Lene~mor til tre Skrevet 20. juni 2012 #1 Skrevet 20. juni 2012 Lurer på når man kan gi de små egg ? Leste ett sted at man ikke burde gi det før 1 år. . Men hva stemmer? Jeg har latt snuppa mi smake på litt eggerøre og egg når vi har spist det men hun har da bare fått en teskje. . hun har ikke reagert noe på det, hun er 10 mnd. .
*Miss Flua* Skrevet 20. juni 2012 #2 Skrevet 20. juni 2012 Her sa helsesøster at egg burde introduseres mens mini ble ammet (pga allergi i familien og mistanke om allergi hos mini). Så da vil jeg jo tro at det vil gå helt fint, når din er såpass stor
Gjest Kira med en av hver Skrevet 20. juni 2012 #3 Skrevet 20. juni 2012 Barn kan fint spise egg før de er 1 år gamle. Ville bare vært forsiktig hvis det er egg-allergi i familien. Egg er en av tingene barn kan reagere på, men de sier nå at selv ved høy risiko for allergi er det ikke grunnlag for å utsette introduksjonen av matvarer eller unngå egg. Se på side 21 av heftet mat for spedbarn: http://www.matportalen.no/artikler/article2336.ece/BINARY/Mat+for+spedbarn
Major HotLips Houlihan Skrevet 20. juni 2012 #4 Skrevet 20. juni 2012 Her har helsesøster sagt at man kan introdusere det meste av mat når man vil, man må bare gi en liten mengde første gang i tilfelle det kommer en reaksjon. Hvis barnet er allergisk så vil det få en reaksjon uansett om det er 6 mnd eller 1 år, man bare utsetter det ved å vente.
abella Skrevet 20. juni 2012 #5 Skrevet 20. juni 2012 Det er ingen regel om at man ikke kan gi de små egg. Tvert imot blir det mer og mer vanlig å råde mødre til å introdusere flest mulig matvarer mens man fortsatt ammer. Jeg ga derfor egg litt før vesla var 8 mnd. Nå er hun 9,5 mnd og spiser gjerne hardkokt egg i biter eller eggerøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå