Gå til innhold

Er det nav eller legen som bestemmer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

trenger litt hjelp. Går nå på AAp og legen min mente jeg skulle søke ungfør pga en skade jeg har så han henviste meg til spesialist og etter en del sjekk hos han konkluderte han seg enig i legen min. MEN han sa til meg at jeg er 100% arbeidsufør og at jeg burde søke midlertidig ufør da det er mulighet at det blir en bedring om 5 år. Men dette står jo ikke på papirene mine.

Trodde det var spesialisten som skulle skrive hvor mye ufør jeg var, eller er dette nav som bestemmer det?

"Holder" det å sende kun uttalsen fra spesialisten eller skal legen min også sende en legeerklæring?

Tusen takk for svar!

Skrevet

Det er en lege på NAV som vurderer dette etter uttalelser fra legen din/andre spesialister, MEN din saksbehandler kan overprøve legen på NAV om h*n mener det er gjort en feilvurdering.

Skrevet

Jeg ville sendt med alt av papirer.

Skrevet

Det finnes ikke noe som heter tidsbegrenset ufør lengre. En uførepensjon er varig. Det innebærer at man er ferdig utredet og at behandlling kun anses som vedlikeholdsbehandling (altså at behandling ikke kan bedre arbeidsevnen). I tillegg må man ha forsøkt arbeidsrettet avklaring (med mindre en slik avklaring frarådes på det sterkeste av behandler/lege). Avklaringen må konkludere med "ingen arbeidsevne".

Du bør vente med å sette frem krav om uføre til din saksbehandler har gått gjennom saken din. .Alt du har av epikriser og legeerklæringer må du sende inn. Du må også fylle ut egenvurderingsskjema - den finner du på nav.no. Saksbehandler legger saken for rådgivende lege som vurderer om saken er tilstrekkelig belyst ift en uføre. Etter dette vil du få en tilbakemelding fra din saksbehandler om du er klar for å søke en uføre eller om det mangler noe dokumentasjon. Saksbehandleren din skriver så en arbeidsevnevurdering hvor det settes "varig tilpasset innsats". Det betyr at NAV lokal vurderer at din arbeidsevne er varig nedsatt med minst 50%. NAV forvaltning behandler kravet - du må påregne 4 mnd behandlingstid.

Hilsen saksbehandler AAP

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...