spiser grønnsaker, enn hva det er å få fra katt... Gjør leksa di. Stakkars katt som har deg som eier. Katten er bare 7mnd itilleg. IIIIIIIIK!!!! Var det noen som sa noe som kunne minne om kritikk av katter???? Ondskapsfulle og egoistiske mennesker, altså! Tenk å ikke juble når dyret kommer drassene med hele rumpa full av drit! Vet de ikke at som katteeiger (og samfunnsborger generelt) er man pliktig å bejuble alt katten foretar seg? hehe.. jeg tenkte det samme Nå har du gjort det, lizzom Kanskje på tide å hente fram popkornbollen igjen, for dette kan bli en morsom tråd
Von Hertelhofen Skrevet 20. juni 2012 #9 Skrevet 20. juni 2012 Gir du ordentlig kattemat? Sånn som en kjøper hos dyrlegen eller dyrebutikk? avføringen til katten er kanskje så seig og klissete at den vikles fast i hårene. Men med skikkelig diett så får den en sånn "tørr sauebæsj" konsistens. Da blir det andre boller skal du se!
Katteskinnet Skrevet 21. juni 2012 #10 Skrevet 21. juni 2012 Jeg har samme problem med min katt, bortsett fra at han er korthåret, går på dyrlegefor og i tillegg gnir ræva bortover gulvene for å få vekk lorten. Flott å våkne til det gitt... Høres ut som om det er den lange pelsen, men vær litt forsiktig med å bli sint på katten når det skjer. Min ble kjeftet på av tidligere eiere og derfor får han helt angst når han skal på do, stakkars
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 21. juni 2012 #11 Skrevet 21. juni 2012 Jeg tenkte også litt på fôret - for kjøpt hos vetrinær kan bedre avføringen. Og hvis katten allerede får det, så er det nok barbermaskinen som må til pers =) Lykke til, skjønner det er frustrerende - men det er jo ikke katten sin feil. Den vet ikke bedre. Og også et viktig argument siste kom innlegg med - ikke kjeft på katten.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #12 Skrevet 21. juni 2012 Han får kvalitetsfôr som er kjøpt på dyrebutikk (royal canin). Så jeg tror ikke det er maten som gjør det. Men det virker rett og slett som det er i overkant mye pels for ham der nede, så jeg skal følge et av rådene og få ham barbert. Kan også være at han velger å gjøre fra seg i høyt gress og slikt, og da er det lett at det setter seg fast. (om han bare kunne gjort ifra seg på naboens plen slik vanlige katter gjør ;-) Og jeg kjefter ikke så mye på ham, da. Kommer an på hva dere ser på som kjefting. Det blir mer sånn: åååååh, din bæsjkatt! Også setter jeg ham ned på golvet, hvis han prøver å komme oppi fanget mitt. Det er nemlig yndlingsplassen hans for tiden. Eller rettere sagt, helt oppi ansiktet. Så dere skjønner sikkert at jeg får litt aversjoner når jeg hvordan det står til der bak :-)
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #14 Skrevet 21. juni 2012 Skjedde det samme her. I tillegg dro den dritten bortover gulvet. En periode var det bæsj overalt. Katta dreit jo så innmari mye og! Var like før vi avlivde katten, men plutselig så slutta katten helt med det! Nå gjør katta bare fra seg ute, og det er deilig å slippe å ha dritt utover hele huset.
snuppo Skrevet 21. juni 2012 #15 Skrevet 21. juni 2012 du må få samboeren din til å vaske katta.,,den får det ikke bort selv.- har du gitt katten din bløtfor?????
anonym91 Skrevet 21. juni 2012 #16 Skrevet 21. juni 2012 her bo kattene ute nå.. hadde ikkje problem med bæsj. men han katten begynte og tisse inne for og markere. sikkert mest pga vi og har en jente pus. de hadde kasse og det gjekk bra, men han begynte like vell og tisse over alt.. måtte kjøpe ny dukkevogn til jentongen og senga vår blei pissa ut flere ganger.. dette skjedde når katten var for ung til kastrering. så nå bor de ute det går helt fint. slipper og kattesand
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #17 Skrevet 21. juni 2012 Skjedde det samme her. I tillegg dro den dritten bortover gulvet. En periode var det bæsj overalt. Katta dreit jo så innmari mye og! Var like før vi avlivde katten, men plutselig så slutta katten helt med det! Nå gjør katta bare fra seg ute, og det er deilig å slippe å ha dritt utover hele huset. Uff, det der hørtes ikke noe koselig ut. Men godt at den slutta med det da, så dere slapp å avlive den. Ingenting som er verre enn det :-(
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #18 Skrevet 21. juni 2012 du må få samboeren din til å vaske katta.,,den får det ikke bort selv.- har du gitt katten din bløtfor????? Dessverre så er samboeren min en stor pyse når det gjelder alt som har med katten å gjøre. Det være seg kloklipping, flåttplukking, og sist men ikke minst avføring og det det fører med seg. Så her er det mor som må ordne med alt dette (meg, altså), og selv om jeg er livredd for flått, så blir jeg litt tøffere pga at han er så feig :-) Vi ga ham bløtfôr på tidligvåren, men da dreit han ihvertfall mye, så det slutta vi med. Når får han med jevne mellomrom nystekt kyllingfilet, hvis vi kommer over noen supertilbud. Er en stund siden han fikk det nå, så jeg tror ikke det er kyllingen som er årsaken heller.
Clue Skrevet 21. juni 2012 #19 Skrevet 21. juni 2012 Gir du ordentlig kattemat? Sånn som en kjøper hos dyrlegen eller dyrebutikk? avføringen til katten er kanskje så seig og klissete at den vikles fast i hårene. Men med skikkelig diett så får den en sånn "tørr sauebæsj" konsistens. Da blir det andre boller skal du se! Gir du ordentlig kattemat? Sånn som en kjøper hos dyrlegen eller dyrebutikk? avføringen til katten er kanskje så seig og klissete at den vikles fast i hårene. Men med skikkelig diett så får den en sånn "tørr sauebæsj" konsistens. Da blir det andre boller skal du se! Vi har også en langhårskatt på 10 år. Han har hele livet fått butikkmat kjøpt på Rema og sånt, både tørrfor og mat på boks. Han har alltid hatt tørr og fast avføring, og aldri noe i pelsen. Så mulig diett kan hjelpe på noen, men det går fint med denne dietten for mange også.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #20 Skrevet 21. juni 2012 hadde samme problem med vår da ho var lita, så brukte å dra på meg gule gummihandsker og bade ho. Mener ho var over året før ho klarte å holde seg ren bak selv. Men vår var for liten til å bli tatt fra mamman sin, derfor var også rensligheten ett problem som ho trengte hjelp med lenge. Katte mamman ble påkjørt, derfor vi fikk ho for tidlig, bare så ingen henger seg opp i det.
snuppo Skrevet 21. juni 2012 #21 Skrevet 21. juni 2012 du må få samboeren din til å vaske katta.,,den får det ikke bort selv.- har du gitt katten din bløtfor????? Dessverre så er samboeren min en stor pyse når det gjelder alt som har med katten å gjøre. Det være seg kloklipping, flåttplukking, og sist men ikke minst avføring og det det fører med seg. Så her er det mor som må ordne med alt dette (meg, altså), og selv om jeg er livredd for flått, så blir jeg litt tøffere pga at han er så feig :-) Vi ga ham bløtfôr på tidligvåren, men da dreit han ihvertfall mye, så det slutta vi med. Når får han med jevne mellomrom nystekt kyllingfilet, hvis vi kommer over noen supertilbud. Er en stund siden han fikk det nå, så jeg tror ikke det er kyllingen som er årsaken heller. kan han ha mark? kan de ikke bli dårlig i magen da??? er usikker selv på det. gir du katten melk?? isåfall kan det være lurt å blande den ut med vann, katter er forskjellige,noen tåler bløtfor andre ikke. håper pus blir bra:-) har hatt MANGE katter siden jeg var liten, første gang nåjeg har en som er langhåra....og det er siste gang.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #22 Skrevet 21. juni 2012 du må få samboeren din til å vaske katta.,,den får det ikke bort selv.- har du gitt katten din bløtfor????? Dessverre så er samboeren min en stor pyse når det gjelder alt som har med katten å gjøre. Det være seg kloklipping, flåttplukking, og sist men ikke minst avføring og det det fører med seg. Så her er det mor som må ordne med alt dette (meg, altså), og selv om jeg er livredd for flått, så blir jeg litt tøffere pga at han er så feig :-) Vi ga ham bløtfôr på tidligvåren, men da dreit han ihvertfall mye, så det slutta vi med. Når får han med jevne mellomrom nystekt kyllingfilet, hvis vi kommer over noen supertilbud. Er en stund siden han fikk det nå, så jeg tror ikke det er kyllingen som er årsaken heller. kan han ha mark? kan de ikke bli dårlig i magen da??? er usikker selv på det. gir du katten melk?? isåfall kan det være lurt å blande den ut med vann, katter er forskjellige,noen tåler bløtfor andre ikke. håper pus blir bra:-) har hatt MANGE katter siden jeg var liten, første gang nåjeg har en som er langhåra....og det er siste gang. Nei, han får ikke melk. Han kunne gjerne tenkt seg det, men det tør jeg ikke, for jeg tenker med gru på hvordan kattene vi hadde før i tiden ble av den melka. Bare saus..... usj.... Men jeg får takke (nesten) alle for konstruktive innspill, også satser jeg på at katta holder seg ren og pen etter at vi har fått rensket opp litt i stumpen :-) Har også lagt ved et bilde som viser reaksjonen hans da jeg fortalte om at han hadde blitt hengt ut på DiB ;-)
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #23 Skrevet 21. juni 2012 Gir du ordentlig kattemat? Sånn som en kjøper hos dyrlegen eller dyrebutikk? avføringen til katten er kanskje så seig og klissete at den vikles fast i hårene. Men med skikkelig diett så får den en sånn "tørr sauebæsj" konsistens. Da blir det andre boller skal du se! Gir du ordentlig kattemat? Sånn som en kjøper hos dyrlegen eller dyrebutikk? avføringen til katten er kanskje så seig og klissete at den vikles fast i hårene. Men med skikkelig diett så får den en sånn "tørr sauebæsj" konsistens. Da blir det andre boller skal du se! Vi har også en langhårskatt på 10 år. Han har hele livet fått butikkmat kjøpt på Rema og sånt, både tørrfor og mat på boks. Han har alltid hatt tørr og fast avføring, og aldri noe i pelsen. Så mulig diett kan hjelpe på noen, men det går fint med denne dietten for mange også. Kjøper man dyremat fra Rema er man enten uvitende eller ikke særlig glad i dyret sitt. Det er så mye salt og lite næring i den maten at det skulle ikke vært lov å solgt det.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 21. juni 2012 #24 Skrevet 21. juni 2012 HI: Jeg vil bare understreke at jeg ikke mente, antydet eller antok at du kjeftet på katten din. Bare så du ikke misforsto Ta med katten til vetrinær og diskuter problemet. Kanskje du får andre og ikke minst bedre ekspertsvar Lykke til, og som jeg sa sist: Skjønner det er frustrerende. Selv opplevd det og det er... ekkelt.. grøss - gjort akkurat det samme som deg og satt katta rett i bakken og sagt: æSJ,din ****. Forskjell på det og å kjefte og bli fra seg
Von Hertelhofen Skrevet 21. juni 2012 #25 Skrevet 21. juni 2012 Jeg vet ikke om dette er blitt nevnt her før; Men hvor gammel var katten din da den ble tatt fra moren? Hvis kattungen blir tatt vekk før den er 12 uker så kan den få "problemer" senere i livet. F.eks at den ikke vasker seg ordentlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå