Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har for litt siden funnet ut at jeg er gravid (HURRA;) ), og skal til tidlig ultralyd den 28 juni for å finne ut hvor langt jeg er på vei pga uregelmessige sykluser.

Det jeg nå er litt skeptisk til er at jeg skal jobbe 18 nattevakter i juli. Har ikke lyst til å fortelle sjefen om graviditeten enda fordi jeg har liten stilling og er avhengig av ekstravaktene mine. Jeg ser for meg at jeg ønsker å fortsette å jobbe natt, men er skeptisk de første 12 ukene, og tror ikke jeg kommer til 12 uker før i beg av august.

Noen med erfaring? som har jobbet mye natt de første 12ukene, hvordan gikk dette? Trives i jobben min og føler egentlig ikke at det er mye stress å jobbe natt, men vet at jeg sover dårlig og mye mindre de periodene jeg jobber mye.

litt hjelp med synspunkter her?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143947854-1-trimester-og-nattevakt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke peiling altså, men jeg ville jobbet natt, men vært flink å sørget for mye hvile når du ikke er på jobb. Er jo viktig å ikke slite seg ut hvertfall, så hvis du trives å ikke blir alt for sliten og sørge for hvile, stemmer jeg for at du holder det skult for sjefen din en stund til. Lykke til uansett hva du velger, og gratulere med graviditeten:D

Gjest Lindus :) med spire!

Jeg jobbet 5 nattevakter fordelt på 2 uker da jeg var 4-5 uker gravid....etter nest siste nattevakten begynte jeg å få endel mensmerter og ubehag i magen....endte i en spontanabort da jeg var 5+3. Jeg har to barn fra før, aldri opplevd spontanabort før, men har heller aldri jobbet netter i svangerskapet før. Jeg tror det er en sammenheng mellom nattevakter tidlig i svangerskapet og spontan abort, og det tror fødselslegen min også. Han kunne også fortelle at forskning har vist at det er økt risiko for spontan abort og for tidlig fødsel ved nattevaktsarbeid. Nå er jeg 6 uker gravid, og får ikke lov av legen å jobbe natt.

Lykke til :)

Jeg jobber ren nattevaktstilling og har vært gravid 4 ganger i denne stillingen. Har aldri hatt spontanabort og har et friskt barn. Er gravid i uke 10 nå og synes det går greit selv om jeg er fryktelig trøtt, men tar det helt med ro mellom skiftene. Har hatt en ma og en senabort og tror nok ikke at nattevaktene er grunnen til at jeg har mistet. Man må bare lytte til kroppen og la hybelkaninene seire de dagene man er ekstra sliten.

Jobber innimellom dag og kveld og arbeidsnivået da er så mye høyere og jeg merker det på kroppen og blir mer engstelig av det.

Det er nok ikke anbefalt å gå natt når man er gravid. Det går vel som regel bra men d er som noen andre her påpeker økt risiko for spontanabort.

Jeg jobba natt da jeg ble gravid forrige gang. Jeg skulle prøve så fikk vi se. Det gikk ei kort stund, helt til jeg ble kvalm... Måtte opp på dagtid og spise midt i sovinga. Fikk ikke nok søvn og var så trøtt og i ulage. Grusomt. Ble sykemeldt noen uker. Skulle prøve igjen fra uke 12. Det fikk greit, men jeg merket at kroppen trengte lang tid for å komme seg etter vaktene. Fikk da tilrettelegging m dag- og noen aftenvakter.

Men du, 18 nattevakter på en mnd!!?! Det var da voldsomt mye. Det høres ikke bra ut for en nygravid. Men det er min mening:-)

Ønsker deg lykke til uansett hva du går for!

Annonse

Jeg har kuttet nattevaktene fra dag 1 i begge svangerskap. Tror ikke det er bra, og ville ikke ta noen sjanser.

18 vakter var sinnsykt mye, da! Er de med få fridager imellom? I så fall vil jeg nesten tro det er bedre enn tredelt turnus, fordi du kan snu døgnet, for så å bare ha denne døgnrytmen til perioden er over. Nå er det jo lyst både sent og tidlig, og det vil jeg tro er en fordel. Om du greier å ha det helt mørkt og rolig når du sover på dagen, og sover godt, kan det hende kroppen din blir lurt til å tro du er i Australia eller annet sted i motsatt tidssone av oss:-)

Som sagt, jeg ville ikke jobbet. Men uten å være utdannet på dette vil jeg tro det er greiere å slippe å snu døgnet tre ganger i uka:-)

Jeg har nå hatt min første nattevakt etter jeg ble gravid og det var grusomt!

Jeg var så trøtt og kvalm og svimmel! Jeg elsker jobben min, men dette var ikke noe særlig.. Det som var merkelig var at selv hvor trøtt jeg var så sleit jeg med å få sove når jeg kom hjem. Hatt mye murringer i magen i dag, kan det ha noe med dette å gjøre??

I juli skal jeg som sagt jobbe 18 vakter, 5 vakter i strekk, to fri og 3 vakter, slik er hele juli. Kan jeg be legen om sykemelding noen av vaktene? Kjenner jeg ble litt skremt etter natten som var, håper det går bedre i natt..

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...