FirstAidKit Skrevet 18. juni 2012 #1 Skrevet 18. juni 2012 Datteren vår på 6 mnd spiser og drikker godt, både fast føde, MM og tidvis MME. Vekten hennes har en fin stigning, og alt ser supert ut. Hun ammer fremdeles mellom 1 og 4 ganger om natta, og jeg har spurt helsesøster om hun fremdeles trenger mat på natta. Hun svarte at jeg skulle fortsette å amme. Spurte legen på 6-mndkontrollen idag, og han sa at hun ikke trenger mat på natta, og at det holder med å tilby henne vann og/eller kos dersom hun våkner og blir urolig. Er litt forvirret over hva som er "riktig". Vet barn er forskjellige og at man kjenner sitt barn best og alt sånn der, men lurer på hva dere gjør med deres 6 mnd gamle babyer + dere som har eldre. Takk for svar, dere er gode å konferere med
zassy☆ Skrevet 18. juni 2012 #2 Skrevet 18. juni 2012 Hm jeg ville rett og slett prøvd å se hva som skjer hvis du heller gir henne vann/kos kanskje noen av gangene som hun pleier å bli ammet, roer hun seg greit på det så vet du jo, roer hun seg ikke så er det jo bare å amme hvis du synes det er greit selv? Her har jeg ammet henne 1-2 ganger om natta helt til nå og hun er 10 mnd.
Leelo Skrevet 18. juni 2012 #3 Skrevet 18. juni 2012 Ja, prøv deg frem. Hun er også på vei inn i en alder hvor flere får separasjonsangst og trenger litt ekstra kos. Min er 8 mnd, og har alltid spist på natten, MEN nå har hun begynt å sovne selv (ammet i søvn tidligere), og da våkner hun sjeldnere, og får sjeldnere nattmat. I en periode spiste hun veldig ofte om natten, var kanskje mest for kosen/vanen. Men om du kan leve med nattamming, og syns det er helt ok, så trenger du ikke slutte:)
Fjellrypa venter gutt nr 2 Skrevet 18. juni 2012 #4 Skrevet 18. juni 2012 Jeg har fått beskjed om det samme av helsesøster, men overser det fullstendig! Jeg har prøvd meg litt frem og gitt kos og/eller vann når han har våknet opp, men han raser frem til han får puppen. Min gutt er imidlertid i godt hold (passerte 10 kilo da han var 5 mnd) og våkner OFTE på natta for å spise. Akkurat nå vil han ha mat på natta og jeg ser ingen grunn til å nekte han den. I tillegg ser jeg at de siste to mnd så har vekta hans stagnert (siden han er mer aktiv osv), så da får han fortsette å kooooose seg. Det gjør ikke meg noe (selv om jeg gjerne skulle ha sovet lengre strekk sammenhengende), så jeg tror jeg fortsetter i noen måneder til. Kanskje forsvinner behovet av seg selv...? Føl deg litt frem og finn ut hva som passer best for deg og din baby :-)
lillenims Skrevet 18. juni 2012 #5 Skrevet 18. juni 2012 Jeg er ammehjelper og enig med alle over her Noen barn trenger nattamming lenge etter den "magiske" 6-mnd-grensa, andre klarer seg uten en stund før. Hos mange avhenger det av mengden fast føde de spiser og mengden morsmelk de får på dagtid, og hos mange handler det om trygghet og tilknytting. Ofte vil barn som får endret livssituasjon (barnehage, pappaperm, dagmamma, ferie, flytting, eget rom) plutselig ville nattammes igjen. Så lenge nattamming fungerer for familien OG man ikke ønsker å slutte er det ingen grunn til å la være, nærmest uansett alder. Jeg har ikke sett forskning som tilsier at barn som nattammes lenge har utviklingsforstyrrelser eller noe slikt, men det er klart de ikke sover helt sammenhengende om natta for eksempel. Det er det dog mange som ikke gjør uansett. Når nattamming IKKE fungerer, feks at det blir lange oppvåkninger, mor får ikke sove igjen etter amming, barnet bruker lang tid på å sovne, hyppighet osv, så er det selvsagt ingenting i vegen for å forsøke å slutte med det. Det samme gjelder dersom man ikke ønsker å nattamme - uansett grunn. Men da bør man vente til barnet er klarest mulig for det, og det skjer som regel en gang mellom 6 og 8 måneder. Når man skal ha foreldrestyrt nattavvenning er det viktigere å se på hvor mye fast føde og melk barnet får på dagtid, siden det da blir et element av tvang overfor barnet. Får det ikke nok mat på dagtid så blir det straks verre å slutte med nattmaten også. Jeg mener altså ikke at man Må nattamme veldig lenge, men det er absolutt ingenting i vegen om man ønsker å gjøre det.
FirstAidKit Skrevet 19. juni 2012 Forfatter #6 Skrevet 19. juni 2012 Tusen takk for svar, alle. Tror vi prøver oss litt frem. Jeg synes det er koselig å amme på natta, for da er hun så stille og spiser egentlig i søvne. Det er så deilig! Hehe. På dagtid går det jo nesten ikke an å amme noe annet sted enn hjemme i senga, for hun titter jo på alt mulig som går an å titte på. Og dermed sitter jeg der med puppen på vift Men jeg gleder meg til å kunne sove sammenhengende noen timer, det må jeg innrømme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå