Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #26 Skrevet 17. juni 2012 130 kr er ikke mye .har faktisk mere på avklaringspenger .hvordan klare seg på 130 kr timen når jeg er alene og har barn.er det mulig? Hvorfor har du ingen skolegang og ingen arbeidserfaring? Hva gjorde du mellom 19-25 ¨år etter du var ferdig på videregående? Levde på mannen? Her har man i så fall klassisk eksempel på hvorfor man IKKE bør være hjemmeværende. Du er per dags dato ikke attraktiv på arbeidsmarkedet. Forresten, hvordan kan du ha arbeidsavklaringspenger uten å ha jobbet før? Arbeidsavklaringspenger er noe man får etter at man har gått 1 år sykmeldt, og for å få sykmelding må man ha noe å være sykmeldt fra, altså JOBB. Mye som skurrer i innlegget, muligens troll. Jeg er ikke HI, men sliter med samme problem, bortsett fra at jeg mest sannsynlig aldri kommer meg ut i jobb. Du skjønner, noen mennesker er kronisk syke. Forbaska brunsnile. Glemte å legge til at jeg også gikk på arbeidsavklaringspenger uten å ha jobbet en eneste dag. Ufør siden jeg var 17 år gammel. Om noen er et troll er det deg! Får du også over 130 kr timen på arbeidsavklaringspenger? I så fall vil jeg vite lovverket som gir krav til de helt uten arbeidserfaring til så mye støtte. Selvfølgelig vet jeg at mange er kronisk syke. Men det stod det ingenting om i hovedinnlegget, og i tillegg har HI den holdningen at hun ikke har råd til å tjene så dårlig. Vel, har du ikke utdanning, så må du ta til takke med lav lønn. Og når man sier at man har det bedre på arbeidsavklaringspenger, tyder det ikke mye på at man er motivert til å prøve å komme ut i jobb. Jeg vet ikke hvor mye jeg fikk, for jeg måtte over på uføretrygd da jeg bare ble sykere av kurs og lignende. Ja, enig i at det er dårlig av HI. Man skal ikke gå på trygd uten at det er nødvendig. Jeg ville gjort alt for å kunne jobbe, selv om det hadde betydd mindre jobb, ikke minst fordi mange ugleser dem på trygd.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #27 Skrevet 17. juni 2012 MAn må ikke ha vært i inntektsgivende arbeid for å få innvilget AAP, både studenter og hjemmeværende kan være berettiget AAP. I så fall mottar de minsteytelsen som er to ganger grunnbeløpet. Hvis jeg har forstått HI korrekt så gikk hun over til AAP fra tidsbregrenset uføre. Disse kommer inn under en egen overgangsordning, som har en noe høyere sats. Hilsen saksbehandler AAP
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #28 Skrevet 17. juni 2012 MAn må ikke ha vært i inntektsgivende arbeid for å få innvilget AAP, både studenter og hjemmeværende kan være berettiget AAP. I så fall mottar de minsteytelsen som er to ganger grunnbeløpet. Hvis jeg har forstått HI korrekt så gikk hun over til AAP fra tidsbregrenset uføre. Disse kommer inn under en egen overgangsordning, som har en noe høyere sats. Hilsen saksbehandler AAP Hvis du er saksbehandler på AAP, så vet du også om det er riktig at HI som aldri har vært i arbeid skal ha mer enn 130 kr timen? Hun gikk fra rehabilitering og attføring til tidsbegrenset ufør, og mottar arbeidsavklaringspenger per dags dato.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #29 Skrevet 17. juni 2012 Man får ikke timebetalt, men dagsats. Det er NAV forvaltning som beregner pengene. Men minstesatsen er 2 ganger grunnbeløpet. Grunnbeløpet er litt i undekant av 80 000 mener jeg å huske. Det skal skattes av pengene. I tillegg kan man få stønad til barnetilsyn, forsørgertillegg samt stønad til reiseugifter.En fulltidsjobb med 130 kr timen vil jeg mene overstiger dette. Når det er sagt, jeg uttaler meg på generelt grunnlag. Jeg hverken kan eller vil uttale meg om HI spesielt, da jeg ikke har noen som helst forutsetning for å kjenne hennes sak. Dessuten. Det er ikke slik at man kan velge å fortsette på AAP istedenfor å gå ut i jobb. Det er legeerklæringer, uttalelse fra rådgivende lege samt rapport fra tiltaksbedriftene som avgjør når en person er ferdig avklart. Saksbehandler AAP
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #30 Skrevet 17. juni 2012 Nav dama .Jeg lurer på noe .Når overgangsordningen på tidsberenset ufør går ut ,hvor mye mindre vil de som får på avklaringspenger få da.Utgjør det mye i mnd?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #31 Skrevet 17. juni 2012 Nav dama .Jeg lurer på noe .Når overgangsordningen på tidsberenset ufør går ut ,hvor mye mindre vil de som får på avklaringspenger få da.Utgjør det mye i mnd? Jeg kan desverre ikke gi deg et konkret svar på det her og nå. Det må jeg i så fall sjekke opp.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #32 Skrevet 17. juni 2012 Nå har jeg ikke lest alle innleggene, men.... HI, det er svært kortsiktig å tenke økonomi her og nå ift jobb eller utdanning! Hvis du begynner å jobbe vil du etter hvert få høyere lønn, mulighet for flere ansvarsoppgaver som igjen vil kunne gi enda høyere lønn i tillegg til lønnsstigningen hvert år. Tar du utdanning vil du få en høyere grunnlønn og du får også mer lønn etter hvert. Fortsetter du som nå vil du ikke få høyere lønn noensinne enn det den generelle justeringen som skjer hvert år. Så du tenker svært kortsiktig om du ikke gjør alt du kan for å komme ut i jobb nå, eller starter utdanning! I tillegg vil du få en livsinntekt som er betydelig lavere, noe som også vil gi deg lavere pensjon. Jeg startet utdannelse da jeg var 29 etter lang tids sykdom etter skade. Det er mulig! Men det er DU som må GJøRE det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå