Gå til innhold

Hvordan lage risengrynsgrøt uten å brenne den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg brukar geisha ris, og kokar opp vatn og ris medan me et frukost. Så har eg i mjølka, kokar opp og har den deretter ståande på lavaste stilling på komfyren fram til grauttid, medan eg jobbar ute, dreg på shopping el. Eg/mannen rører vel eit par gonger undervegs, og det plar aldri svi seg.

Eg plar varme den litt opp og evt spe med meir mjølk før servering, samt ha i litt sukker og smår.

Har høyrt andre gjer det same, men set den i steikeovnen utan å skru på, og at den då vert ferdigkokt der, men det har eg ikkje prøvd enno.

Gjest Gullguttene
Skrevet

Tusen takk for flotte tips:) Visste ikke at det var så mange måter å lage grøt på en gang!

Skrevet

Har en oval på 5 L og en på 3,5. Om du har 2,5 kan du jo se om mengden passer, hvis ikkje lager du av litt mindre ;)

• 2 år senere...
Skrevet

Jeg har prøvd forskjellige kjeler, både med og uten teflon. Rører hele tiden og har på svak varme. Bruker Ming grøtris som skal småkoke i 20 minutter. I bunnen av kjelen er grøten brent fast. Resten av grøten i kjelen er hvit, men smaker brent.

Jeg fant løsningen i går, helt tilfeldig, da jeg i tillegg til å bruke helmelk brukte 1/3 liter fløte i grøten. Det gjorde st bunnen i teflongryta fikk såpass med smøring st grøte ikke brente seg fast i bunnen. Jeg rørte i gryta bare helt i starten.

Skrevet

Setter den alltid i ovn, helt genialt :-) koker og rører ette behov før vi skal spise!

Anonymous poster hash: 23777...c12

Skrevet

Følg oppskriften på Geisha-pakken. Du må alltid koke opp vann og ris først, la det småkoke til vannet har kokt inn. Spe på med melk å la det småkoke. Rør innimellom. Om du koker opp melk blir det svidd. Bruk tykkbunnet teflongryte.

Anonymous poster hash: 70649...31c
Skrevet

Legg tre kronestykker på koketoppen og sett gryta oppå. Da trenger du ikke røre særlig ofte:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...