Gå til innhold

Gravid og starter i vikariat! :S

Anbefalte innlegg

Hei!

Var medlem at dette forumet for 4 år siden da jeg u-planlagt hadde blitt gravid og tok abort.... siden den tid har kroppen "verket" etter å bli gravid igjen! Sikkert mange som kjenner igjen følelsen....? =)

Nå 30.07 skal jeg begynne i et vikariat (1 år) og har skjønt at jeg får permisjonspenger om jeg har jobbet 6 måneder av de siste 10? Er dette riktig?

Burde jeg egentlig starte prøving så fort som mulig? Hva hvis vikariatet slutter før termin? Hva er reglene der? Kan jeg feks gå siste måneden hjemme?

En annen ting som engster meg er hva arbeidsgiver kommer til å si.... :S

Men på an annen side skjønner hun vel at det kan komme når hun ansetter en 25 år gammel jente med samboer, nytt hus og ny bil.... Barn blir vel det neste da? =)

Håper på svar.

ps: Fikk ikke redigert overskrifta... men jeg VIL blir gravid! Er ikke... :(

Endret av GravidNÅ!
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143946023-gravid-og-starter-i-vikariat-s/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må jo selv kjenne på hva som er riktig for deg. Med 1 års vikariat og oppstart om 1,5 måned ville jeg ha ventet en stund. Det ene er pga muligheten for å bli dårlig og sykemeldt tidlig, og det andre for å jobbe så mye som mulig av/hele vikariatet før permisjon.

Gjest JuniGull10

Hmmm.. Jeg ville kanskje jobbet noen mnd først. Jeg hadde et års vikariat der jeg jobber nå. Jeg fikk fast ansettelse etter 1 år og 4 uker etterpå var jeg gravid.. ;) Jeg er ganske sikker på at jeg ville fått jobb videre om jeg hadde blitt gravid tidligere, men det er det jo ikke så lett å vite nå.

Har opplevd noe lignende. På høsten i fjord begynte jeg i ny jobb som jeg kun skulle ha i 12 mnd. Vi var så klar for en liten en til, men valgte og vente nettopp fordi jeg visste ikke om jeg kom til å bli dårlig eller ei i svangerskapet, eller hvor lang tid prøvingen eventuelt ville ta..

På slutten av året sluttet vi med prevansjon og det lot vente på seg noen prøveperioder før spiren satt :) Da ville jeg akkurat kanskje ikke rekke og få foreldrepenger, og i hvertfall ikke ha jobb helt til permisjonsstart. Ble kjempedårlig, presset meg til jeg var 3 mnd på vei, ble sykemeldt et par uker da det ble offesielt og sjefen visste om det.

Nyheten ble helt ok mottatt, men syntes det var skummelt nok å si det etter 8-9 mnd i jobb. Det ordnet seg med videre jobb en stund så var heldig der! Men mitt råd er å kanskje komme deg litt inn i jobben først slik at du henger med, så kan dere heller slå dere løs noen måneder etterpå ;) Lykke til :)

Vi er nå i 10 pp, spiren sitter enda ikke. Man vet jo aldri hvor lang tid det tar, så dette med jobb er jo noe du må vurdere. Skjønner godt du synes det er vanskelig. Jeg ble gravid før jeg fikk noe vikariat, gikk bare på ekstravakter. Men det ordnet seg det, tiltross for at jeg var sykemeldt de siste to mnd. Da fikk jeg betalt for gjennomsnittet av det jeg hadde tjent. Ønsker deg uansett lykke til. Spennende med ny jobb og kanskje baby etter hvert;-)

• 3 uker senere...

<p>åååh! Trådstarter her igjen!</p>

<p>Syns dette er utrolig vanskelig! Har begynt å tenke at hvis man skal planlegge så passer det egentlig aldri å få barn...?</p>

<p> </p>

<p> </p>

<p>å man veit heller ikke hvor lang tid det vil ta.... </p>

<p> </p>

<p>Planen nå er å bli gravid på 1. forsøk (!) i desember! (haha) så rekker jeg akkurat å gå hele vikariatet før permisjon......;) </p>

<div> </div>

<div>Men det funker vel antageligvis ikke ;) Men er Såå bebisyk!!</div>

Annonse

Det er kanskje ikke beste timingen, men her sitter jeg med positiv test og starter et årsvikariat 1.august. Litt dårlig samvittighet for det, men vi kan egentlig ikke vente noe lenger med baby, både pga min alder og ønsket aldersforskjell på barna.

Så jeg får prøve så godt jeg kan å holde meg i jobb, og gjøre en så god jobb at de "tilgir" at jeg går i permisjon før vikariatet er over, og at de ønsker meg velkommen tilbake :)

• 1 måned senere...

Å lykke til =)

Det er jo vi kvinner som fører verden videre, egentlig kan jo ingen bli sur for at vi blir gravide! Ikke ha dÅrlig samvittighet. Skal vi vente til alt "passer" sÅ hadde det ikke blitt satt mange barn til denne verden.

Bare begynn å prøv. Gjør ikke noe om du ikke har fast stilling. Viktigste at at du klar å jobbe første måneden. Jeg er 12 uker på vei nå, og akkurat ferdig med permisjonen etter nummer 1 begynner i ny jobb neste uke. Blir veldig spennende. Denne jobben er midlertidig ut året, med mulighet for fast. For se hva de velger gjøre når jeg skal ut i permisjon i februar. Får uansett inntekt i 6 av 10 siste månedene. Siden jeg hadde full permisjonslønn i juni og juli, og så ingenting i august, og jobb fra neste uke av. :)

Som di sier, skal en planlegge for mye så passe det aldri..

Hopp i det :)

Lykke til

Jeg ble også gravid i et vikariat på litt mer enn 1 år.. jeg har kontrakt ut november, men de har hele tiden sagt at jeg kan jobbe ut året.. da jeg sa jeg var gravid, så sa de at jeg ikke fikk kontrakt i desember før de var helt sikre på at jeg var i form til å jobbe ut desember... det kan jo ikke jeg vite... får ikke sykepenger hvis jeg ikke har kontrakt.. men nå har jeg tenkt å ta fri i desember en stund før permisjonene starter 26 des.. så får de ha det så godt.. vil ha en fredelig jul. vet at uten søvn i slutten, julestress med full jobb og 2 barn sliter meg helt. ut.. så skal nyte julen.. spart opp penger..... men ble litt paff da sjefen sa det.. men ser det positive i det nå.. orker ikke love de at jeg skal holde meg frisk hvis jeg skrive under kontrakt, og så være livredd for å sykemelde meg....

Det ble ikke helt som planlagt her, to tidlige sa/kjemiske graviditeter. Men vi prøver igjen, selv om jeg går i vikariat. Håper bare vi får det til slik at termin blir før/rundt vikariatslutt så jeg slipper å styre med ny jobb igjen på slutten.

• 2 måneder senere...

Bumblebee.. Det var utrolig trist å høre! Lykke til med ny prøving!

(Nå er det gått en stund siden jeg var her inne, har det skjedd noe?) Krysser fingrene for deg

Jeg har fått en god nyhet, jeg fikk fast jobb da de ikke ville miste meg! =) Jeg er så utrolig glad! Nå passer jo plutselig alt perfekt med nytt hus, bil og begge to har fast jobb=)

Har EN p-ring igjen.... etter det kjører vi på!

Annonse

NÅ er jeg ikke helt sikker pÅ hva du snakker om snuppo? Vi snakka om hvor lenge man mÅ jobbe før man har krav pÅ permisjonspenger! ;)

Sykepenger fÅr du etter 4 uker... Permisjon har du krav pÅ nÅr som helst - altsÅ svangerskapspermisjon, men du mÅ ha jobbet i 6 mnd for Å fÅ penger...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...