Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #1 Skrevet 17. juni 2012 Hvilket yrker burde jeg velge hvor lønnen er ok.Tenker på time lønn .Hvor finner jeg oversikt over det.tenker på renholder?Hjemmehjelp.jobbe i posten,butikk osv
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #2 Skrevet 17. juni 2012 Du må nok regne med å begynne på bunnen som alle andre, dvs en timelønn på rundt 130-150 kr.. Ingen av yrkene man kan ha som ufaglært er godt betalt i utgangspunktet, og man får startlønn når man ikke har noen arbeidserfaring..
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #3 Skrevet 17. juni 2012 Tror helt ærlig at du ikke skal forvente så høy lønn nå i begynnelsen, det viktigste er at du får arbeidserfaring og ansinnitet. Eneste er vel telefonsalg og slikt der det er provisjon, men en jobb i butikk er mye sikrere.. Butikk, bhg og sykehjem er alle rundt 130-160kr timen, kommer litt an på da.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #4 Skrevet 17. juni 2012 eg har tatt 2 år på yrkeskolen og 2 år lærling med lønn.. etter dette er eg på en års lønn på ca 400000 i året om eg går ann kver veka kveld /dag.. men om du bynner som hjelpe arbeider bynner du på ca 160kr timen og stiger etter en stund til ca 200 kr timen.. eg jobber som CNC operatør.. kjempe spennende, men passer ikkje for alle damer da men om du tåler litt olje på hendene og kan litt matte så er det en kjempe kjekk jobb veldig greit med så kort skolegang og så fort opp i lønn. feirte 20 års dagen min i huset som eg og sambo har kjøpt, har ett barn og nr 2 på vei. og bil. veldi greit og kunne ha muligheten til det
Silly80 Skrevet 17. juni 2012 #5 Skrevet 17. juni 2012 Ville faktisk hørt på Mc Donalds. Da kan du få arbeidserfaring, god lønn pluss at du kan klatre oppover i trinna hvis du gjør en god jobb
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #6 Skrevet 17. juni 2012 har du mulighet br du jo absolutt sjekke hvilke muligheter du har til å skaffe deg utdanning.Med tanke på at du er så ung, og dermed har mange år foran deg i arbiedslivet, og det stilles stadig høyere krav til formell kompetanse i de fleste yrker.
Silly80 Skrevet 17. juni 2012 #7 Skrevet 17. juni 2012 Ps, begynnerlønna som hjemmehjelp og lignende er 134 kr timen..
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 17. juni 2012 #8 Skrevet 17. juni 2012 har du mulighet br du jo absolutt sjekke hvilke muligheter du har til å skaffe deg utdanning.Med tanke på at du er så ung, og dermed har mange år foran deg i arbiedslivet, og det stilles stadig høyere krav til formell kompetanse i de fleste yrker. Signerer denne. Utdanning er i dag noe av det viktigste man kan investere i, både for seg selv og sine barns levekår.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #9 Skrevet 17. juni 2012 130 kr er ikke mye .har faktisk mere på avklaringspenger .hvordan klare seg på 130 kr timen når jeg er alene og har barn.er det mulig?
Silly80 Skrevet 17. juni 2012 #10 Skrevet 17. juni 2012 Få deg utdannelse da, hvis du syns 130 kr timen uten utdannelse er lite
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #11 Skrevet 17. juni 2012 De fleste syns vel 130 kr timen er lite når du skal forsørge en familie.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #12 Skrevet 17. juni 2012 130 kr er ikke mye .har faktisk mere på avklaringspenger .hvordan klare seg på 130 kr timen når jeg er alene og har barn.er det mulig? Hvorfor har du ingen skolegang og ingen arbeidserfaring? Hva gjorde du mellom 19-25 ¨år etter du var ferdig på videregående? Levde på mannen? Her har man i så fall klassisk eksempel på hvorfor man IKKE bør være hjemmeværende. Du er per dags dato ikke attraktiv på arbeidsmarkedet. Forresten, hvordan kan du ha arbeidsavklaringspenger uten å ha jobbet før? Arbeidsavklaringspenger er noe man får etter at man har gått 1 år sykmeldt, og for å få sykmelding må man ha noe å være sykmeldt fra, altså JOBB. Mye som skurrer i innlegget, muligens troll.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #13 Skrevet 17. juni 2012 Ikke noe trolle innlegg her.Jeg jobbet i 2002 har vært sykemeldt siden .rehabeliteringspneger.attføring. tidsbergrenset ufør .avklaringspenger osv.kan nav betale utdannelsen min eller er ikke det noen mulighet?har hatt kraftig sosial angst.har angst enda.vet liksom ikke hva jeg skal gjøre med livet ,mitt.har vel gitt opp.men legen vil ikke søke uføretrygd.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #14 Skrevet 17. juni 2012 Får man rehabilitering, attføring og lignende når man sluttet å jobbe som 15-åring? Trodde at man måtte fortsette å gå skole da, men muligens jeg tar feil...
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #15 Skrevet 17. juni 2012 Du må jo velge utdannelse etter interesser.....ellers holder du neppe lenge i samme jobb. Jeg er utdannet førskolelærer, elendig betalt, men jeg ELSKER jobben min og gleder meg til hver dag.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #16 Skrevet 17. juni 2012 Det er mulig å få utdannelse dekket av NAV, men det er kun i tilfeller hvor arbeidsmulighetene er svært begrenset. Det må også tas stilling til om hvor sannsynlig det er at du fullfører. Det må må med andre ord tas en helhetsvurdering. MAn kan maks motta 110 000 kr over en tre års periode. Dersom du ser at du ikke kan forsørge deg og barna pga manglende utdannelse og erfaring anbefaler jeg deg å ta det opp med saksbehandleren din. Men det nytter ikke å komme med en halvlunken holdning ift utdannelse. Du må vise at du er topp motivert. Hilsen saksbehandler AAP
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #17 Skrevet 17. juni 2012 Hele innlegget er troll. Hvem i all verden får over 130 kr timen i arbeidsavklaringspenger når man sluttet å jobbe som 15-åring? Rik fantasi hos enkelte...
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #18 Skrevet 17. juni 2012 Har det nesten som deg, noen forskjeller. Jeg har jobbet, men er så lenge siden at det er vanskelig å få ny jobb. Jeg har utdannelse, men ikke innen noe jeg får jobb innen grunnet helse. De siste 4 årene har jeg vert hjemme med barn, og levd på mannen som folk sier. Har prøvd å søke jobber i denne perioden, men uten særlig hell. Nå bestemte jeg meg for å sette meg på skolebenken, da... Tar studiekompetanse i år, så er det 3 årig høyskole... blir tøfft i år, men blir verdt det når jeg får begynne å studere det jeg vill jobbe med, og som det finnes mange muligheter innen =) Ville rådet deg til å begynne å studere, i lengden er det det beste alternativet =)
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #19 Skrevet 17. juni 2012 Jeg skrev i innlegget jeg er over 25 år.dette blir så dumt så det er ikke nødvendig å svare deg noe mer.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #20 Skrevet 17. juni 2012 Arbeidsavklaringspenger er noe man får etter at man har gått 1 år sykmeldt, og for å få sykmelding må man ha noe å være sykmeldt fra, altså JOBB. Mye som skurrer i innlegget, muligens troll. Feil! Hvor har du det fra? (Klippet og limt fra NAV) "Hvem kan få arbeidsavklaringspenger? Det er et vilkår at du har fått arbeidsevnen din nedsatt med minst halvparten på grunn av sykdom eller skade. Det sentrale er ikke hvor mye helsen din i seg selv er svekket, men i hvilken grad det påvirker mulighetene dine til å være i inntektsgivende arbeid. Du kan få arbeidsavklaringspenger mens du er under aktiv behandling under gjennomføring av arbeidsrettede tiltak under arbeidsutprøving (opptrapping etter sykdom) under oppfølging fra NAV etter at behandling og tiltak er forsøkt Du kan også få arbeidsavklaringspenger under utarbeidelse av aktivitetsplan mens du venter på aktiv behandling eller et arbeidsrettet tiltak i inntil tre måneder mens du søker arbeid etter gjennomført tiltak eller behandling i inntil åtte måneder mens uføresøknaden din blir vurdert i inntil seks måneder hvis du på grunn av sykdom blir arbeidsufør på nytt, uten å ha opparbeidet deg ny rett til sykepenger hvis du som student har behov for aktiv behandling for å gjenoppta studier og du ikke har rett til stipend under sykdom fra Lånekassen" Jeg fikk tidligere Sosialhjelp, og måtte søke på arbeidsavklaringspenger da den stønaden ble innført. Har bare videregående bak meg. Har vært i behandlig på grunn av sosial angst, men er nå på venteliste hos Jobbintro. Aldri vært sykemeldt. (Ikke HI)
Studine mevik Skrevet 17. juni 2012 #21 Skrevet 17. juni 2012 Hvis du ikke har fullført vgs opplæring så kan du søke deg inn på voksenopplæring. Vet ikke hvordan de legger opp undervisningen der du bor, men her har de fleste studiene undervisning to dager i uka og da er det mulig å jobbe ved siden av skolen. Du har da mulighet til å få stipend og lån fra lånekassa pluss jobbe og tjene litt ved siden av. Det er forresten fullt mulig å forsørge en familie ved å jobbe i butikk. du blir ikke rik av det, men du lever ikke på fattiggrensa heller. Så lenge man bor billig og er bevisst på hva man bruker penger på så er det null problem. Hvis du skal jobbe i matbutikk så følger de fleste tariff for handel og kontor som begynner på noe rundt 130kr timen også kommer UB-tillegg oppå det igjen. Siden du er under oppfølging fra NAV så er det sikkert muligheter for å få støtte derfra også mens du fullfører utdanning, men da må du kontakte ditt lokale NAV-kontor og da må du også gå virkelig inn for å fullføre
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #22 Skrevet 17. juni 2012 Selv om du skriver at du er OVER 25 år, er du sikkert under 30, siden ellers hadde du skrevet "over 30". Så du kan ikke ha vært mer enn 20 år i 2002. Og uten utdanning kan du heller ikke ha fått så mye som 130 kr timen eller mer. Hvorfor i all verden får du mer i arbeidsavklaringspenger enn butikkansatt med 5 års erfaring får? Som hun over nevner, er det fullt mulig å forsørge seg og barnet ved å jobbe i butikk. Mange mange mange i Norge er nødt til å gjøre det, og klarer seg. Det er snakk om prioriteringer og prioriteringer. Når du er så bortskjemt, at du synes 130 kr timen er for lite når du så å si ikke har jobbet og ikke har utdanning, så må du jobbe med holdningene dine.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #23 Skrevet 17. juni 2012 130 kr er ikke mye .har faktisk mere på avklaringspenger .hvordan klare seg på 130 kr timen når jeg er alene og har barn.er det mulig? Hvorfor har du ingen skolegang og ingen arbeidserfaring? Hva gjorde du mellom 19-25 ¨år etter du var ferdig på videregående? Levde på mannen? Her har man i så fall klassisk eksempel på hvorfor man IKKE bør være hjemmeværende. Du er per dags dato ikke attraktiv på arbeidsmarkedet. Forresten, hvordan kan du ha arbeidsavklaringspenger uten å ha jobbet før? Arbeidsavklaringspenger er noe man får etter at man har gått 1 år sykmeldt, og for å få sykmelding må man ha noe å være sykmeldt fra, altså JOBB. Mye som skurrer i innlegget, muligens troll. Jeg er ikke HI, men sliter med samme problem, bortsett fra at jeg mest sannsynlig aldri kommer meg ut i jobb. Du skjønner, noen mennesker er kronisk syke. Forbaska brunsnile.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #24 Skrevet 17. juni 2012 130 kr er ikke mye .har faktisk mere på avklaringspenger .hvordan klare seg på 130 kr timen når jeg er alene og har barn.er det mulig? Hvorfor har du ingen skolegang og ingen arbeidserfaring? Hva gjorde du mellom 19-25 ¨år etter du var ferdig på videregående? Levde på mannen? Her har man i så fall klassisk eksempel på hvorfor man IKKE bør være hjemmeværende. Du er per dags dato ikke attraktiv på arbeidsmarkedet. Forresten, hvordan kan du ha arbeidsavklaringspenger uten å ha jobbet før? Arbeidsavklaringspenger er noe man får etter at man har gått 1 år sykmeldt, og for å få sykmelding må man ha noe å være sykmeldt fra, altså JOBB. Mye som skurrer i innlegget, muligens troll. Jeg er ikke HI, men sliter med samme problem, bortsett fra at jeg mest sannsynlig aldri kommer meg ut i jobb. Du skjønner, noen mennesker er kronisk syke. Forbaska brunsnile. Glemte å legge til at jeg også gikk på arbeidsavklaringspenger uten å ha jobbet en eneste dag. Ufør siden jeg var 17 år gammel. Om noen er et troll er det deg!
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #25 Skrevet 17. juni 2012 130 kr er ikke mye .har faktisk mere på avklaringspenger .hvordan klare seg på 130 kr timen når jeg er alene og har barn.er det mulig? Hvorfor har du ingen skolegang og ingen arbeidserfaring? Hva gjorde du mellom 19-25 ¨år etter du var ferdig på videregående? Levde på mannen? Her har man i så fall klassisk eksempel på hvorfor man IKKE bør være hjemmeværende. Du er per dags dato ikke attraktiv på arbeidsmarkedet. Forresten, hvordan kan du ha arbeidsavklaringspenger uten å ha jobbet før? Arbeidsavklaringspenger er noe man får etter at man har gått 1 år sykmeldt, og for å få sykmelding må man ha noe å være sykmeldt fra, altså JOBB. Mye som skurrer i innlegget, muligens troll. Jeg er ikke HI, men sliter med samme problem, bortsett fra at jeg mest sannsynlig aldri kommer meg ut i jobb. Du skjønner, noen mennesker er kronisk syke. Forbaska brunsnile. Glemte å legge til at jeg også gikk på arbeidsavklaringspenger uten å ha jobbet en eneste dag. Ufør siden jeg var 17 år gammel. Om noen er et troll er det deg! Får du også over 130 kr timen på arbeidsavklaringspenger? I så fall vil jeg vite lovverket som gir krav til de helt uten arbeidserfaring til så mye støtte. Selvfølgelig vet jeg at mange er kronisk syke. Men det stod det ingenting om i hovedinnlegget, og i tillegg har HI den holdningen at hun ikke har råd til å tjene så dårlig. Vel, har du ikke utdanning, så må du ta til takke med lav lønn. Og når man sier at man har det bedre på arbeidsavklaringspenger, tyder det ikke mye på at man er motivert til å prøve å komme ut i jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå