Gå til innhold

Mye kynnere og nedpress = kortere fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet noe om dette?

Sist sv.skap hadde jeg ingen kynnere (som jeg merket) og ingen tegn til fødsel før riene begynte 12 dager over termin. Fødselen var lang og tung og varte i 24 timer, endte med tangforløsning.

Denne gangen har jeg til tider mye og vonde kynnere, nesten så jeg har trodd fødselen var i gang flere ganger, men så bare gir det seg. (Hadde termin 12.6) Vil dette bety en kortere og lettere fødsel denne gangen?

Skjønner at ingen har fasiten her, men lurer på om noen har innspill.

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg hadde mye av det jordmor kalte maserier i en drøy uke før fødselen., var som vonde kynnere og de kunne komme helt regelmessig i flere timer før de bare ble borte igjen. Hadde veldig nedpress og vondter der nede.

Jeg hadde 4 cm åpning på siste kontroll dagen før fødselen startet, så disse modningsriene gjorde absolutt første fase av fødselen kortere.

Men tok litt tid likevel da, fra vannet gikk til ungen var ute gikk det nesten 10 timer med rier hvert andre-tredje minutt.. Men helt klart en mye lettere fødsel enn den første som startet med vannavgang uten at jeg var moden i det hele tatt, da tok det 23 timer og endte med sugekopp.

Skrevet

Andre fødsel bruker å gå mye kjappere uansett.

Hadde kynnere fra uke 17 med første, permaturerier i uke 22 men fødselen varte alikevel i 36 timer, 2 dager etter termin. Nr. 2 var jeg i fødsel i kun 2 timer... Hadde kynnere da å men ikke i nærheten så mange...

Skrevet

Jordmora mi sa til meg at det _kan_ gi en kortere fødsel, og at riene ikke er like vonde under fødselen. Men det er jo forskjell fra kvinne til kvinne.

Mine to første svangerskap var fulle av kraftige og smertefulle kynnere fra ganske tidlig, typ uke 11 og 13. Fødsel 1 varte i 4,5 timer, syns jo det var vondt, men brukte ikke smertestillende. Fødsel nr 2 varte i 2,5 timer, brukte varmeflasker som smertelindring. Jeg tåler ikke egentlig så mye smerter, så fødslene mine kan jo ikke ha vært så grusomme. Denne gangen har jeg også startet like tidlig med kraftige og vonde kynnere, er bare halvveis ennå, men fått beskjed om å komme meg på sykehuset fort som f når jeg føler noe er på gang. Evt ringe ambulanse.

Så som min jordmor sa, det _kan_ gi raskere fødsel og mindre vonde rier. Men det er ikke garantert.

Skrevet

Jeg har ikke hatt kynnere eller særlig med nedpress i noen av mine to svangerskap. Men har hatt to enkle fødsler.

Fødsel nr 1 var igangsatt og tok ca 9 timer(kunne vært kortere om det ikke var for litt småkomplikasjoner på slutten). Riene var helt overkommelige.

Fødsel nr 2 startet av seg selv og tok 1 1/2 time, også med helt overkommelige rier.

Gjest sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Jeg har hatt masse kynnere, nedpress og falske rier i alle mine svangerskap. Har startet veldig tidlig med dette i alle 4 svangerskapene. Men har allikevel hatt rier i over 12 timer med de tre første. Men nr 4 gikk vannet, men fikk ikke rier. Ble lagt inn på sykehuset dagen etter. Da resten av vannet gikk og riene kom var hun født på én time ;) Selve utpressingen har gått på henholdsvis 12, 8, 4 og 4 minutter ;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...