Gå til innhold

Inspirert: Oppfatter dere navnet Liam som "harry"??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ja, eller det vil si- jeg synes Liam er harry om ingen av foreldrene er engelskspråkelig. Om navnet uttales på Engelsk er det ganske så pent egentlig. Det samme med andre navn som er ment å uttale på engelsk. Det høres bare teit ut fornorsket.

Men må legge til at jeg ikke helt forstår hvorfor folk gidder å bry seg med hva andre mener om navn. Noen vil alltid mene motsatt av deg selv. Jeg synes man burde velge de navnene man selv synes er penest.

Endret av StineT

Ja, jeg synes det er harry- men ikke på samme måte som Kevin og Ronny som er mer 70-80tallsharry. Liam er ny-harry, mer på linje med Leander, Noel, Leon og lignende.. Huff, nå føler jeg meg harry!

(men nå skal det sies at jeg synes mange ting er verre enn harry, det har sin sjarm)

Jeg syntes ikke Liam er harry og det er ganske mange babyer som heter det nå, men det er kanskje litt rampete. Noen navn "lager" pøbler mener jeg, dette er navn som Kenneth, Robin, Rune, Ronny osv. Liam og Leon er kanskje slike navn.

Annonse

Jeg syntes ikke Liam er harry og det er ganske mange babyer som heter det nå, men det er kanskje litt rampete. Noen navn "lager" pøbler mener jeg, dette er navn som Kenneth, Robin, Rune, Ronny osv. Liam og Leon er kanskje slike navn.

Støtter den.

Gjest Treholt

Liam er harry når folk i Norge som ikke er engelske gir barna sine dette navnet (en engelsk kortform av et engelsk navn), fordi da skjønner alle at foreldrene har tatt navnet fra en amerikansk tv-serie eller noe. Dessuten er det et motenavn, en sånn paddehatt som plutselig dukker opp og fører til massevis av Liam'er. Det er dessuten i slekt med andre tullete navn, som Crissander mm (på den måten at det er de samme som bruker disse navnene). Slike paddehatt-navn mister glansen veldig raskt (10 års tid). Det skjedde med Ronny, Kenneth, Ken-André og flere andre slike motenavn som noen syns var fine på 60-tallet og 70-tallet og 80-tallet.

Endret av Treholt

Jeg syns ikke det er harry, syns det er kjempe fint :) og uttaler det rett fram LI AM. Og jeg ser ikke helt problemet med at noen kanskje henter inspirasjon fra TV. Vi henter jo inspirasjon fra alt, det være naturen, venner, slekt, jobben, bøker eller TV. Det viktigste er at man finner et navn som man liker og kan stå for :) Mange liker typisk norske navn,og henter inspirasjon bakover i slekta, mens andre liker "nye" navn, og henter inspirasjon fra utlandet. Tror det er plass til både Per og Liam i Norge jeg altså ;)

Annonse

Jeg synes Liam er et veldig fint navn, og hadde jeg bodd i England så hadde jeg ikke nølt med å kalle ungen min det. Men siden det er et Engelsk navn og uttalen blir litt mer klønete på norsk så kvier jeg meg... Liker også Toby som jeg anser som i samme klasse. Funker dårlig på norsk.

Akkurat min mening også.

Liker ikke navnet Liam...

Dere som synes det er teit å bruke engelske navn, vet dere hvor mange vanlige navn i norge som har engelsk opprinnelse? Frank, roger og caroline f.eks. Er sikker på at det var mange som lurte på åssen de skulle uttale de to siste av de da de først kom til landet! Ville skjønt argumentasjonen om det var navn som Joshua, men Liam og Leon er jo kjempelette å uttale! Synes faktisk de er finere på norsk! Skal alle ha norske navn eller navn som allerede er godt innarbeida i norsk så blir det lite å velge i! Ja takk til inspirasjon fra alle kanter sier jeg:-)

Skal jeg svare spørsmålet så nei, ikke harry, fint, men alt for populært for min smak.

Dere som synes det er teit å bruke engelske navn, vet dere hvor mange vanlige navn i norge som har engelsk opprinnelse? Frank, roger og caroline f.eks. Er sikker på at det var mange som lurte på åssen de skulle uttale de to siste av de da de først kom til landet! Ville skjønt argumentasjonen om det var navn som Joshua, men Liam og Leon er jo kjempelette å uttale! Synes faktisk de er finere på norsk! Skal alle ha norske navn eller navn som allerede er godt innarbeida i norsk så blir det lite å velge i! Ja takk til inspirasjon fra alle kanter sier jeg:-)

Skal jeg svare spørsmålet så nei, ikke harry, fint, men alt for populært for min smak.

Nå må vi være litt forsiktig her:

LIAM er egentlig en irsk kortversjon av William

ROGER er et germansk navn som ble siden middelalderen brukt i England og Frankrike

LOUISE er en FRANSK kvinnelig form av Louis som igjen kommer fra Ludwig. Den norske versjonen er Lovise

FRANK er opprinnelig germansk og kommer fra folket "die Franken" som bodde i et området i mellom Frankrike og Nederlande

Vil med det bare si at mange navn blir brukt i mange land gjennom forskjellige tidsepoker. Det i seg selv gjør de IKKE harry spørr du meg.

Endret av Philomena

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...