Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #1 Skrevet 18. juni 2012 Har spist grov pasta (fullkornspasta) i månedsvis i den tro at det er et magrere alternativ.. Jeg har bare tatt for gitt at det var sånn, men i dag fant jeg ut at det ikke er slik! Blæh
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 18. juni 2012 #2 Skrevet 18. juni 2012 men om du spiser mindre fordi den metter mer så er den fortsatt magrere? Selv synes jeg ikke sagflispasta er noe stas og spiser det ikke.
Gjest Antarctica Skrevet 18. juni 2012 #3 Skrevet 18. juni 2012 Men vil du bli tynn, eller vil du bli sunn? DET er nemlig ikke synonymer!
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #4 Skrevet 18. juni 2012 Vel. fullkornspasta har tregere karbonydrater, hvilket betyr at det metter mere og lengre; du spiser kanskje mindre når du først spiser, og du blir ikke så fort sulten igjen (hvilket naturligvis fører til at du spiser mer mat).
Gjest Antarctica Skrevet 18. juni 2012 #5 Skrevet 18. juni 2012 Og alt hvitt mel, som i loff og hvit pasta, er så godt som "tomme kalorier", ettersom hvetemel er lenset for alle andre næringsstoffer enn selve stivelsen.
**venter** Skrevet 18. juni 2012 #6 Skrevet 18. juni 2012 Haha, man spiser jo ikke grover varianter for å få færre kalorier;) Det er for å bli raskere mett, samt for å få mer fiber i kostholdet sitt. Fiber trenger man for å få maten raskere ut av systemet igjen, samt at kroppen ikke fordøyer fiber (altså, ingen energi taes opp fra fiber), men bruker det som feiekost i tarmen. Les litt om fiber og du vil se at det ikke er bortkastet:)
LillaGorilla♥♥ Skrevet 19. juni 2012 #7 Skrevet 19. juni 2012 Det er også ofte færre kalorier i en skive loff en en skive skikkelig grovt brød. Men hvilken tror du er sunnest- og hvilken tror du du blir mettest av? Masse kalorier og (sunt) fett i feks laks, nøtter, avocado etc. Det er like fullt veldig sunt. Sunnhet måles ikke alltid i antall kalorier.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 19. juni 2012 #8 Skrevet 19. juni 2012 Kan hende det er sunnere, men verken jeg eller ungene klarer å spise fullkornspasta, siden den smaker papp :S Heller litt usunt enn å grue seg til middag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå