Gå til innhold

Hjelp, ser ut som at det er betent ved siden av stortå-neglen min.. hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser helt blått og væskende ut... Det er på siden nedover ved neglen på stortåen..

Vondt er det og..

Nå tok jeg grønnsåpefotbad igår og har smurt på brudeline eller hva det heter jeg fikk anbefalt på apoteket. Virker litt bedre, men ikke nok!

Hva er dette?

Fortsetter under...

Skrevet

Er det ikke en liten bit av neglen som har vokst litt nedi da. Kan du forsøke å klippe neglen?

For øvrig høres tåa såpass ille ut at jeg ville ha gått til lege med den.

God bedring!

Skrevet

Stikk hull og få ut gørra!

Så kan du ta grønnsåpebad og smøre på brudeline (eller hva det nå heter!).

Skrevet

Ja det er nok en inngrodd tånegl høres det ut som...

Når det er så betent ville jeg vel stukket hull på, og tatt grønnsåpebad hver dag i en periode. Og prøv "løfte" på neglen der den går ned langs sidene iblant. Unngå trange sko.

Har du hatt det en gang tror jeg det er lettere å få det igjen.

I fjor sommer måtte jeg gå med sandaler i flere måneder pga inngrodd tånegl, så det er kjipt!

Skrevet

Har du en sterk steroide-krem? Legg i så tilfelle et godt lag over det betente området, og så plastrer du så tett og godt du klarer. La det virke så lenge du kan ha plaster på før vask av føtter, og så setter du på nytt etter lufting.

Ellers er grønnsåpebad minst 2 ganger daglig å anbefale. Husk bare å bruke den uten furunålslukt :)

Og gå uten sko og sokker, om det er mulig eller når det er mulig.

Skrevet

Må bare legge til at du skal være litt forsiktig med å "operere" deg selv. Hvis du snitter i tåa åpner du porten også for andre bakterier. Sørg for å være nøye med hygienen og fortsett med grønnsåpebad.

Annonse

Skrevet

Hydrogenpyroksid (eller hva det nå heter) får kjøpt på apoteket. Bland det ut slik det står på flasken og hold foten nedi i fem-ti min. Da har neglen blitt myk og du kan prøve å klippe den. Så har du foten nedi i fem-ti min til. Dette fikk jeg beskjed av legen min om da jeg hadde inngrodd negl som var så spiss at den lagde hull i huden og det gikk betennelse i det. Trengte bare gjøre det en gang før det ble bra :) Selv om neglene mine fortsatt ikke er normale, men det er en helt annen sak.

Dette hjelper bare om det er inngropp negl da.

Skrevet

Huff, dette er jeg relativt ofte plaget med. Grisevondt er det!

Det jeg pleier å gjøre, og som funker for meg, er å stikke hull på "byllen" når jeg ser at det er noe å få ut. Viktig å sterilisere nåla du stikker med, jeg pleier å brenne den.

Klem ut gørra, og dynk med jod-sprit! Svir, men verdt det!

Lykke til :-)!

Skrevet

Du kan og koke en løk, pakke den rundt tåa, ta en plastpose utenpå og sov med det.. Det var det eneste som hjalp for meg når jeg slet med betennelse der i flere måneder.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...