Gå til innhold

PLanegge soverom - samsoving?

Anbefalte innlegg

Jeg driver med redebygging hehe, og tenker på hva jeg skal kjøpe til den flrste tida. Kommer til stellebord, badebalje, vogn og evt seng - men med de to første endte jeg opp med å sove sammen med dem de første 4-5 mnd og det funket utmerket! Noen flere som vurderer å droppe egen seng? Og kjøpe senere såklart, men at man ikke trenger med en gang...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143946907-planegge-soverom-samsoving/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ha sånn "halvmåne seng" som står ved siden av min egen. For jeg ligger så urolig om natten, og hadde vært så redd for og sove på babyen. + at jeg trur de har helt greit godt av og ligge i egen seng tidlig.. Kanskje lettere å få dem på eget rom senere?

Vi har så lite plass mellom senga vår og garderobeskapet at jeg tenker babyen skal sove i bagen sin eller noe anna på samme størrelse.

Jeg sover også veldig urolig at jeg ikke tør sove med babyen! Og våkner jeg en morra UTEN å se ut som et lykketroll på hue så har jeg sovet dårlig :P

Jeg hadde også de to første mye i sengen de første månedene, og kommer nok til å gjøre det denne gang også. Synes det er så greit med ammingen, slipper å stå opp hver gang den lille vil ha mat. Men jeg skal nok ha seng i tillegg, sånn at jeg har mulighet å legge han/henne i egen seng om jeg ønsker :)

Annonse

tenker det blir litt samsoving her og.. men aldri verden om eg kutter ut senga :P den er gull verdt når en trenger litt ekstra plass etter amminga..

kommer til og legge babyen i sin seng, og ta babyen over til oss når det er tid for mat. så må stakkarsen tilbake i sin seng :P

evt litt kosing i vår seng om babyen er våken lenge.

greit at eg kan snu meg og kose litt med pappan og. babyen får jo kos hele dagen og.

Her blir det moseskurv oppi sprinkelsenga til å begynne med. Brukte det til førstemann også. Kurven brukte vi både på dagtid i stua og om natta på soverommet. Fram til ca. 4 måneder. Fungerte fint. Senga er vår, så babyen må nok ta til takke med å ligge i sin egen seng ved siden av vår. Av erfaring så sover alle best på den måten :)

Hahaha, med førstemann tenkte vi egen seng, -og samsov i over et år.

Med prinsen tenkte vi samsoving, kjøpte stor seng og mannen hadde gjort alt klart til vi kom hjem fra sykehuset med egen dyne til lille osv... Vel, de første ukene sov babyen oppe/ved/under meg, men han sov liksom ikke så godt før han fikk sove i egen seng:p

Unger er forskjellige!!

Denne gangen har vi gått til innkjøp av en sånn minisprinkelseng som vi tar ned ene siden på, og så står den inntil senga vår, så kan jeg skyve babyen over hvis den eller jeg vil ha litt rom. Ikke minst fordi det er to storesøsken som også kryper oppi foreldresenga en gang i mellom, både på morgenkvisten, ved mareritt eller andre ting. Da kan det være trygt å ha muligheten til at minstemann ligger litt beskyttet, iallefall..

Ut over det tar vi det som det kommer. Barnerom er vi tomme for nå, og barnerom før de er over året er jo bare lagringsplass.. Så når den tid kommer, får vi se hvem av søsknene som flytter inn på rom med hvem, eller om vi flytter hele familien til et hus med enda et rom. Tar det som det kommer!

Annonse

Hm...vår skal sove på sitt eget rom fra første stund.. Vi trenger kaldt soverom, dessuten er han jo vegg i vegg. Er det unormalt?

Babyer tåler jo frisk luft, da. De sover jo gjerne flere timer ute i vogna si;)

De anbefaler at babyen sover på samme rom som foreldrene det første året, fordi det minsker faren for krybbedød betraktelig. I forhold til nattamming og bleieskift på natta og sånt, er det også et sabla pes å måtte gå fram og tilbake til naborommet, altså.

(min yngste sov på eget rom fra han var ca syv mnd, jeg syns det var utrooolig slitspmt p vandre frem og tilbake på natta, i tillegg til at jeg føler det utrygt. Men den gutten fikk virkelig ikke sove i nærheten av meg, veldig rart med tanke på at eldste sov som en stein på meg hele tida. Menhan måtte ha det kaldt, mørkt og absolutt helt stille i en periode av livet for å få sove. Nå som toåring rusler han inn til oss i løpet av natta og sover godt videre her, så ting endrer seg jo!)

Jeg opplevde to ganger at eldste fikk pustestopp på natta, noe vi ikke hadde oppdaget hvis ikke det var for at hun sov så hun pustet inn i øret mitt. Eldog ekkelt! Så her blir det samme rom/samsoving fra første dag, og forhåpentligvis trives vi alle godt med det, sånn som første gangen.

(vi har det også kjølig på soverommet. Som nyfødt sov barna med en liten lue, ellers har de jo pysj og dyne og i det hele tatt,,,)

Hm...vår skal sove på sitt eget rom fra første stund.. Vi trenger kaldt soverom, dessuten er han jo vegg i vegg. Er det unormalt?

Jeg har hørt at eneste grunnen til at man anbefaler barn å sove på samme rom som foreldrene er at mor skal sove bedre? Men jeg ser andre her har hørt annet,så jeg ble usikker nå. Min venninne hadde barnet på eget rom fra 2-3 uker.

http://www.lub.no/samsoving-en-risikofaktor

Jeg tar ikke sjanse på samsoving, det tror jeg både jeg og mannen beveger oss for mye for. Så blir nok egen seng innpå vårt soverom i begynnelsen. Men kommer nok til å ha lillegutt litt oppi senga etter at gubben har dratt på jobb. Litt kos på morran med amming før vi står opp :)

Med første så hadde hun egen seng fra dag 1. Vognbagen de første ukene, og som dagseng, og så sprinkelseng på soverommet :-) Blei jo til at jeg sovnet under nattamming, eller at hun sov i vår seng om hun var urolig, men jeg sover best uten unger i senga! Klengete unger ødelegger nattesøvnen min, siden jeg snur meg mye. Men selvsagt får 4-åringen fortsatt sove i min seng om hun er redd eller har drømt, eller har tigere og isbjørner under senga :-)

Jeg har hørt at eneste grunnen til at man anbefaler barn å sove på samme rom som foreldrene er at mor skal sove bedre? Men jeg ser andre her har hørt annet,så jeg ble usikker nå. Min venninne hadde barnet på eget rom fra 2-3 uker.

Hvis dubsjekker med krybbedødforeningen eller foreningen uventet barnedød, så vilndu se at det ikke handler om mors søvnkvalitet.

Man fraråder dog samsoving dersom en av foreldrene røyker, ved ruspåvirkning etc.

Jeg trodde ikke samsoving var noe for oss. Men fy så trøtt man blir under amming. Førstemann brukte minimum 40min hver gang, og det var min tre amminger pr natt. Og med alle søvnhormonene du pumpes full av under amming,,

Det er mye man kan gjøre seg tanker om, tenker jeg. Som man lilevel ikke kan planlegge ferdig. Mine to har jo vært helt forskjellige. I stedenfor prinsipper tjener man på å ha et åpent sinn og se an barnet seg selv og situasjonen.

Mn baby på eget rom fra starten av, hadde jeg ikke tort. Sm sagt pga erfaringer med pustestopp.

det er ikke unormalt;) det handler om å finne det som passer dere best! hvis dere vil att han skal sove på eget rom, så gjør dere det:) men det er lov å ombestemme seg underveis;) jeg syns det var lettere å ha han i egen seng på vårt rom de første mnd, for å slippe å stå opp å sjekke han hver gang jeg våkna:P

venninna mi hadde poden på rommet sitt én natt før han havna på eget rom, for hun fikk ikke sove av å ha han der;) vi er forskjellig,og det viktigste er som sagt att dere finner en løsning som passer dere best, der alle får den søvnen de behøver (les: kan:P)

Jeg mistet telling på alle gangene jeg fikk mareritt om at jeg hadde sovna oppå ungen i løpet av natta med førstemann. Mannen min også redd når jeg plutselig satt rett opp i senga og hysterisk rista i dyna for å finnegutten - som regel sov han søtt i sprinkelsenga si :) Men uansett, her blir ikke samsoving, bortsett fra når jeg sovner under amming da...

Når det er sagt var det veldig godt å ta vekk den ene sida på sprinkelsenga og sette den ved siden av vår. Det sparte meg å stå opp hver gang han skrek, eller jeg våkna og trengte å se at alt sto bra til. Denne gangen blir det en eller annen form for sånn sideseng fra starten!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...