Gå til innhold

1.kontroll unna gjort + spørsmål

samu

Anbefalte innlegg

jeg er 14 uker imorgen, og idag hadde jeg 1. svangerskapskontroll.

min fastlege har tydligvis ferie nå, for jeg fikk to nyutdannede vikarer, som for det meste satt på datan. de hadde visst bare jobbet i 3 dager, og skjønnte ikke helt datan.

hvor gammel er man når man er nyutdannet almennlege?

tok blodprøver og urin prøve. vekt og høyde. fyllte inn helsekortet.

jeg fikk ny resept på allergipiller, for de jeg har gått på var visst ikke bra i graviditeten.

jeg fikk skryt for at jeg har klart å slutte på antidepressiva. og bittelitt kjeft for at jeg ikke har klart å slutte helt å røyke.

skal man ikke måle magen enda?

tror jeg velger jordmor for neste kontroll.

Fortsetter under...

• 1 år senere...

Min første kontroll var langt ifra sånn som din. Alt jeg fikk var 10 minutt med info om hva som skulle skje videre. Misunner deg som fikk alt det. Legen min var kjempe træg ! Men min første time hos jordmor hadde jeg i uke 16 ca. Hadde ikke fått beskjed om at jeg måtte ringe inn selv heller.

Når jeg var hos henne var jeg 1 time og legen min hadde fortsatt ikke skrevet helsekortet mitt.

Gammel tråd ja, men men :P

Man kan ikke måle magen/symfysen i uke 12 fordi livmora (som måles) knapt har kommet over symfyen/skambeinet og hos noen ikke over. De fleste får magen målt første gang på kontroll rundt uke 20-24.

Hvor gammel legen er når de er nyutdannet kommer an på når de begynte på studiet, så er ingen fasit. Husker ikke hvor lenge legestudiet er, men det kan googles.

Min første kontroll var langt ifra sånn som din. Alt jeg fikk var 10 minutt med info om hva som skulle skje videre. Misunner deg som fikk alt det. Legen min var kjempe træg ! Men min første time hos jordmor hadde jeg i uke 16 ca. Hadde ikke fått beskjed om at jeg måtte ringe inn selv heller.
Når jeg var hos henne var jeg 1 time og legen min hadde fortsatt ikke skrevet helsekortet mitt.

Dårlig lege, det er flere prøver som skal taes på første kontrollen.

Anonymous poster hash: 6d64b...08d

Jeg svarer selv om tråden er gammel. Jeg har selv jobbet som fastlege og det jeg mener man skal gjøre på første svangerskapskontroll er:

Urinprøve ( hcg og urinstix)

Fylle ut helsekort for gravide

Søke om fødeplass

Vekt

Høyde

Blodtrykk

Blodprøver ( kommer litt an på hvor man er i svangerskapet hvilke som kan tas)

Ellers bør en jo snakke litt om det å være gravid, hvilke tanker og spm. som har dukket opp. Om det er første gang osv. En bør informere om matvarer man skal unngå og medisiner.

Å måle magestørrrlsen er liten vits før en har vært på rutineultralyd

Jeg personlig liker ikke å lytte med doppler før i uke 16, noen ganger kanskje i uke 14, bare fordi det så tidlig kan være vanskelig å finne hjertelyd og det kan skape unødvendig bekymring!

Hvor gammel en nyutdannet lege kan være er vanskelig å si, men medisinstudiet er 6 år, så man kan være så ung som 24-25, jeg var selv 26, nå er jeg 29, så jeg er vel fremdeles for nyutdannet å regne!

Synd du fikk en dårlig opplevelse på din første svangerskapskontroll, håper det har blitt bedre siden

Anonymous poster hash: f9e7e...c27

• 2 måneder senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...