Gå til innhold

når kan de små spise egg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på når man kan gi de små egg ? Leste ett sted at man ikke burde gi det før 1 år. . Men hva stemmer? Jeg har latt snuppa mi smake på litt eggerøre og egg når vi har spist det men hun har da bare fått en teskje. . hun har ikke reagert noe på det, hun er 10 mnd. .

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her sa helsesøster at egg burde introduseres mens mini ble ammet (pga allergi i familien og mistanke om allergi hos mini). Så da vil jeg jo tro at det vil gå helt fint, når din er såpass stor :)

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Barn kan fint spise egg før de er 1 år gamle. Ville bare vært forsiktig hvis det er egg-allergi i familien.

Egg er en av tingene barn kan reagere på, men de sier nå at selv ved høy risiko for allergi er det ikke grunnlag for å utsette introduksjonen av matvarer eller unngå egg. Se på side 21 av heftet mat for spedbarn: http://www.matportalen.no/artikler/article2336.ece/BINARY/Mat+for+spedbarn

Skrevet

Her har helsesøster sagt at man kan introdusere det meste av mat når man vil, man må bare gi en liten mengde første gang i tilfelle det kommer en reaksjon. Hvis barnet er allergisk så vil det få en reaksjon uansett om det er 6 mnd eller 1 år, man bare utsetter det ved å vente.

Skrevet

Det er ingen regel om at man ikke kan gi de små egg. Tvert imot blir det mer og mer vanlig å råde mødre til å introdusere flest mulig matvarer mens man fortsatt ammer. Jeg ga derfor egg litt før vesla var 8 mnd.

Nå er hun 9,5 mnd og spiser gjerne hardkokt egg i biter eller eggerøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...