Gå til innhold

Sliter med amming, lite melk

Anbefalte innlegg

Jeg fikk ei datter 9.juni og vil gjerne amme, men har åpenbart ikke mye å by på. På sykehuset sa "alle" at ta det rolig, melka kommer, men den kommer jo ikke. Vi fikk en dag ekstra på sykehuset pga litt mer enn 10% vektnedgang. Vi begynte med Nan, som jeg har fortsatt med hjemme.. ammer henne 20 min på hvert bryst først, og så får hun opptil 50 ml Nan.

Har prøvd brystpumpe på sykehuset. Gikk fra 0,5 ml på det ene brystet, 0 på det andre, til 4 ml på det ene brystet på dag 4. Hjemme har jeg fått i underkant av 10 ml ut, og da hadde ungen fått kun Nan de to siste måltidene før jeg fikk ammet. :-(

Har fått lånt brystpumpe på helsestasjon, men begynner å miste motet, ser ikke helt poenget med å fortsette å pumpe... :(

PS! Jeg ser på ammehjelpen.no at høyt blodtrykk blir foreslått som årsak til lite melk. Vil jeg kunne få mer melk ved å ta blodtrykksmedisin? Vil jeg fortsatt kunne amme hvis jeg tar blodtrykksmedisin?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143947085-sliter-med-amming-lite-melk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Gratulerer med baby!

Først av alt, hva veide jenta di da hun ble født, hvor mye gikk hun ned, og hva var vekta sist du veide? Helsestasjonen din har helt sikkert muligheter for å veie, så jeg anbefaler at du drar dit og veier så ofte som du ønsker selv når du er i tvil om hun får nok mat, gjerne minst annenhver uke.

Den VIKTIGSTE indikasjonen på at babyen får nok melk er våte bleier, omtrent 5-8 godt våte bleier pr døgn. Hell gjerne ca 0.5 dl vann i en bleie for å kjenne hvordan den kjennes ut, for dagens bleier kjennes jo ikke våte ut.

Er det noe annet enn pumpingen som gjør at du ikke tror melka er kommet? Det at hun ligger og dier i 2x20 minutter høres for meg ut som at det ER melk der, altså :) Det er ikke alle som får spreng eller lekkasjer, tror spesielt dette gjelder kvinner med store bryster.

Det kan ofte være ting rundt fødselen som påvirker ammingen, feks. keisersnitt eller om du fikk tilført mye væske intravenøst. Mye væske kan også påvirke barnet, idet fødselsvekta kan bli kunstig høy fordi væska har gått over til barnet. Da vil det gjerne tisse mye det første døgnet, og dermed gå mye ned i vekt.

Pumping er noe som ikke alltid fungerer for alle. Ofte må man forsøke forskjellige typer pumper. På sykehuset antar jeg du brukte en stor "sykehuspumpe" fra Medela, hva er det du har brukt hjemme? Har du prøvd håndmelking? Ofte er det mer effektivt, fordi du kan jobbe mer målrettet. Husk at det uansett tar noen minutter før utdrivingen kommer i gang. Du finner video av håndmelking på http://www.ammehjelpen.no/video

Hvor ofte ammer du? Det er kjempeflott at du ammer i 20 min på hver side før du gir MME. Du kan gjerne amme lenger også, dersom hun er interessert i det og du ikke blir sår av det. Legg henne til så ofte hun vil, og bruk helst ikke smokk - bruk heller puppen som smokk (så lenge du ikke blir sår).

Har du forsøkt teknikken "langsom flaskemating", se http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating ?

Veldig ofte spiser barn mer fra flaske enn fra bryst fordi melka kommer fortere og mer kontinuerlig, og fordi de har et sugebehov. Langsom flaskemating tar sikte på å etterlikne strømmen fra brystet og mange spiser en del mindre fra flaske når de får bruke lengre tid på det.

Når det gjelder blodtrykk og blodtrykksmedisin så er dette ikke et naturlig førstevalg verken som problem eller løsning. Som ammehjelper kan jeg ikke gi medisinske råd, men sammenhengen mellom blodtrykk, blodtrykksmedisin og amming var ikke en naturlig "første tanke" for meg. Det er andre medisiner vi vanligvis hører om for å øke produksjonen, og de brukes sjelden før "alt annet" er prøvd (i denne eller tidligere ammeperiode). Det er nevnt "i litteraturen" (forskning), men som sagt ville jeg prøvd en del annet først.

De fleste medisiner kan brukes når man ammer. Legen bør IKKE bare lese pakningsvedlegg eller Felleskatalogen, men heller sjekke på http://www.relis.no hva som finnes av informasjon om amming og medisinen. (Jeg vil strekke meg så langt som til å si at man skal insistere på at legen sjekker der!) Mødre kan også stille konkrete (og anonyme) spørsmål på http://www.tryggmammamedisin.no som drives av de samme som relis.no (regionale legemiddelinformasjonssentra, dvs de gir produsentuavhengig og forskningsbasert informasjon).

Dersom du faktisk ikke har fått særlig mye melk enda så ville jeg først og fremst fått sjekket at det ikke finnes rester av morkake i livmora di. Har livmor trukket seg sammen slik den skal nå? Dette vil jordmor/lege enkelt kunne sjekke, og om de er i tvil så er det enkelt (og viktig!) å fjerne evt. rester av morkaka. Jordmor/ammepoliklinikk vil også kunne hjelpe deg med rett teknikk for håndmelking og sjekke om/at det er melk der (selv om du kanskje føler deg som ei ku!).

Du bør også få sjekker ammeteknikken. Dette bør gjøres av noen som KAN det, det er ikke sikkert at helsesøster kan så mye om det for eksempel. Ammepoliklinikk anbefales også her. Generelt så skal barnet ha mye bryst i munnen, dvs mye av det bruke (areola), og ikke bare suge på knoppen.

PS: Siden jeg selv er gravid og forventer at jeg i løpet av få dager IKKE lenger er gravid hadde det vært flott om du kunne sendt meg en epost til ammehjelper.lillenims at gmail.com, så kan jeg forsøke å hjelpe deg videre (kommer til å svare på mail mye raskere enn forum, nemlig!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...