Gå til innhold

Det er jo mer kalorier i fullkornspasta enn vanlig pasta!! Jeg føler meg lurt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har spist grov pasta (fullkornspasta) i månedsvis i den tro at det er et magrere alternativ.. Jeg har bare tatt for gitt at det var sånn, men i dag fant jeg ut at det ikke er slik! Blæh

Fortsetter under...

Skrevet

men om du spiser mindre fordi den metter mer så er den fortsatt magrere?

Selv synes jeg ikke sagflispasta er noe stas og spiser det ikke.

Gjest Antarctica
Skrevet

Men vil du bli tynn, eller vil du bli sunn? DET er nemlig ikke synonymer!

Skrevet

Vel. fullkornspasta har tregere karbonydrater, hvilket betyr at det metter mere og lengre; du spiser kanskje mindre når du først spiser, og du blir ikke så fort sulten igjen (hvilket naturligvis fører til at du spiser mer mat).

Gjest Antarctica
Skrevet

Og alt hvitt mel, som i loff og hvit pasta, er så godt som "tomme kalorier", ettersom hvetemel er lenset for alle andre næringsstoffer enn selve stivelsen.

Skrevet

Haha, man spiser jo ikke grover varianter for å få færre kalorier;) Det er for å bli raskere mett, samt for å få mer fiber i kostholdet sitt. Fiber trenger man for å få maten raskere ut av systemet igjen, samt at kroppen ikke fordøyer fiber (altså, ingen energi taes opp fra fiber), men bruker det som feiekost i tarmen. Les litt om fiber og du vil se at det ikke er bortkastet:)

Annonse

Skrevet

Det er også ofte færre kalorier i en skive loff en en skive skikkelig grovt brød.

Men hvilken tror du er sunnest- og hvilken tror du du blir mettest av?

Masse kalorier og (sunt) fett i feks laks, nøtter, avocado etc. Det er like fullt veldig sunt.

Sunnhet måles ikke alltid i antall kalorier.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Kan hende det er sunnere, men verken jeg eller ungene klarer å spise fullkornspasta, siden den smaker papp :S Heller litt usunt enn å grue seg til middag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...