Gå til innhold

Heeerregud, hvordan få klær HELT ren i vaskemaskin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jentungen på 3 leker mye i sandkassa i barnehage. Bruker ALDRI å få klærne hennes helt ren i maskin. Hvilket program bruker dere til vaskemaskin, og legger dere klær med f.eks sand på i biotex eller lignende før dere vasker?

Skrevet

Bruker Vanish pulver. Brukte spray før, men var en del arbeid med å spraye så og si alle klær. Blir like rent med pulveret.

Klær som er veldig skitne vasker jeg i tillegg på 60 gr.

Bruker flytende Blenda sensitive vaskemiddel.

Skrevet

Er det bomull, kan du fint vaske det på 60 grader. Vanskelige flekker går bort med zalo. Omo er det beste vaskepulveret. Kjør gjerne en maskinrens innimellom.

Skrevet

Er det bomull, kan du fint vaske det på 60 grader. Vanskelige flekker går bort med zalo. Omo er det beste vaskepulveret. Kjør gjerne en maskinrens innimellom.

Skrevet

Takk for svar. Skal vaske på 60 grader neste gang og peise oppi litt vanish ;)

Skrevet

Vi har en meget aktiv gutt som er skitten fra topp til tåhver dag. Likevel opplever jeg så og si aldri at klærna ikke blir rene etter vask. Vi vasker med ariel flytende vaskemiddel for enten farget eller hvitt tøy og som regel på 60 grader. De eneste flekkene som noen ganger ikke går vekk er tomatflekker på hvitt tøy, de bruker jeg flekkfjerner på.

Skrevet

SAndete klær må du tørke og så riste av før du vasker. Ikke noe bra for maskina med halve sandkassa.

Ellers pass på at du ikke fyller maskina for full.

Skrevet

Flytende vaskepulver er bare tull. Skal klærne bli rene, må det pulver til! omo eller blenda.

Skrevet

Flytende vaskepulver er bare tull. Skal klærne bli rene, må det pulver til! omo eller blenda.

Jaja, vi er da noen som får de rene med flytende også.

Skrevet
Jaja, vi er da noen som får de rene med flytende også.

Så bra for deg da;)

Skrevet

Flytende vaskemiddel fungerer utmerket, og det er også anbefalt for oss med sensitiv hud (atopikere) siden det lettere skylles ut og ikke setter igjen såperester i tøyet.

Jeg bruker Blenda sensitiv, flytende, og vanish. Viktig at maskinen ikke er for full, da vasker den ikke godt nok. Vasker stort sett hverdagstøy på 40 grader jeg, men rent blir det da. Har ganske ny vaskemaskin, har sikkert litt å si det også.

Gjest uni kum
Skrevet

Kjører både forvask og vanlig vask, det bruker å fungere bra.

Skrevet

Bare en liten avsporing; Jeg har i 5 år nå brukt omo color i pulverform.

Har aldri hatt problemer med å få ren klærne, bortsett fra fett på bomull.

Kjører alltid anbefalt temp og aldri heller problemer med pulverrester på klærne.

Og vet dere hva? Vaskepulveret er av typen du kjøper i Sverige i store dunker, eller hos innvandrerforretninger.

Veldig mye billigere, og like bra!

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Tror vaskingen kommer mye an på maskina også, og vaskeprogram og temperatur. I tillegg til valg av vaskepulver, og hvor lenge man lar klærne ha flekkene før de vaskes.

Her merker jeg at det er noen type flekker (fra frukt f.eks., eller kjøttsaus o.l.) som ikke er så lett å få bort. Vi har brukt neutral vaskepulver, men går over til blenda nå, for har hørt at det er bedre. Men ønsker et som er parfymefritt så da må det bli en av de to. Tror omo osv er sterkere. Uansett, de flekkene som vanskelig går bort, har jeg vasket på 60 grader, og noe på 95 grader (selvsagt ikke bra for klærne, så det er siste utvei), og da har det som regel forsvunnet. Setter nesten alltid på kulørt vask og ikke lett vask når det er flekkete klær. En hvit cardigan til jenta som var brunflekket av eple, putta jeg i sterkt klorvann over natta, og den ble så fin som ny. Hadde trodd den skulle bli flekkete/misfarget hvit og gul om hverandre etter klorbleking, men den ser veldig fin ut nå så hadde god erfaring med det også. Skyllet den selvsagt godt etterpå for å få bort klorvannet, og vasket i maskin før hun fikk bruke den igjen.

Skrevet

Jeg har en treåring som møkker seg til noe helt forferdelig! Men her i huset kokvaskes alle klær siden jeg har baby i hus og har fått soppinfeksjon. Orker ikke sortere ut klærne som skal kokvaskes, tar derfor bare å slenger alt på kokvask.

Alt blir rent og pent!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...