Gå til innhold

Dere som ikke er gift med barnefar:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilket etternavn får barnet?

Vi er uenige - bf vil at barnet skal ha hans etternavn, jeg nekter å ikke dele etternavn med mitt barn og vil bruke begge... men da får poden hele fire navn, noe bf ikke ønsker...

Han virker å tro at det er far som bestemmer barnets etternavn - men hva er reglene for dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bestemmer, siden dere ikke er gift...

Venninna mi fikk iallefall den beskjeden, og slik ble det...

Skrevet

Navneloven gir automatisk barnet mors etternavn om man ikke har sendt inn skjema innen 6 (?) mnd.

Skrevet

vi bruker begge sitt etternavn siden vi ikke er gift.. jeg har sagt at han har ingen ting han skulle sagt så lenge han ikke har fått ut finger`n og fridd :D

Skrevet

Jeg var bastant og sa at jeg også ville vidrebringe mitt etternavn, så her har vi brukt begge!

Skrevet

Vi har brukt mitt etternavn som mellomnavn og sambo sitt etternavn som etternavn. Fordi vi visste at han kom til å ha to etternavn, har vi valgt et enkelt fornavn.

Skrevet

Vi var ikke gift da vi fikk nr 1 - og jeg hadde full foreldrerett siden han var registrert på annen bostedsadresse.

Han hadde ingenting han skulle sagt mht navnevalg, og han visste det - jeg har sjelden sett han så ydmyk, ha ha ha ;) Jeg godtet meg skikkelig og kødda med han hele tiden om at jeg "ikke hadde bestemt meg" for hva babyen skulle hete til etternavn osv, selv om jeg visste at jeg kom til å være snill. Hans etternavn holder på å dø ut, og sønnen vår er den eneste som kunne bære det videre :)

Det endte selvfølgelig med det jeg visste hele tiden - at gutten vår fikk mitt etternavn som mellomnavn og pappaens

etternavn.

Synes faktisk det var koselig at han het det samme som pappaen sin siden vi ikke var gift, jeg følte at det ga en ekstra familietilhørighet - det er jo tross alt den lille gutten hans uansett foreldrenes siviltilstand. Og dere kan tro at farfar ble fornøyd med navnevalget!

Skrevet (endret)

Hehe...

Kanskje jeg skal prøve å droppe mellomnavnet og bruke mitt etternavn som mellomnavn...

For hvis begge etternavn brukes som etternavn, må de vel skrives med bindestrek, tror jeg...

Endret av Kosemosepose
Skrevet

Her får barna begge våre etternavn :) Det ville ha skjedd uansett gift eller sambo, og det har vi vært enige om hele tiden.

Skrevet

Vi har (etter mye diskusjon) blitt enige om å bruke kun mitt, siden det er veldig spesielt og hans er helt ordinært. Vi ville ikke ha to etternavn.

Skrevet

Men hva gjør man når begge to har etternavn som er lange og slutter på -sen. det hørtes supertungvingt ut, og jeg kan ikke tenke meg at ungen skal ha begge to. Jeg har to etternavn nå, og mitt mellometternavn er mye mindre enn mitt siste og jeg hater at navnet mitt er så langt, så til vanlig bruker jeg kun det siste. Så jeg vil derfor ikke at mitt(mine) barn skal få like langt navn.

Skrevet

Vi visste vi skulle gifte oss, og at jeg skulle ta hans navn (het Olsen.... ;P), så her var det ikke noe problem.

Men tenker at om jeg hadde hatt et spesielt etternavn ville jeg hatt begge, og heller bare hatt ett fornavn. Min mor har fire navn, tre av de med god lengde.... *pustogpes*

Skrevet

Sønnen vår har faktisk bare mitt siste etternavn, noe pappaen synes er helt greit. Jeg er mye mer "knyttet" til mitt etternavn, som er et slektsnavn med røtter langt tilbake, enn han er til sitt, så akkurat det betydde ikke så mye for han. Jeg har selv både mors og fars etternavn, men bruker hovedsaklig det siste, som er min fars. Det er tungvint med mange navn, og jeg ser ikke helt hensikten med å ha en masse navn man ikke bruker...

Skrevet

Her var det ikke snakk om anna enn at begge etternavnene skulle være med, det var mer snakk om hvem sitt som skulle stå til slutt ;) Det ble samboer sitt, men med et "krav" om at vi faktisk gifter oss etter hvert og at vi alle har samme etternavn. Jeg synes ikke skal være noen automatikk i det så lenge man ikke er gift og har samme etternavn. Ditt navn har like mye rett på å stå sist som hans.

Skrevet

Ser den...

Men vi har begge litt spesielle etternavn som vi er knyttet til. Og de er litt like - som Ramsø og Storøy, liksom... men tror de funker sammen...

Nekter i alle fall å ikke dele navn med sønnen min! :-)

Skrevet

Eg er ikke en gang sammen me barnefaren, men han blir endel av livet til dem (tvillinger) så eg satt å snakka litt me mamma å prata om navn å sa at eg vurderte å bruke farens etternavn til mellomnavn på barna og droppe ha dobbelnavn til fornavn. Også som ønske fra min eldste sønn som har ett langt lang (dobbelnavn til fornavn, Olsen (mitt etternavn) til mellomnavn og farens slektsnavn til etternavn som er ett langt navn)

Men mamma mente at barna heller skal ha mitt etternavn som mellomnavn og farens til etternavn. Det er mer sjelden enn Olsen. Faren blei jo rørt over at eg ville det <3 Mamma mente jo at det blir det mest "riktige" på en måte vist eg skal bruke det navnet for da blir søskene å få litt likhet på navnene.

Men fornavn har eg ikke peiling på hva eg skal velge. Er litt mer sånn at eg må vente til eg ser barna før eg klarer å bestemme meg helt, så selv det me etternavn får eg ta når barna er født :)

Skrevet

Vi er ikke gift. Jeg valgte likevel å gi barna mine kun hans etternavn. Grunnen var at jeg bare har ett fornavn og ett etternavn selv, og hadde lyst at barna mine skulle ha like "lette" navn. Det er jo så mange som har fire navn i dag, og jeg syns det blir litt mye.

Jeg valgte likevel å sende inn skjema og ta hans etternavn som mitt mellomnavn, selv om vi ikke er gift, slik at jeg også har samme navn som barna. =) Så nå har jeg plutselig tre navn, likevel.. hehe ;p

Skrevet

Hos oss blir det dobbeltnavn, pluss bare pappaens etternavn.

Jeg og pappaen skal gifte oss neste sommer, og da tar jeg hans etternavn. Mitt etternavn er skjeldent, så det er beskyttet, sånn sett kan man jo si at jeg burde "stått på mitt," men så er det ikke såååå viktig for meg. Dessuten vet jeg jo at om jenta vår får kjempelyst til å bruke mitt skjeldne etternavn når hun blir stor nok til å velge, så er det ingenting som hindrer henne i det.

For meg var det viktigere å få bruke det første navnet i dobbeltnavnet hennes. Et navn jeg hadde tenkt på siden jeg var liten....også får hun et ekstra navn fordi pappaen liker dobbeltnavn. Det var også greit for meg....

Personlig synes jeg det var greit å velge....ENTEN dobbelt etternavn, ELLER dobbelt fornavn....ikke begge deler. Det blir overkill.... :)

åh, men så lenge du dropper bindestrek mellom fornavnene eller etternavnene (alt ettersom), så kan jo dere selv velge å ikke bruke det ene av de til vanlig.... si ungen heter Silje Hansen Jensen...så kan man bruke Silje Jensen, f.eks....er det bindestrek, må man bruke begge....samme med Anne Kari Olsen...da kan man f.eks bruke Anne Olsen...mens med bindestrek må man bruke Anne-Kari.... :)

Vi skal ikke ha bindestrek i fornavnet. Står litt friere da... :)

Skrevet

Jeg nekta å ha annet etternavn enn barnet mitt. Siden vi fikk 3 stk før vi gifta oss, tok han mitt da bryllupet sto :-))

Var liten da Scandinavia Star brannen var og husker så godt rulleteksten med alle døde. Uansett hva som skjer skal folk kunne skjønne at det er mitt barn...

Sånn ble det her når det tok han 7 år å fri..:-)

Gjest Mammantil2prinser
Skrevet

Jeg har en sønn fra før og nesten fra jeg visste at jeg var gravid så sa jeg at han SKULLE ha mitt etternavn.

Vi er ikke gift og da er det i mine øyne ingen grunn til hvorfor barnet skal få hans etternavn.

Er også veldig imot å ha to etternavn :(

Nå er jeg gravid og jeg vet at denne gangen kommer han ikke til å gi seg på dette med etternavn, fordi han har treget og erget deg over at sønnen ikke har hans etternavn siden han gikk med på at pjokken skulle få mitt! =/

Så denne gang blir det nok delt etternavn =(

Skrevet

Jeg nekta å ha annet etternavn enn barnet mitt. Siden vi fikk 3 stk før vi gifta oss, tok han mitt da bryllupet sto :-))

Var liten da Scandinavia Star brannen var og husker så godt rulleteksten med alle døde. Uansett hva som skjer skal folk kunne skjønne at det er mitt barn...

Sånn ble det her når det tok han 7 år å fri..:-)

Hahahaha.. Kanskje det var slik jeg skulle tenkt da vi fikk den første for fem år siden. Gifter du deg ikke med meg, så blir det mitt navn.. Han finnes ikke giftelysten i det hele tatt.. Det hadde nok vært en måte å få han inn kirkedøren.. Søren, nå er det litt for sent!

Men så ble det hans etternavn på barna likevel.. Ikke hans ønske en gang, det var jeg som følte det var mest naturlig.. Vet ikke hvorfor egentlig.. Men jeg liker etternavnet.. =)

Skrevet

Hmfr.... diskuterte det i kveld

og han slang ut : kan vi ikke bare gifte oss da?

Hmmmm tja... joda vil jo det, men håper han har tenkt å spørre "pent" ;-)

Skrevet

Både jeg og gubben min har spesielle etternavn, under 100 med hans, og under 150 med mitt, så lillemann får begge våre navn. Han ville at barnet skulle ha fars etternavn, og jeg, samme som deg nekter å gi slipp på mitt eget. Da var det ingenting å diskutere lenger:p

Skrevet

Hehe...

Kanskje jeg skal prøve å droppe mellomnavnet og bruke mitt etternavn som mellomnavn...

For hvis begge etternavn brukes som etternavn, må de vel skrives med bindestrek, tror jeg...

nei, det må ikke være noen bindestrek noen plasser. Jeg har dobbelt fornavn og to etternavn. Ved fødsel fikk jeg mammas navn+ pappas, Og når jeg giftet meg byttet jeg bare ut det siste navnet med min manns navn. Lille prinsesse Turbo kommer også til å få to etternavn- mitt pikenavn + vårt familienavn. Så hun får i alt 4 navn. dobbelt fornavn, mellomnavn og etternavn.

Skrevet

Vi har hatt litt på"motsatt" problem, vi er enige om at babyen skal ha begge, men uenige på rekkefølgen. Han vil at mitt skal være til slutt og jeg vil ha hans til slutt. Så alt i alt kom vi fram til at hans etternavn skal til slutt for om vi gifter oss vil jeg ta hans etternavn etter mitt, da får jeg og barnet samme. Hans etternavn er mer vanlig her vi bor, og jeg er så l-e-i av å måtte står mitt for alle. Hans tre barn fra tidligere har hans navn, så da går alle barna det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...