Supersnusken Skrevet 15. juni 2012 #1 Skrevet 15. juni 2012 ....hvordan har det artet seg? Lurer sånn på om Vesla kan være allergisk mot noe nemlig. Hun er ofte litt småprikket og smånuppete over nesten hele kroppen, av og til er det mer hissig enn ellers og da klør hun tydelig. Klør seg alltid i panne, hode og ansikt uten at hun har noe utslett. Ligner dette på noe? Aldri klart å se om det blir verre etter en bestemt type mat. Har vært hos lege som synes det kunne høres allergisk ut, men gjorde ikke noe mer med det og fikk liksom ingen råd..
MammaBrum Skrevet 16. juni 2012 #2 Skrevet 16. juni 2012 Det kan være en reaksjon på noe, men det er absolutt ikke sikkert. Det er ikke vanlig å utrede de minste for atopiske reaksjoner, for de aller fleste vokser det av seg innen de er tre år gamle - siden du er i dette forumet regner jeg med din er yngre enn det. Ellers er det viktigste for å unngå allergi faktisk å utsette barna for det meste, både av mat og andre allergener. Er det noe du mener du ser en direkte reaksjon på, hold det unna i 2-3 uker og prøv igjen. Det fine med så små er at de i alle fall ikke får psykiske reaksjoner på noe - eldre barn som vet de er allergiske på noe kan faktisk reagere bare de hører det er noe i nærheten, f.eks. reagerer de først på en ingrediens etter at de hører de har spist den...
to tettitett Skrevet 16. juni 2012 #3 Skrevet 16. juni 2012 Jeg har to barn med atopisk eksem, en med allergi og en uten... Jeg har fått testa begge to, prikktest på sykehuset... Fikk beskjed om at alle med konstatert eksem og allergi i familien skulle testes... Problemet er at de bare tester de store tingene som melk, egg, nøtter etc... De utall av frukt, grønnsaker i tillegg til e- stoff etc, testes ikke... Eksem og allergi er utrolig komplekst! Har barnet plager med eksem ville jeg krevd test... Skulle ønskt jeg var litt mere påståelig med min største, ikke så enkelt å fjerne melk for eksempel fra kosten til en ettåring som elsker ost ... Er det mindre plager er det veldig vanlig og de fleste vokser det av seg innen treårs alderen... Ikke så lett å si om det er allergi, men typiske allergener er ihvertfall sitrus, Kiwi og jordbær... Legg merke til om han får prikker rundt munnen når han spiser og forsøk eliminering... Noe herk og tar syyykt lang tid og mye frustrasjon.... Har han mye eksem, er det bedre å smøre med kortison som du får på resept med en smøreplan... Hydrokortison er klødempende i tillegg til at det fjerner eksem... Smør myye fuktighetskrem. Blir det rødt og hissig kan det være infeksjon i som trengs spesialbehandling... Eksem og allergi er to ulike sykdommer som KAN være relatert til hverandre men absolutt ikke behøver det... Håper det ikke står altfor ille til med din lille, jeg vet hvor utrolig slitsomt det kan være!
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 17. juni 2012 #4 Skrevet 17. juni 2012 Vår gutt ble veldig rød om kinnene etter noen måltid. Vi ble tipset om å prøve å utelukke tomat for å se. Det virket ikke sånn, men etter at han ble både rød og kastet opp et middagsglass som bla innholdt paprika (men ikke tomat) begynte vi å unngå paprika isteden. Siden har han ikke hatt reaksjon. Anbefaler å prøve dere litt frem og notere hva han har spist før han reagerer.
romsa Skrevet 18. juni 2012 #5 Skrevet 18. juni 2012 Vi merket allergiene på kløe/eksem primært i ansikt og hodebunn, men også på legger, mage og rygg. Jeg klipper og limer litt fra et tidligere innlegg: Vår gutt på 18 måneder har vært plaget av atopisk eksem siden han var bitteliten. Skal prøve å oppsummere det vi har lært i løpet av denne tiden: - oppsøk spesialist (få henvisning fra fastlege. Smestadbarnelegene i Oslo er veldig flinke) og få en behandlingsplan - få barnet sjekket for matallergier!!! - ikke vær redd for å bruke kortison i perioder, det kan være verre for huden å la være. Mens du venter på å komme til legen kan du tenke på følgende: - bad 2 ganger i uken i medisinsk grønnsåpe (Barnengens, kjøpes på apoteket. Svir ikke, lukter mildt og er desinfiserende) - smør med MASSE fuktighetskrem (f.eks. Blå Apobase) 2 ganger daglig i både gode og dårlige eksemperioder. - bruk Neutral vaskemiddel, eller tilsvarende. - Bruk hvite bomullsklær. Ull er nesten alltid plagsomt for eksemhud. - Sørg for at barnet ikke blir for varmt. Atopikere har som oftest høyere kroppstemperatur enn andre, og reagerer dårlig på varme/svette. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå