Gå til innhold

Ankelbrudd og jogging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har knekt ankelen som jogger nå? Jeg knakk ankelen ifjor sommer. Legene og fysioterapauten sa at det er så bra som det går an bli. Har lyst å jogg men merker ankelen litt hver dag. Er redd for å overbelaste det. Trener yoga annahver dag for å styrke det men liker veldig godt å jogge. Noen synspunkter? (Har noen kilo for mye på kroppen)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn forsiktig med å gå fort og heller prøve å jogge litt i oppoverbakker eller der det er mykt underlag. Vektnedgang vil jo minske belastningen på ankelen betraktelig - men det er jo sikkert det du vil bruke joggingen til :)

Noen får veldig stiv muskulatur i leggen etter et ankelbrudd, og dette blir av og til dessverre litt oversett hos enkelte fysioterapeuter, så kan hende må du tøye mye mer enn du gjør i dag i tillegg. Ofte får man beskjed om at muskulaturen i leggen er grei igjen, mens det i realiteten faktisk sitter igjen en god del spenninger som hindrer normal bevegelighet. Evt kan du jo få en second opinion hos en fysio som har spesialisert seg på idrettsfysioterapi, de er som regel veldig gode på sånne ting.

Brudd er jo veldig forskjellige, var det et enkelt brudd du hadde i fjor så burde du kunne jogge igjen hvis muskulaturen din trenes opp riktig og tøyes godt nok ut. Jeg ville nok også trent mye stabilisering på f.eks. balansepute samt gjort eksentriske øvelser for å styrke leggen. Kanskje må du i en overgangsperiode inntil du får styrket mer og tøyd godt nok trene litt alternativt med f.eks. sykling, gange, svømming for å gå ned i vekt. Var det et enkelt brudd du hadde så bør du etter hvert kunne komme i gang med joggingen. Men viktig å begynne forsiktig.

-hilsen fysio

Skrevet

husker ikke hvor lang tid det tok til meg., var på opptrening etter bruddet.

men jeg har operert inne i plate og noen skuer, de sa om jeg ble plaga med foten, kunne jeg ta dette ut etterhvert....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...