Bustetroll Skrevet 16. juni 2012 #1 Skrevet 16. juni 2012 Jeg har aldri vært sykemeldt før, så lurer på en ting. Jeg er fastansatt med 100% stilling og 135 kr timen. (jobber 7 t om dagen, 6,5betalt) Har nå blitt sykemeldt 60%, og lurer på hvordan det blir med lønningene fremover. Skal sjefen min fortsatt lønne meg for fulle dager, og få tilbake 60% fra nav, Eller skal han kun lønne meg 3,5 t om dagen 4 dager i uka (som blir arbeidstiden min fremover) , så får jeg resten fra nav?
utålmodig-11 Skrevet 16. juni 2012 #2 Skrevet 16. juni 2012 Det kommer an på hva sjefen vil. Han må dekke arbeidsgiverperioden, men etter det kan det være at du får sykepengene direkte fra NAV. For din del er det en fordel om arbeidsgiver forskutterer, fordi da får du sannsynligvis også fulle feriepenger av sykepengene. Men det får bare betydning dersom du blir sykemeldt over litt lengre tid. Tror NAV betaler feriepenger av sykepenger opptil 10 uker, og da er det 10,2 %. De fleste får vel 12 % feriepenger av arbeidsgiver nå.
lille_knirk Skrevet 16. juni 2012 #3 Skrevet 16. juni 2012 De første 16 kalenderdagene skal arbeidsgiver dekke. Dersom du er sykemeldt lenger enn dette er det NAV som betaler. Du må nesten høre med din arbeidsgiver hva de har som praksis. Noen avbeidsgivere betaler ut vanlig lønn og får refundet sykepengene fra NAV. Andre arbeidsgivere forskutterer ikke sykepengene, og den ansatte får sykepengene rett fra NAV.
Kakaoen Skrevet 16. juni 2012 #4 Skrevet 16. juni 2012 Jeg var 20% sykemeldt i mai, og da måtte jobben betale sykepenger for de første 16 dagene. Resten fikk jeg av NAV
Bustetroll Skrevet 16. juni 2012 Forfatter #5 Skrevet 16. juni 2012 jeg blir nok sykemeldt helt frem til permisjon, så det er 5 mnd til, så lenge,ja. Nei, jeg lurer fordi sjefen er en snik, og hadde ikke forundret meg at han gjorde så han slapp unna med å betale meg litt mindre enn hvajeg skal ha, FOr jeg skal jo ha FULL lønn, selv om jeg er sykemeldt... Når jeg får timebetalt, og jobber annahver lørdag osv, kan det jo bli mye kluss hvis han skal kun lønne meg for timene jeg jobber og nav resten.. så håper virkelig at han løpnner meg for fulle dager, og nav regner ut og gir han 60% tilbake
kaklemor Skrevet 17. juni 2012 #6 Skrevet 17. juni 2012 Jeg har aldri vært sykemeldt før, så lurer på en ting. Jeg er fastansatt med 100% stilling og 135 kr timen. (jobber 7 t om dagen, 6,5betalt) Har nå blitt sykemeldt 60%, og lurer på hvordan det blir med lønningene fremover. Skal sjefen min fortsatt lønne meg for fulle dager, og få tilbake 60% fra nav, Eller skal han kun lønne meg 3,5 t om dagen 4 dager i uka (som blir arbeidstiden min fremover) , så får jeg resten fra nav? 16 første dager betaler arbeidsgiver da dette er arbeidsgiverperioden. Deretter tar trygdekassen over utbetalingen og du får da 60% av lønna fra nav og de gjenværende 40% betaler da din arbeidsgiver.
Solformørkelse Skrevet 17. juni 2012 #7 Skrevet 17. juni 2012 Jeg får alt fra arbeidsgiver og de får tilbakebetalt fra NAV. Arbeidgiveren min har søkt om å få alt dekket pga svangerskapsrelatert sykemelding,det skal arbeidsgiver visst få dekket. Så du kan jo nevne det for sjefen din. Da taper han ikke så mye;-)
Standselger Skrevet 17. juni 2012 #8 Skrevet 17. juni 2012 Hei! jeg har hvert sykemeldt ifra torsdag den 7 juni og til 15 juni og jeg føler meg enda ikke bra nok til og jobbe og prestere bra på jobb, jobber som standselger og spm mitt er om jeg kan ringe til legen min og sykemelde meg lenger eller må jeg dra til legen min, jeg bor i Asker og legen min er i Askim derfor jeg lurer! håper på svar fortest mulig er 1 time kjøring ifra Asker til Askim!
Bustetroll Skrevet 17. juni 2012 Forfatter #9 Skrevet 17. juni 2012 Hei! jeg har hvert sykemeldt ifra torsdag den 7 juni og til 15 juni og jeg føler meg enda ikke bra nok til og jobbe og prestere bra på jobb, jobber som standselger og spm mitt er om jeg kan ringe til legen min og sykemelde meg lenger eller må jeg dra til legen min, jeg bor i Asker og legen min er i Askim derfor jeg lurer! håper på svar fortest mulig er 1 time kjøring ifra Asker til Askim! du kan ringe og få legen til å fakse den over hvis deter mulig=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå