Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Regner med at det er noen andre her som tar jerntilskudd under graviditeten. Jeg fikk beskjed om at mitt ferritin lå på 10, og at jeg derfor skal begynne på jerntilskudd. Fikk ingen beskjed om hvor stort tilskuddet faktisk skal være (fikk beskjed via post). Dere som tar jern, hvor mye tar dere daglig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er litt i samme situasjon. Har lite jern, men jordmor sa hun skulle finne nærmere ut av det ved neste kontroll, og da er jeg jo 2 uker unna termin. Så jeg gikk på Meny og kjøpte "Trippel Jern" i helsekosthyllen - og vet du; den smaker helt nydelig! Tabletten er så god at jeg gleder meg til å ta den hver kveld ;) Jeg tar 1 tablett som det står på boksen. Anbefales!

Skrevet

Jeg hadde 8 i ferritin ved siste kontroll, og fikk resept i posten fra legen. Skulle ta niferex 100 mg Fe to ganger hver dag (morgen og kveld). Man får visstnok også kapslene kjøpt uten resept.

Jeg tar en kapsel hver kveld (vanskelig å kombinere å ta kapsel på tom mage pga kvalme på dagtid), så tar sånn Floradix formula (kjøpt på rema. flytende gugge) på dagtid i tillegg.

Skrevet

Takk for svar begge to! Hadde noen niferex i skapet fra blodgiving tidligere, så jeg får knaske i meg dem og skaffe meg noen nye. Regner med det holder med en tablett daglig, er noe jern i et multitilskudd jeg allerede tar, så det blir gjerne litt i overkant om jeg skal ta to daglig.

Skrevet

Jeg startet med en niferex om dagen da jeg begynte med jerntilskudd, det er i følge legen vanlig dose. Men så økte vi til to da jeg ikke fikk opp verdiene skikkelig. niferexen er reseptfri, så den er bare å kjøpe. Pleier ikke stå fremme i hylla på apotekene av en eller annen grunn, men de har den alltid likevel.

Skrevet

Jeg startet med en niferex om dagen da jeg begynte med jerntilskudd, det er i følge legen vanlig dose. Men så økte vi til to da jeg ikke fikk opp verdiene skikkelig. niferexen er reseptfri, så den er bare å kjøpe. Pleier ikke stå fremme i hylla på apotekene av en eller annen grunn, men de har den alltid likevel.

Flott! Jeg har ikke hatt noe problemer med magen eller noe når jeg har brukt den typen, så da satser jeg på at det er ok å bruke den. Skal ta nye prøver om ca. 3 uker, så da håper jeg at verdiene har kommet seg litt :)

Skrevet

Hadde lavt jernlager sist i uke 32 men min lege mener de med lavt blodtrykk og jernlager mellom 9-10 har minst komplikasjoner under fødsel så han mente det så strålende ut for meg. Så jeg skulle begynne på jern med en gang barnet var ute for da trengte jeg det... Tidligere svangerskap har jeg blitt anbefalt jern...??!??

Jordmor bekreftet det legen sa om nivå mellom 9-10 var aller best...

Skrevet

hadde jernlager på 3.5, så fikk beskjed om å ta dobbel dose hemofer både før og etter fødsel. Syntes jeg var unaturlig sliten liksom... :P Hemofer er visstnok litt svakere enn mange andre jernpreparater, men bedre for magen. Har forsøkt en del jerntabletter før, og alltid blitt steinhard. Merker ingenting nå, annet enn at svimmelhetanfallene omtrent er borte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...