Gjest Gullguttene Skrevet 18. juni 2012 #1 Skrevet 18. juni 2012 Jeg har prøvd forskjellige kjeler, både med og uten teflon. Rører hele tiden og har på svak varme. Bruker Ming grøtris som skal småkoke i 20 minutter. I bunnen av kjelen er grøten brent fast. Resten av grøten i kjelen er hvit, men smaker brent.
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 18. juni 2012 #2 Skrevet 18. juni 2012 Da må du røre enda bedre og virkelig skrape hele bunnen av gryta mens du rører, skrap sleiva langs siden og i 8 tall HELE tiden. Teflon kjele er lettest..
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #3 Skrevet 18. juni 2012 Jeg rører hele hele tiden, men allikevel blir det en sånn hinne i bunnen. Blir like gal hver gang jeg lager grøt, får det bare ikke til.
Ugress Skrevet 18. juni 2012 #5 Skrevet 18. juni 2012 Hva rører du med? Bruk en sleiv som er mest mulig flat å rør ofte.
Gjest Gullguttene Skrevet 18. juni 2012 #6 Skrevet 18. juni 2012 Da skal jeg prøve og røre enda tettere i bunnen neste gang. Syns jeg er mer og mer nøye for hver gang jeg prøver uten å lykkes. Men da er det altså ikke noen annen fasit enn at jeg ikke har rørt godt nok?
Mamma til 3? Skrevet 18. juni 2012 #7 Skrevet 18. juni 2012 Ming, er det hurtigrisgrøt? Jeg bruker geisha - lenger koketid, men setter seg aldri fast når jeg lager den. Har forsøkt sånn hurtigkok noen ganger, synes de har en lei tendens til å brenne seg lettere enn geisha.
-Gitte- Skrevet 18. juni 2012 #8 Skrevet 18. juni 2012 Ultra pro fra tupperware - grøten lager seg selv på 90 min og ingenting er brent fast, litt dyrt men verdt pengene. Lager all mat i den. Går i ovn, micro, fryser, kjøleskap MAGISK
Gjest Gullguttene Skrevet 18. juni 2012 #9 Skrevet 18. juni 2012 Rører med en plastikk sleiv, men den er kanskje for spiss. Minner om en stor skje.
Gjest Heartbroken Skrevet 18. juni 2012 #10 Skrevet 18. juni 2012 Du må røre godt i bunnen heeele tiden, helt fra det øyeblikket du setter kjelen på platen Om du har teflonkjele, trenger du ikke å røre absolutt hele tiden i 20 min etter at grøten er kommet på kok, men frem til den koker, må du ikke slutte et sekund
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 18. juni 2012 #11 Skrevet 18. juni 2012 Bruk en god gammeldags tresleiv den er jo svær og flat, så den dekker et stor bunnområde av gangen, plastsleiv er for spiss og du "rekker" ikke rører over hele bunnflaten før det brenner seg, ha på ganske svak varme etter det har begynt å koke
Gjest Gullguttene Skrevet 18. juni 2012 #12 Skrevet 18. juni 2012 Ming, er det hurtigrisgrøt? Jeg bruker geisha - lenger koketid, men setter seg aldri fast når jeg lager den. Har forsøkt sånn hurtigkok noen ganger, synes de har en lei tendens til å brenne seg lettere enn geisha. Hvor lang koketid er det på Geisha da? Ming er fra Toro, og den skal koke i 20 minutter. Vet ikke om det er hurtigrisgrøt, men vet Toro har en annen som bare skal koke i 5 minutter.
Gjest Gullguttene Skrevet 18. juni 2012 #13 Skrevet 18. juni 2012 Ultra pro fra tupperware - grøten lager seg selv på 90 min og ingenting er brent fast, litt dyrt men verdt pengene. Lager all mat i den. Går i ovn, micro, fryser, kjøleskap MAGISK Hvordan gjør du det, har du den i ovnen? Må du røre ofte? Hvilken grøtris bruker du?
Mamma til 3? Skrevet 18. juni 2012 #14 Skrevet 18. juni 2012 Ming, er det hurtigrisgrøt? Jeg bruker geisha - lenger koketid, men setter seg aldri fast når jeg lager den. Har forsøkt sånn hurtigkok noen ganger, synes de har en lei tendens til å brenne seg lettere enn geisha. Hvor lang koketid er det på Geisha da? Ming er fra Toro, og den skal koke i 20 minutter. Vet ikke om det er hurtigrisgrøt, men vet Toro har en annen som bare skal koke i 5 minutter. Geisha skal først koke i ti minutter (kun vatn og ris), deretter i 45 minutter etter at melk er tilsatt. Fantastisk smak, anbefales! Bruker H-melk, ser for meg at fettet hjelper litt på å unngå at det svir seg også, uten at jeg skal si det sikkert.
**lykke!!** Skrevet 18. juni 2012 #15 Skrevet 18. juni 2012 Litt olje i bunn før du tilsetter melk og ris, brenner aldri fast her ihvertfall.
Gjest Gullguttene Skrevet 18. juni 2012 #16 Skrevet 18. juni 2012 Ming, er det hurtigrisgrøt? Jeg bruker geisha - lenger koketid, men setter seg aldri fast når jeg lager den. Har forsøkt sånn hurtigkok noen ganger, synes de har en lei tendens til å brenne seg lettere enn geisha. Hvor lang koketid er det på Geisha da? Ming er fra Toro, og den skal koke i 20 minutter. Vet ikke om det er hurtigrisgrøt, men vet Toro har en annen som bare skal koke i 5 minutter. Geisha skal først koke i ti minutter (kun vatn og ris), deretter i 45 minutter etter at melk er tilsatt. Fantastisk smak, anbefales! Bruker H-melk, ser for meg at fettet hjelper litt på å unngå at det svir seg også, uten at jeg skal si det sikkert. Da får jeg prøve Geisha neste gang. Jeg har brukt lettmelk fordi jeg får vondt i magen av store mengder h-melk, fløte o.l.
Gjest Gullguttene Skrevet 18. juni 2012 #17 Skrevet 18. juni 2012 Litt olje i bunn før du tilsetter melk og ris, brenner aldri fast her ihvertfall. Hvilken olje bruker du? Setter den noe smak på grøten?
-Gitte- Skrevet 18. juni 2012 #18 Skrevet 18. juni 2012 I ultra proen har jeg 3,5 dl geicha grøtris og 12,5 dl melk. Blander dette, og hiver det i ovnen på 160 grader i 90 min ca. Etter rundt 70 min sjekker jeg, rører rundt sukker og smør og setter den inn igjenn. Mulig du må spe litt etter 90 min, men det ser du trenger egentlig ikkje røre før den er ferdig. Lurt å skylle ultraproen med kald vann før bruk og etter
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #19 Skrevet 18. juni 2012 Jeg bruker Geisha. Koker vann og ris en stund. Har i melken og gir det ett ordentlig oppkok. Setter kjelen inn i litt varm ovn med lokket på. Lar den stå der i 4-5-6 timer. Tar den ut når det er middagstid og varmer den opp.
sologsommer Skrevet 18. juni 2012 #20 Skrevet 18. juni 2012 Prøv og lag dynegrøt, etter det spiser vi ikke Brent grøt mere Opskriften står bak på Geisha pakken. Vann og ris kokes i ca 10 min. Tilsett melk, kok opp og pakk den i en dyne i sengen. Ca 3 timer senere er det ferdig. God og varm, pleier og tá den på kokeplaten i ca 5 min. Super enkelt!!!!
Gjest Gullguttene Skrevet 18. juni 2012 #21 Skrevet 18. juni 2012 I ultra proen har jeg 3,5 dl geicha grøtris og 12,5 dl melk. Blander dette, og hiver det i ovnen på 160 grader i 90 min ca. Etter rundt 70 min sjekker jeg, rører rundt sukker og smør og setter den inn igjenn. Mulig du må spe litt etter 90 min, men det ser du trenger egentlig ikkje røre før den er ferdig. Lurt å skylle ultraproen med kald vann før bruk og etter Jeg har ultra pro, så skal definitivt prøve det neste gang. Tenk å slippe å røre da. Helt utrolig!
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #22 Skrevet 18. juni 2012 I ultra proen har jeg 3,5 dl geicha grøtris og 12,5 dl melk. Blander dette, og hiver det i ovnen på 160 grader i 90 min ca. Etter rundt 70 min sjekker jeg, rører rundt sukker og smør og setter den inn igjenn. Mulig du må spe litt etter 90 min, men det ser du trenger egentlig ikkje røre før den er ferdig. Lurt å skylle ultraproen med kald vann før bruk og etter Har du den runde på 2,5 liter og med lokk?
AngryBird Skrevet 18. juni 2012 #23 Skrevet 18. juni 2012 Enkelt! Gjør som anvisningene sier fram til det begynner å koke. Da putter du kjelen med lokk inn i stekeovnen som er forhåndsvarmet til ca 100 grader.(er ikke så nøye om det koker inni der bare det er nært kokepunktet...) La den stå inni der i en times tid, hjerne litt lenger, blir bare bedre:) Rør gjerne en og annen gang underveis. Kan eventuelt kokes kjapt opp igjen før servering:D Svir seg garantert ikke og blir veldig god:D
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #24 Skrevet 18. juni 2012 Signerer tipsene om å smelte litt smør i gryta/vende risen i olje før du har i vann. Svak-middels varme er essensielt (det skal lang tid å koke opp). Dynegrøt funker og bra, om du planlegger litt :-)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 18. juni 2012 #25 Skrevet 18. juni 2012 AngryBird har skjønt det! Ingen grunn til røring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå