rytme Skrevet 15. juni 2012 #1 Del Skrevet 15. juni 2012 Det er sikker flere som har spurt om det, men jeg fant ikke de trådene. Hvis man bruker kalkulatoren på NAV sine sider må man skrive inn årslønnen for de siste tre år... Jeg ble ferdig utdannet 2011 og har jobbet etter det. Under utdannelsen tjente jeg derimot lite... bare snakk om en og en halv dag i uken med jobbing.... Hvis dette blir regnet med når man skal få foreldrepenger så gjør det at jeg får mye mindre enn det jeg tjener nå..? Noen som har vært i denne situasjonen? Noen som vet hvordan de gjør det? Det samme gjelder egentlig samboeren min.. Vi ønsker å bli gravide, men vil undersøke litt... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143946491-gravid-et-%C3%A5r-etter-studierhvordan-blir-foreldrepenger-reknet-ut/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaBr Skrevet 15. juni 2012 #2 Del Skrevet 15. juni 2012 Det er sikker flere som har spurt om det, men jeg fant ikke de trådene. Hvis man bruker kalkulatoren på NAV sine sider må man skrive inn årslønnen for de siste tre år... Jeg ble ferdig utdannet 2011 og har jobbet etter det. Under utdannelsen tjente jeg derimot lite... bare snakk om en og en halv dag i uken med jobbing.... Hvis dette blir regnet med når man skal få foreldrepenger så gjør det at jeg får mye mindre enn det jeg tjener nå..? Noen som har vært i denne situasjonen? Noen som vet hvordan de gjør det? Det samme gjelder egentlig samboeren min.. Vi ønsker å bli gravide, men vil undersøke litt... Hei Jeg hadde siste dag på jobb i dag, har akkurat begynt i permisjon Jeg begynte å jobbe etter endt studie for mindre enn 2år siden, så jeg kunne heller ikke regne ut permisjonspenger på NAV sine sider. Jeg var student sist jeg fikk barn, så denne gangen var det litt ande regler å sette seg inn i før fødsel. Men du trenger du ikke bry deg at du ikke kan bruke NAV sin foreldrepengeveileder, det som betyr noe er om du har jobbet 6 av de siste 10 mnd før permisjonsstart. Det er den lønnen du har når du går ut i permisjon som er grunnlaget for beregning av foreldrepenger. Årsinntekten må også være minst 1/2 G for at du skal ha rett på penger. Håper dette var noe oppklarende Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143946491-gravid-et-%C3%A5r-etter-studierhvordan-blir-foreldrepenger-reknet-ut/#findComment-144320028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rytme Skrevet 15. juni 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 15. juni 2012 Det er sikker flere som har spurt om det, men jeg fant ikke de trådene. Hvis man bruker kalkulatoren på NAV sine sider må man skrive inn årslønnen for de siste tre år... Jeg ble ferdig utdannet 2011 og har jobbet etter det. Under utdannelsen tjente jeg derimot lite... bare snakk om en og en halv dag i uken med jobbing.... Hvis dette blir regnet med når man skal få foreldrepenger så gjør det at jeg får mye mindre enn det jeg tjener nå..? Noen som har vært i denne situasjonen? Noen som vet hvordan de gjør det? Det samme gjelder egentlig samboeren min.. Vi ønsker å bli gravide, men vil undersøke litt... Hei Jeg hadde siste dag på jobb i dag, har akkurat begynt i permisjon Jeg begynte å jobbe etter endt studie for mindre enn 2år siden, så jeg kunne heller ikke regne ut permisjonspenger på NAV sine sider. Jeg var student sist jeg fikk barn, så denne gangen var det litt ande regler å sette seg inn i før fødsel. Men du trenger du ikke bry deg at du ikke kan bruke NAV sin foreldrepengeveileder, det som betyr noe er om du har jobbet 6 av de siste 10 mnd før permisjonsstart. Det er den lønnen du har når du går ut i permisjon som er grunnlaget for beregning av foreldrepenger. årsinntekten må også være minst 1/2 G for at du skal ha rett på penger. Håper dette var noe oppklarende Tusen takk for svar! Ja, det var litt oppklarende! Men som vanlig, dukker nye spørsmål opp. Jeg har jobbet fra vikariat til vikariat det siste året, men stort sett alltid hatt jobb i 100 % eller nesten 100 %. Jeg er nå i et vikariat som varer til 01. mars. Jeg tror jeg kommer til å få nye vikariater etter dette (jobber i helsevesnet så går mye i vikariater.....), men hvis jeg ikke gjør det er det ikke sikkert at jeg har noen "lønn" når jeg går ut i permisjon. Bruker de gjennomsnitt av f.eks de 6 siste mnd eller noe lignende da? I og med at jeg ikke har fast stilling? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143946491-gravid-et-%C3%A5r-etter-studierhvordan-blir-foreldrepenger-reknet-ut/#findComment-144320244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaBr Skrevet 21. juni 2012 #4 Del Skrevet 21. juni 2012 I utgangspunktet e det den lønnen du har når du begynner permisjonen din, men NAV vil vurdere den opp mot de tre siste år for å se hvilken inntekt de skal legge vekt på. E de endringer i arbeidssituasjonen din, skal NAV ta hensyn til om de er midlertidige eller varige. Blir vel litt vanskeligere å ha kontroll på for deg som jobber vikariat, jeg tror je ville ringt NAV og spurt litt. Jeg er usikker på hvordan de vil regne ut foreldrepengene vist du ikke jobber når permisjonen begynner. Du må jo uansett ha jobbet disse 6 av siste 10 mnd før permisjon, så går du lenge uten å jobbe mister du jo retten... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143946491-gravid-et-%C3%A5r-etter-studierhvordan-blir-foreldrepenger-reknet-ut/#findComment-144336995 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå