BABY-JENTE Skrevet 17. juni 2012 #1 Skrevet 17. juni 2012 (endret) (beklager overskriften det ble feil, det skulle stå: trukket 14.000 kr i feriepenger) Jeg holdt på å få bakoversveis da jeg sjekka lønningslippen min på fredag... Trodde jeg bare skulle bli trukket for noen få dager, slik de alltid gjør med alle. Av de usle 17.000 kr jeg har tjent opp i feriepenger, så trekker arbeidsgiver med 14.000 kr. Jeg sitter altså igjen med 3000 kr i feriepenger... Kan dette virkelig være riktig? Jeg skal selvfølgelig kontakte lønningskontoret i morgen, men er det noen som kan noe om dette? Jeg hadde kun 54% stilling i fjor, men begynte i 87% stilling i januar. Da jeg skulle ha ferie i mars sa arbeidsgiver at jeg først ikke hadde krav på betalt ferie. Men så snakket hun med damen på lønningskontoret, som sa at jo, det hadde jeg. Så jeg tok litt over en uke ferie i mars, og skal ta ca 3 uker til senere i år (når er ikke bestemt enda). Jeg går ut i permisjon 18.juni, og skal da få foreldrepenger fra NAV fra og med da. Men de kan vel ikke trekke meg så mye i feriepenger?? Endret 17. juni 2012 av BABY-JENTE
~HelenMarie+3jenter~ Skrevet 17. juni 2012 #2 Skrevet 17. juni 2012 Feriepenger et skattefrie så sant du tar dei ut kalenderåret etter du har tjent dei.
~HelenMarie+3jenter~ Skrevet 17. juni 2012 #3 Skrevet 17. juni 2012 Forresten så har alle krav på ferie, uavhengig av stillingprosent.
englespire Skrevet 17. juni 2012 #4 Skrevet 17. juni 2012 normalt sett så trekkes du 5 uker ferie, da dette er det du har krav på, og ja da blir nok tallene dessverre helt riktig....
Silly80 Skrevet 17. juni 2012 #5 Skrevet 17. juni 2012 De kan ikke trekke feriepengene dine! Dette skal du ha og ikke betale skatt av.
BABY-JENTE Skrevet 17. juni 2012 Forfatter #6 Skrevet 17. juni 2012 normalt sett så trekkes du 5 uker ferie, da dette er det du har krav på, og ja da blir nok tallene dessverre helt riktig.... Samboeren blir kun trukket for noen få dager....
Silly80 Skrevet 17. juni 2012 #7 Skrevet 17. juni 2012 Men de kan trekke deg 1 mnd lønn. Men hvis du ikke tar ut ferie pga permisjon eller sykemelding skal du har 16 dager overført ferie til neste år og lønn de trakk tilbakebetalt i Januar 2013
BABY-JENTE Skrevet 17. juni 2012 Forfatter #8 Skrevet 17. juni 2012 De kan ikke trekke feriepengene dine! Dette skal du ha og ikke betale skatt av. Det stod : "feriepenger trekk" Jeg skrev desverre feil i overskriften, det skulle ikke stå at de trakk meg 14.000 i skatt. Det er bare et trekk de har gjort.
BABY-JENTE Skrevet 17. juni 2012 Forfatter #9 Skrevet 17. juni 2012 (endret) Men de kan trekke deg 1 mnd lønn. Men hvis du ikke tar ut ferie pga permisjon eller sykemelding skal du har 16 dager overført ferie til neste år og lønn de trakk tilbakebetalt i Januar 2013 Men hvorfor kan de trekke meg for 1 mnd lønn? Skjønner ikke dette. Tjener dessuten mye mer enn 14.000 i måneden. Endret 17. juni 2012 av BABY-JENTE
BABY-JENTE Skrevet 17. juni 2012 Forfatter #10 Skrevet 17. juni 2012 normalt sett så trekkes du 5 uker ferie, da dette er det du har krav på, og ja da blir nok tallene dessverre helt riktig.... Men blir du feks trukket for 5 uker ferie? Skjønner ikke noe av dette, arbeidsgiver sa til meg i januar at de kom til å trekke meg for de arbeidsdagene som går over en vanlig arbeidsmåned...
Silly80 Skrevet 17. juni 2012 #11 Skrevet 17. juni 2012 Fordi man ikke har betalt ferie. man har krav på 5 uker ferie, men uten lønn.. Man får feriepenger istedet. Jeg ble trukket 1 mnds lønn i Juni, men fikk samtidig feriepenger. Dette gjelder kun de med fast lønn og prosent. Er du ikke det får du både feriepenger og lønn
BABY-JENTE Skrevet 17. juni 2012 Forfatter #12 Skrevet 17. juni 2012 Fordi man ikke har betalt ferie. man har krav på 5 uker ferie, men uten lønn.. Man får feriepenger istedet. Jeg ble trukket 1 mnds lønn i Juni, men fikk samtidig feriepenger. Dette gjelder kun de med fast lønn og prosent. Er du ikke det får du både feriepenger og lønn Ja, og det skjønner jeg. Jeg fikk ingen ordinær lønn denne måneden, forventet ikke det. Men feriepenger forventer jeg å få! Med litt trekk for de dagene som de skal trekke...
Silly80 Skrevet 17. juni 2012 #13 Skrevet 17. juni 2012 Ja da er det gjort feil. de har ikke rett å røre dine feripenger
BABY-JENTE Skrevet 17. juni 2012 Forfatter #14 Skrevet 17. juni 2012 Unnskyld dere, det stod: Feriepenger til utbetaling: 17.611 kr Feriepengegrunnlag: - 13.791 kr Til lønnskonto: 3.662 kr
Silly80 Skrevet 17. juni 2012 #15 Skrevet 17. juni 2012 Ja og da skal du ha 17 tusen og noe da Hvis du leverer timelister, er kanskje de 3663 tillegg for kveld/natt?
BABY-JENTE Skrevet 17. juni 2012 Forfatter #16 Skrevet 17. juni 2012 Ja og da skal du ha 17 tusen og noe da Hvis du leverer timelister, er kanskje de 3663 tillegg for kveld/natt? Nei, er nok ikke det... Leverer ikke timelister, men ja jeg jobber jo kvelder og helger, men det står liksom at det er feriepenger da. Man skal jo ikke ha lønn i juni, kun feriepenger, right?
BABY-JENTE Skrevet 17. juni 2012 Forfatter #17 Skrevet 17. juni 2012 Det er visst 3 dager man blir trukket av feriepengene...
BABY-JENTE Skrevet 17. juni 2012 Forfatter #18 Skrevet 17. juni 2012 Men jeg tjener ikke 14.000 kr på tre dager for å si det sånn..
nr 1 Nes H Skrevet 17. juni 2012 #19 Skrevet 17. juni 2012 Dette er det relativ stor variasjon på hvordan arbeidsgivere praktiserer, men ringer du så får du nok forklaring. På min arbeidsplass får vi fastlønn+feriepenger og blir trukket for 25 feriedager på samme lønningen, og da får vi vanlig lønn når vi har ferie.
BABY-JENTE Skrevet 17. juni 2012 Forfatter #20 Skrevet 17. juni 2012 Etter å ha sett nærmere på lønningslippen, så står det at det er redusert fastlønn pga fravær 1/6-16/6. Jeg er for tiden 100% sykemeldt frem mot permisjonen som er fra og med 18/6... Så dette er altså sykepengertrekk, det eneste jeg kan forvente da, er at NAV betaler disse pengene? Stoler egentlig ikke på lønningskontoret, jeg synes de regner på en merkelig måte, og har flere ganger fått litt for lite lønn. Så jeg får vel bare først kontakte fagforbundet og høre hva de sier, eventuelt NAV for å spørre om de dekker disse pengene, og så lønningskontoret.
Netti*** Skrevet 17. juni 2012 #21 Skrevet 17. juni 2012 Jeg kjører lønn. De som leverer timeliste blir aldri trukket noe. Men de med fastlønn blir trukket en mnd. Og 4/16 deler av neste mnd. Dette for at det skal kunne utbetales skattefritt. Det er mere enn 5 uker i en mnd. Feriepenger er ikke skattefritt for ordenhetsskyld. Man skatter litt ekstra hele året slik at feriepenger kan utbetales uten å trekke skatt og halv skatt i desember. Jeg skjønner ikke hvorfor du har blitt trekt så mye. Kan hende de trekte 4 uker ferie nå med at du skal ut i permisjon og ikke skal trekkes for det da. Det vil si du får full utbetaling i juli. Men feriegrunnlag betyr jo i grunn hvilket grunnlag feriepenger regnes ut av. ????
nr 1 Nes H Skrevet 17. juni 2012 #22 Skrevet 17. juni 2012 hvis arbeidsgiver ikke forskutterer sykepenger og deres 16 dagers periode er over så stemmer nok sikkert dette, for da skal nav dekke det.
Netti*** Skrevet 17. juni 2012 #23 Skrevet 17. juni 2012 Der kom du med svaret selv. Du skal ha de pengene av NAV. Hos oss betaler vi ut lønn ved sykefravær og permisjon, slik at de ansatte slipper forholde seg til NAV. Vi søker refusjon i stedet. Tror de fleste ansatte er veldig fornøyd med denne ordningen.
BABY-JENTE Skrevet 17. juni 2012 Forfatter #24 Skrevet 17. juni 2012 Der kom du med svaret selv. Du skal ha de pengene av NAV. Hos oss betaler vi ut lønn ved sykefravær og permisjon, slik at de ansatte slipper forholde seg til NAV. Vi søker refusjon i stedet. Tror de fleste ansatte er veldig fornøyd med denne ordningen. Takk for svar til alle sammen. Jeg håper det er slik som du sier, Netti, for jeg merker at jeg ikke er i posisjon til og krangle og sloss for rettighetene mine. Vært så mye tull med både NAV og lønningskontoret, at jeg har kommet til et punkt at jeg nesten gir opp alt sammen og tar alt for god fisk. Arbeidsgiveren min har forskuttert for sykepenger en periode, men de sluttet med det 16/5. Jeg hadde allikevel ikke trodd at de skulle trekke meg for feriepenger. Det er mye man skal følge med på, og det er jo litt forvirrende når de ulike arbeidsgiverne har så ulik praksis!
Mamma til snart 4 Skrevet 17. juni 2012 #25 Skrevet 17. juni 2012 Jobber du i kommunen?? Joda en betaler skatt av feriepengene også. Hos mg som jobber i kommunen, og har vært i vikariat nå trekkes det automatisk 5 uker ferie i juni, må selv gi besjed om jeg ikke skal ha ferie eller gi beskjed når den skal tas. Visst jeg fra året før ikke har tjent opp 5 uker så trekkes dette, si jeg har 13 000 utbetalt i mnd, og kun har rett på 4 uker, men tar 5 uker trekkes dette av juni lønna da har jeg minus 15500 ett elle annet, som jeg må betale ekstra, vist du bara tjente 150 000 ca i fjord så må du betale de ukene ferie, for du har ikke tjent opp nok penger. Off dette blir bare rot. Men alle må sette seg inn i sin egen arbeidsplass og hvordan det virker, nen husk, det skattes av feriepengene. Vi får alt samlet på juni lønna, har valgt å ikke å ha ferie i år, siden bekjene skrangle å ender vell med sykemelding uansett, så full lønn pluss feriepenger kom samlet, hærligt med saftig lønn :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå