Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen spørsmål rundt amming. Jeg ammer enda min lille frøken på 10 mnd, stort sett morgen, midt på dagen og kveld (og tidvis på natt..vært litt til og fra, prøver å slutte) Stort sett blir det 4 ganger i døgnet. Helsesøstra sa til meg at hvis jeg ammer ca 3 ganger per dag helt fram til hun er 12 mnd trenger jeg ikke tenke på å gi mme i tillegg men gå direkte over på kumelk ved 12 mnd (evt i tillegg til mm hvis jeg skal fortsette), noe jeg håper jeg kan. Har ingen planer om hvor lenge jeg vil amme, men ser det litt an,

uansett, hvis jeg nå skal bort en hel dag eller en kveld, og ikke får til å pumpe meg så mye skal hun da få mme eller holder det med vann og at den dagen ble det bare 2 amminger? Eller må hun da få mme? Må mme i såfall vennes på? Hun har aldri fått det. Er det stor sjans for at hun ikke liker det evt kan få magevondt når hun ikke er vant til det??

Har noen kvelder framover der jeg ikke får vært hjemme så mye at jeg rekker å amme så mye som jeg pleier så lurer på hvordan jeg skal løse det..synes det er veldig pes å pumpe meg da jeg må gjøre det over flere dager for å få nok til et måltid, har rikelig med melk, men får ikke til å pumpe meg så mye :/

Tips mottas med takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker ikke å pumpe, så bestemte meg for å ikke gjøre det denne gangen. Synes det blir bare stress, og det kommer ikke noe særlig! Så de gangene jeg har vært borte har vi gitt mme. I begynnelsen var det snakk om besøk av og til fra feks kl 19-23. Men i går var jeg i bryllup fra 17-02. Snuppa fikk mme. Jeg var litt sprengt når jeg kom hjem, så vekte henne, så hun fikk drukket av litt ;)

Hun er 8 md nå. Vi gir ikke mme ellers! Tenker å amme en god stund enda, så hun får vann til måltid, frem til 1 år, og ellers bare mm! Det har aldri vært et problem å gi mme av og til her! Helsesøster sa også at man ikke mister melka på en kveld sån! Men for å være på den sikre siden legger jeg ofte til litt mer enn jeg pleier dagen etter. Nå er ikke jeg mye borte da, så for meg funker det veldig fint å gjøre det på denne måten :)

Skrevet

Hei zassy!

Min gutt er 10,5 mndr og jeg har jobbet halvannen mnd nå. Noen dager har jeg da kun fått ammet to ganger pga lange arbeidsdager. Før jeg begynte spurte jeg helsesøster om mannen trengte å gi noe mme de dagene det bare ble to amminger. I følge henne, trengte vi ikke å tenke på mme hvis det bare er en og annen dag innimellom han får to amminger, og at han resten av dagene ammes tre ganger. Så vi har kun tilbudt mer vann de dagene det blir to amminger.

Vi har også vært i et bryllup, da ble det også kun to amminger to dager på rad, uten at barnevakten ga mme.

Så hvis jeg var deg ville jeg ammet to ganger og så ikke stresset med pumping/mme! Morsmelk er jo kun for væske og melkinntak, de spiser seg jo mette på vanlig mat nå når de er så store:)

Skrevet

Taaaakk for svar :D

Er snakk om bryllup her også, hehe, og så hadde jeg jo tenkt å kanskje ta meg litt vin osv, så da kan jeg ikke gi henne når jeg kommer hjem på natta heller, men nå holder vi på med nattavvenning uansett da.

Da tror jeg at jeg dropper hele mmestyret, kanskje jeg kjøper en liten ferdigblandet boks sånn i tilfelle, men satser på at de kan gi vann, hun får jo grøt også på kvelden så får jo i seg noe melk uansett.

Vi gir alltid vann til måltid, men er dere flinke til å tilby mye vann sånn utenom måltidene?? Bør man det? de dagene jeg jobber mye er jeg så redd hun skal få i seg for lite væske nemlig.

Når pleier dere å amme i løpet av dagen? Fint å høre hva andre gjør og kanskje noen løser det på bedre måter :)

Skrevet

Hei. Jeg ammer min gutt på 9 måneder morgen kveld og i tillegg en til to ganger i løpet av dagen. Gir ellers vann til måltider og tilbyr et par ganger utenom også. Jeg ville ha gitt en flaske mme hvis jeg skulle bort hele kvelden, men det går helt fint å droppe det hvis jenten din er fornøyd uten melk. Ellers ville jeg ikke ha stresset med om det var noen få dager innimellom det bare ble to amminger.

Skrevet

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Det er ikke nødvendig å stresse med å gi MME om det er en dag innimellom med færre amminger (uansett grunn) og hun virker tilfreds uten dette. Det kan være mange grunner til å ikke amme "som vanlig" en dag, og uansett så får verken barn eller voksne i seg nøyaktig det samme hver dag. Spiser vi fisk så blir det mindre jern den dagen enn om vi spiser rødt kjøtt, men vi trenger ikke ta en jerntablett til dessert av den grunn, og likedan trenger vi ikke ta tran den dagen vi ikke spiser laks til middag.

Nok kalsium er viktig i lengden, og av den grunn bør barn i denne alderen som ikke har "tre gode amminger" per dag få annen melk/melkeprodukter i stedet, og for barn under 1 år er det da MME som er anbefalt om de ikke ammes. Men med et variert kosthold så er det absolutt ikke noe problem å ikke gi MME når det gjelder noen dager sånn. Det er jo heller ikke sånn at det skjer noe magisk på 1-årsdagen - grensa er satt for at flest mulig barn skal ha et kosthold som gjør at de fint kan drikke kumelk når det anbefales, det er veldig mange som er klar for dette tidligere, men det er ikke så lett å vurdere hvilke det gjelder - så man setter grensa slik at marginene er på riktig side for å være sikker.

Pass på å gi nok vann å drikke. Gir du for lite så vil barnet i første omgang kunne bli forstoppet. Friske barn på 10 mnd blir svært sjelden dehydrert om de spiser normalt med mat og blir tilbudt væske, og du vil merke andre symptomer (som forstoppelse) lenge før det er noen fare på ferde. (Det er noe helt annet om barnet har diare/omgangssyke, høy feber osv altså - da er det ikke lenger et friskt barn, så da gjelder andre "regler".)

Generelt er det lurt å pumpe/håndmelke omtrent på samme tidspunkt som du pleier å amme for å opprettholde produksjonen OG for å hindre spreng. Men om du ikke kjenner noe ubehag eller lekkasje så er det ikke nødvendig å styre med dette, særlig ikke når du synes pumping er stress. Du mister ikke melka av litt midnre amming en dag eller to, men du KAN få mindre melk - i såfall "behandler" du det som økedøgn og lar barnet die så ofte det vil for å øke igjen.

Når det gjelder alkohol så går det HELT fint å amme når du er kjørbar igjen. Det største problemet med inntak av alkohol er som regel at du er dårligere i stand til å ta hånd om barnet. Alkoholinnholdet i melka er som i blodet, dvs at når du har 1 i promille så er det 0.1% alkohol i melka. (Promille = 1/10 prosent).

Til sammenlikning inneholder Munkholm og liknende opp mot 0.5% alkohol, og surmelksprodukter ofte omtrent 0.1%. Vanlig pils inneholder 4.75% alkohol, og vin 10-12%. Så det er slett ikke som at du heller i barnet øl om du ammer med noe alkohol i blodet heller. Dess mindre barnet er dess mer sårbart er det, både pga mye melk i forhold til kroppsvekta og fordi leveren bryter ned alkohol saktere enn hos større barn og voksne, og i tillegg er det også mer uforutsigbart når neste amming er - derfor anbefales totalavhold i 6 uker etter termin.

Skrevet

Taaaakk for svar :D

Er snakk om bryllup her også, hehe, og så hadde jeg jo tenkt å kanskje ta meg litt vin osv, så da kan jeg ikke gi henne når jeg kommer hjem på natta heller, men nå holder vi på med nattavvenning uansett da.

Da tror jeg at jeg dropper hele mmestyret, kanskje jeg kjøper en liten ferdigblandet boks sånn i tilfelle, men satser på at de kan gi vann, hun får jo grøt også på kvelden så får jo i seg noe melk uansett.

Vi gir alltid vann til måltid, men er dere flinke til å tilby mye vann sånn utenom måltidene?? Bør man det? de dagene jeg jobber mye er jeg så redd hun skal få i seg for lite væske nemlig.

Når pleier dere å amme i løpet av dagen? Fint å høre hva andre gjør og kanskje noen løser det på bedre måter :)

Jeg ammer morgen (ca 07), sen formiddag/tidlig ettermiddag (oftest en gang mellom 14 og 16, alt etter hva vi gjør og hvor vi er), og så kveld (kl 19).

Ammingen om morgenen er før morgenstellet og grøt, den midt i dagen er utenom måltidene når vi får tid, og den på kvelden er etter grøt. Det fumgerer fint for oss:)

Inntil nylig likte ikke gutten min å drikke vann, men det har plutselig bedret seg! Han får vann til alle måltider, jeg er dårlig til å tilby utenom... Så lenge de er friske tror jeg de regulerer inntaket av vann ganske greit selv. Men du kan jo følge med på om hun får hard avføring, tørre bleier eller virker slapp/utilpass, det kan jo tyde på dehydrering.

Skrevet

Vi gir MME de få gangene jeg er borte til kvelds legginga. Ellers aldri. Ammer morgen og før de to lurene samt på kvelden. Har nattavvvent. Og det gikk drastisk utover melkeproduksjonen. fascinerende. Første morgen stor spreng, neste morgen litt, 3 morgen flate pupper.

Skrevet

Tusen takk for svar da slapper jeg mer av med det :)

Synes det er litt vanskelig å vite hvor mange timer jeg må vente når jeg skal drikke alkohol egentlig, har i grunn ikke blitt noe mer enn et par øl eller et glass vin så langt, men hvis jeg f.eks skulle drukket en flaske vin så tenker jeg at jeg sikkert må vente helt til neste morgen og kanskje lenger også før jeg kunnet amme? Kommer vel an på når jeg avslutter på kvelden også.

Anastasia vi ammer faktisk til helt like tidspunkt! :) Bare at jeg som regel ammer en gang til mellom 22-00 en gang.

miepia30 har du mistet melka nå da eller har du fortsatt?? Har nemlig nattavvent noen netter nå, ikke merket noe enda, men det er jo noe å tenke på! Har faktisk ikke hatt spreng i det hele tatt heller, kanskje det går nedover her..

Skrevet

Tommelfingerregelen er at man i snitt forbrenner ca 0.15 promille alkohol pr time. Ei flaske vin inneholder ca 6 enheter alkohol (for vin er 1 enhet = 1 glass, for pils er 0.33 l 1 enhet). Dersom du drikker én enhet så tar det omtrent 1.5 timer å forbrenne denne, og om du drikker vinglasset jevnt i løpet av 1.5 timer og ikke på tom mage så vil promillen din i prinsippet ikke stige, leveren holder følge med munnen.

Så om du bruker omtrent 9 timer på vinflaska kan du både kjøre og amme rett etterpå. I prinsippet. Jeg ville dog ikke stolt på det, sånn helt uten videre ;-)

Men du er iallfall ammbar når du er kjørbar, og egentlig er du nok ammbar FøR du er 100% kjørbar. Veldig mange av oss føler oss jo gjerne litt "svekket" ganske mye lenger enn vi har alkohol i blodet, tror jeg, om jeg har vært på fest (og jeg "fyllefester" ikke lenger) så venter jeg som regel mye lenger enn jeg må (såpnn til utpå søndag ettermiddag/kveld) før jeg kjører bil fordi jeg er så sliten/trøtt/uggen - men promillen er nok nede ved null for lenge siden.

Husk også at etter svangerskap og amming så har man som regel lavere toleranse for alkohol fordi det er lenge siden sist, og er "billig i drift".

Her er Ammehjelpens artikkel om alkohol: http://ammehjelpen.no/artikkel/36/Alkohol

Når det gjelder spreng så er det ikke uvanlig at man rett og slett ikke kjenner spreng lenger etter et par måneder. Det betyr ikke nødvendigvis at det er mye mindre melk (det merker man på om barnet er fornøyd), men skyldes oftest at brystene ikke lenger irriteres på samme måte som før. Ofte skyldes spreng i starten væskeansamlinger i brystene (ødem) mer enn melkespreng, så at det gir seg er ofte tegn på at ødemene er borte. Men det er nok også oftere slik at spreng skyldes mye melk, enn at manglende spreng skyldes lite melk, om du skjønner.

(Selvsagt kan mangel på spreng også ha sammenheng med melkemengden for noen.)

Skrevet

Tusen hjertelig takk for langt og innholdsrikt svar! Jeg ble klokere :D

Skrevet

Jeg har nok mindre melk nå ja, men det var også et poeng å trappe ned på amminga for å få inn mere fast føde. Snart er det jobb og barnehage og da må ho spise vanlig mat og amme sjeldnere. Derfor kutta vi nattpupp og vips spiser ho mat. Jeg merker ho bruker lengre tid på morgenpuppen, dagamminga går kjapt for seg, og etter kveldspuppen er ho ikke alltid helt fornøyd så jeg tilbyr velling etter pupp. Jeg trives godt med å amme og håper ho har lyst på ei god stund til :)

Når det gjelder alkohol har lillenims svart veldig fint på det lenger opp. Jeg er har regnet mye på dette med promille og kommet frem

til at det er så mikroskopiske mengder alkohol i melka at jeg drikker vin til maten og ammer likevel. Drikker jeg meg beruset ammer jeg ikke, men da ikke Pga alkoholinnholdet i melka, men fordi jeg ikke vil håndtere baby når jeg er påvirka.

For eksempel, har man 4 i promille er man døddrukken og bør innlegges. Da har melka 4 promille, 0.4 prosent, mindre enn lettøl. og ja babyene veier lite og har mindre moden lever, men at melka har 0.4 prosent alkohol gir ikke barnet samme promille osv osv.

Når det er sagt smaker jeg ikke alkohol når gravid og absolutt ikke de første 6 uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...