Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 28 snart 29, som akkurat har funnet ut at jeg er gravid (første gang). Er litt usikker på hvor langt jeg er, men om beregningen min stemmer er jeg ca 7/8 uker på vei. Jeg har legetime den 20/06 så vet mer etter denne.

Jeg har vært sykemeldt en god del det siste 1 ½ år dette grunnet en prolaps i nakken og i ryggen som gjorde det vanskelig for meg å fungere i kontorjobben jeg har. Jeg har nå vært tilbake i jobb siden den 11/04, det vil si 2 mnd i jobb nå. I januar flyttet jeg fra Oslo og til hjembygda. Det ligger 1 ½ time fra Oslo og jobben min. Så det er mye pendling ila en dag. Det har seg slik at jeg kjenner det allerede nå at jeg blir VELDIG sliten, og busstoalettet er virkelig ikke det mest ”spyvennlige”. Det merkes jo også i den grad at jeg har 4 timer til å rekke alt jeg skal før jeg må legge meg er nemlig oppe 0515 og hjemme igjen kl 1800, så jeg må veldig tidlig i seng. Og det stresser meg litt at jeg ikke har energi til å rekke det som trengs å rekkes. Det går jo helt greit inntil videre, men jeg er jo litt redd dette ikke fungerer i lengden. Spm mitt er da som følger. Jeg har forstått det slik at man ila 3 år kan ha 1 år med sykemelding, og at man må være i jobb i 6 mnd for å opparbeide seg muligheten til sykepenger igjen. Det vil jo da si at jeg uansett form må jobbe frem til oktober (krysser jo fingrene for at det ikke skal bli nødvendig med mye sykemelding, men jeg vil bare høre om hvordan jeg kan gjøre det om det ikke skulle gå så bra.) Jeg har hørt om noe som heter Svangerskapspenger. Kan dette være en mulighet? Det står jo at om det ikke er sykdom, men at jobben din kan være til skade for fosteret og jobben din ikke kan legge til rette for deg så kan du få en slik stønad. Det jeg er mest bekymret for er jo at jeg må reise så mye ila en dag, som sagt er jeg oppe kl 0515 og hjemme igjen kl 1800. Jeg trenger virkelig hjelp til å finne ut av hva jeg kan gjøre om jeg skulle havne i en situasjon der jeg ikke kan yte så mye!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143947178-svangerskapspenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må også ha jobbet sammenhengende 6 mnd for å få svangerskapspenger.

Uansett er ikke svangerskapspenger for deg. Det er for de som har en jobb som er farlig for fosteret.

Du får holde ut, flytte nærmere jobben, finne ny jobb eller klare deg på engangsstønaden.

Jeg har vært sykmeldt siden 1/1, men fikk nettopp innvilget svangerskapspenger i steden. Så du må nok ikke fysisk ha vært på jobben i 6 mnd, men ha vært ansatt.

Men så lenge ikke det er jobben, men reisetiden/måten så får du det nok ikke. :(

Jeg har hyperemesis og bekkenplager, og jobber som selger i butikk. Det er stress og mye gåing/ståing som gjør at jeg har fått det. Jeg har ikke mulighet til å få legge meg ned jevnlig i løpet av dagen.

Flytte er vel kanskje ikke så voldsomt aktuellt da jeg nettopp har kjøpt, finne ny jobb som gravid? tror ikke det. Engangsstønad vet jeg ingenting om. Jeg har jobbet på dette kontoret i 5 år og det er kun den siste tiden som jeg har nevnt jeg har vært sykemeldt.. så det passet jo kanskje litt dårlig. Sier jo ikke at jeg skal i gang å sykemelde meg tvert, det jeg spør om er jo mulighetene om det skulle trengs.

Nordhagenjentene:

Jobben min innebærer ganske mye stress og ikke minst er den veldig statisk, dessverre... :( Men snakket med en jordmor som sa jeg kanskje kunne ligge under de som kunne få en slik støtte.. Skal til legen på onsdag så får høre da :) Tingen er jo at det er ikke noe problem å være i jobb og ha ca 12 timer fra du står opp til du kommer hjem når det bare er deg å tenke på.. Er bare usikker på hvordan dette krapylet takler det at jeg ikke får så mye hvile. :) er jo første gang for meg :P

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...