Gå til innhold

Sår på brystknoppen som aldri gror - HJELP!

Anbefalte innlegg

Har en sønn på snart 6 uker. Har sår på brystknoppene som ALDRI gror. Er på min andre antibiotikakur nå. Er det noen som har gode råd? Jeg har begynt og smøre med purelan, det lindrer noe. Jeg har forsøkt ammeskjold, men finner ikke noe god teknikk på det. Jeg fukter med morsmelk når gutten har spist seg ferdig og lufttørker. I følge ammepoliklinikken har jeg rett ammeteknikk. Nå trenger jeg noen gode råde så jeg slipper flere runder med oppvekst av gule stafylokokker og flere runder med antibiotika.

Fortsetter under...

Gjest yrild

Få legen til å ta prøve av deg for å se om du har sopp. Er det sopp du har så gjør jo faktisk antibiotikaen det værre...!

Har venninner som har hatt avvekslende sopp og brystbetennelse... noe drit!

Lykke til med å få det vekk, det blir bedre etterhvert :-)

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Er det tatt bakterieprøver fra sårene? Det er VIKTIG særlig dersom de ikke blir bra av "vanlig" antibiotikakur, og personlig ville jeg insistert på prøver før førstegangsbehandling også (det er da vanlig å starte med "standard" antibiotika, og evt bytte dersom prøvene viser andre bakterier). Du nevner gule stafylokokker og oppvekst av dette, sikker på du har fått riktig antibiotika og i riktig dose?

Ofte hjelper det å amme i andre stillinger, feks tvillingstilling, slik at barnet legges til "motsatt veg". Det kan også avlaste mye dersom du pumper eller håndmelker ut en god del melk før du legger til barnet, sprengt bryst fører ofte til suboptimal sugeteknikk. Selv om det ser bra ut "på utsida" så kan det være at teknikken ikke er helt bra likevel.

Verker sårene? Jeg opplevde det da vi fikk førstemann, hadde store verksår på brystvortene som ikke ville gro. Det hjalp ikke samme hvor mye jeg lufttørket. Helt til jeg fant ut at jeg måtte vente til verken hadde stivnet etter ammingen og så fjerne den med q-tips. Da kom det luft til, og sårene grodde på kort tid:)

Legene hadde da tenkt å svi bort sårene, men heldigvis så forsvant de av seg selv:)

Først takk for at dere tar dere tid en lørdagskveld til og komme med så mange gode råd og tips.

Det er tatt nylig tatt prøver både for bakterier og sopp. Prøven var negativ for sopp, men jeg hadde rikelig med gule stafylokokker. Regner med at de på ammepoliklinikken tok utgangspunkt i resistensbestemmelse når de valgte antibiotika. Jeg spurt også om det, så da er jeg nok på rett antibiotika (er selv sykepleier, så jeg følger med på det).

Jeg har ikke verk, men en sprekk på hver brystknopp som ikke gror.

Jeg har prøvd ut tvillingstillingen. Skal bli flinkere til å variere.

Har også forsøkt et døgn med ammefri. Dessverre klarte jeg ikke å pumpe (både med elektrisk og manuell pumpe) ut melken, så jeg fikk tette melkeganger og feber som var ti ganger vondere enn de såre brystknoppene. I tillegg fikk jeg økedøgn når jeg startet og amme igjen, så da ble brystknoppene like såre.

Eneste trøsten jeg har er at det ikke gjør så vondt lenger. Det er vel sikkert fordi jeg har blitt litt herdet og gutten har fått større munn. I tillegg hadde jeg også litt problemer i starten med førsteføde. Det endte med at ammet til hun var 13 måneder. Så jeg gir meg ikke ennå!

Jeg hadde det nøyaktig som deg for noen år siden. Når jeg fikk tatt en melkeprøve ved sykehuset, fant de ut at det fortsatt var gule stafylokokker, altså fikk jeg ny runde med antibiotika.

Fortsatte med lufttørking, osv. og det grodde! Så hold ut og ikke gi opp, det er sikkert bakterier der ennå som må bort. Klem og lykke til videre!

Annonse

Hei

Reine hender kvar gong du tar på puppen/ammar. Litt pyriseptsalve på brystknoppen er heilt ufarleg for barnet, og hjelper lokalt på deg.

Prøv så lenge du vil, men ikkje sjå på det som noko nederlag om det ikkje går å amme heller. Eg har tre barn, og prøvde veeeeldig lenge med nr 1 før det gjekk. Amma eitt år med han og 10 mnd med nr 2. Med nr 3 fekk eg også såre bryst, og ungen drakk dårleg og gjekk ned i vekt. Då var det ei lette når helsesøstra sa dei befriande orda "No har du prøvd lenge nok". Eg heiar på deg, og ønskjer deg alt godt!

• 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...