soleia Skrevet 18. juni 2012 #26 Skrevet 18. juni 2012 Eg brukar geisha ris, og kokar opp vatn og ris medan me et frukost. Så har eg i mjølka, kokar opp og har den deretter ståande på lavaste stilling på komfyren fram til grauttid, medan eg jobbar ute, dreg på shopping el. Eg/mannen rører vel eit par gonger undervegs, og det plar aldri svi seg. Eg plar varme den litt opp og evt spe med meir mjølk før servering, samt ha i litt sukker og smår. Har høyrt andre gjer det same, men set den i steikeovnen utan å skru på, og at den då vert ferdigkokt der, men det har eg ikkje prøvd enno.
Gjest Gullguttene Skrevet 18. juni 2012 #27 Skrevet 18. juni 2012 Tusen takk for flotte tips:) Visste ikke at det var så mange måter å lage grøt på en gang!
-Gitte- Skrevet 18. juni 2012 #28 Skrevet 18. juni 2012 Har en oval på 5 L og en på 3,5. Om du har 2,5 kan du jo se om mengden passer, hvis ikkje lager du av litt mindre
Kjell Ove Skrevet 11. januar 2015 #29 Skrevet 11. januar 2015 Jeg har prøvd forskjellige kjeler, både med og uten teflon. Rører hele tiden og har på svak varme. Bruker Ming grøtris som skal småkoke i 20 minutter. I bunnen av kjelen er grøten brent fast. Resten av grøten i kjelen er hvit, men smaker brent. Jeg fant løsningen i går, helt tilfeldig, da jeg i tillegg til å bruke helmelk brukte 1/3 liter fløte i grøten. Det gjorde st bunnen i teflongryta fikk såpass med smøring st grøte ikke brente seg fast i bunnen. Jeg rørte i gryta bare helt i starten.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2015 #30 Skrevet 11. januar 2015 Setter den alltid i ovn, helt genialt :-) koker og rører ette behov før vi skal spise! Anonymous poster hash: 23777...c12
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2015 #31 Skrevet 11. januar 2015 Følg oppskriften på Geisha-pakken. Du må alltid koke opp vann og ris først, la det småkoke til vannet har kokt inn. Spe på med melk å la det småkoke. Rør innimellom. Om du koker opp melk blir det svidd. Bruk tykkbunnet teflongryte. Anonymous poster hash: 70649...31c
LilleMy- Skrevet 11. januar 2015 #32 Skrevet 11. januar 2015 Legg tre kronestykker på koketoppen og sett gryta oppå. Da trenger du ikke røre særlig ofte:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå