Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #1 Skrevet 18. juni 2012 Hadde egentlig a vakt i dag, men så ringte sjefen litt før kl 14.00 og sa jeg måtte ta nattevakt fordi en av sykepleierne var blitt syke og det måtte være 2 sykepleiere på jobb. Jeg hater nærmest og gå nattevakter, får ikke sove før langt på dag og i tillegg har hun forskjøvet meg til senvakt i morgen ettersom jeg ikke kan ta d vakt. Noen som vet om dette er lovlig?
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #2 Skrevet 18. juni 2012 Høres ikke ulovlig ut i mine ører! du får noen timer til og slappe av på før jobb og du har senvakt i morgen, skjer ofe at man må bytte vakt pga sykdom.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #3 Skrevet 18. juni 2012 Ja, det er lov, men du skal ha betalt både for den opprinnelige vakten OG for nattevakten når det er så kort varsel
Musemora Skrevet 18. juni 2012 #4 Skrevet 18. juni 2012 Du skal vel ha 8 timers hvile mellom vaktene? Sjefen min ville aldri satt opp noen på senvakt etter nattevakt. Det syns jeg er drøyt.
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 18. juni 2012 #5 Skrevet 18. juni 2012 Er jo bare å svare at "sorry, det kan jeg ikke, har andreplaner". Du skal ha 14 dagers varsel før omlegging av tjeneste i utgangspunktet. Selvfølgelig kan de spørre om du kan tenke deg å legge om, men de kan IKKE kreve!
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 18. juni 2012 #6 Skrevet 18. juni 2012 Beordret overtid blir noe annet, men da skal du som hun over skriver ha betalt for begge vakter.... I tillegg har du krav på 11 timers sammenhengende fri pr døgn, og kan derved ikke møte på kveld før 11 timer etter at du gikk av nattevakt....
rytme Skrevet 18. juni 2012 #7 Skrevet 18. juni 2012 Ja. Hvis du blir beodret på jobb, er det jo egentlig sånn at man må gå.... Men noen ganger kan man jo ikke feks hvis man har drukket alkohol eller må være hjemme med barna feks... Men det er vanlig å få mer betalt når man blir beordret, men det er forskjellig fra plass til plass...
snuppo Skrevet 18. juni 2012 #8 Skrevet 18. juni 2012 du får betalt for forskyvet vakt, skriv det opp på timelista di
Honningmelon Skrevet 18. juni 2012 #9 Skrevet 18. juni 2012 Joda, det er lov så lenge man blir beordret på jobb. Nekter man er det oppsigelsesgrunn.
fredkris Skrevet 18. juni 2012 #10 Skrevet 18. juni 2012 Ja det er lov. Du skal ikke ha betalt for begge vaktene men forskjøvet arbeidstid med så kort varsel gir 100 prosent overtid. De fleste arbeidssteder har forhandler slik at man skal ga minimum 10 timer hviletid. Det er ikke anledning å si nei til beordring, da må du ha drukket eller at du har ansvar for barn
scarecrow2011 Skrevet 18. juni 2012 #11 Skrevet 18. juni 2012 ja men du skal ha betalt ekstra.forskjøvet vakt tillegg kalte vi det.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #12 Skrevet 18. juni 2012 Og forskjøvet vakttillegg blir 100% overtid når det er på kort varsel.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 18. juni 2012 #13 Skrevet 18. juni 2012 (endret) Du har selvfølgelig anledning å si nei, med mindre du er blitt beordret på jobb. Uten beordring skal du ha forskjøvet arbeidstid, det vil si; betalt for den vakten du skulle gått, samt den du går, både i dag og i morgen, samt overtid for kort varsel i hvertfall for den vakten du går i natt, beroende på når du ble oppringt. Du får med andre ord betalt for fire vakter, samt overtid for minst en, mens du egentlig går bare to...jeg ville tatt i mot med glede Når det gjelder hviletid mellom vakter, har helsevesenet som regel dispans fra dette, godkjent av de tillitsvalgte. Endret 18. juni 2012 av UndrendeUllteppe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå