Gå til innhold

Gå tur er ikke trening, det er mosjon!

Anbefalte innlegg

Så på et annet forum at noen spurte om folk trente ofte og det var flere (kanskje t.o.m flertallet) som svarte at ja de trente flere dager i uka for da gikk de på tur....

Men å gå på tur er da IKKE trening, det er mosjon. Hvis man går på tur slik at man får høy puls, svetter og får anstrengt pust snakker vi om trening, men de fleste som svarte gikk bare på kosemoselosetur med venninner.

Er så mange som lurer seg selv ved å tro at de trener selv om de bare beveger seg normalt, er ikke rart vi blir tyngre og tyngre. Ja hverdagsmosjonen er viktig, men skal du komme i bedre form (eller vedlikeholde formen) må man få opp pulsen.

Så til alle dere som ikke driver med andre aktiviteter enn å gå en liten runde med ei venninne en dag i uka: Dere trener ikke, men bedriver helt normal mosjon!

Fortsetter under...

Og vitsen med dette innlegget??

Vitsen er sikkert å opplyse alle de late overvektige menneskene der ute som sitter og syter om at "jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke går ned i vekt når jeg trener hver dag (les går tur rundt i nabolaget) og spiser sunt (utenom fredag, lørdag, søndag for da er det jo helg). Mange dumme folk rundt omkring.

Annonse

Enig. Jeg går flere ganger uken med RunKeeper, men på en slik måte at det definitivt er trening. Observerer at jeg ofte går raskere enn enkelte av mine teammates jogger. ;) men når jeg går søndagstur i nabolaget med mannen er det kos, ikke trening.

Vitsen er sikkert å opplyse alle de late overvektige menneskene der ute som sitter og syter om at "jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke går ned i vekt når jeg trener hver dag (les går tur rundt i nabolaget) og spiser sunt (utenom fredag, lørdag, søndag for da er det jo helg). Mange dumme folk rundt omkring.

Det er jo kun overvektige som er usunne må man skjønne. Har tynne venner som aldri går tur nesten eller trener og spiser junk men siden de er tynne så er de jo sunne, har også venner som er overvektige som spiser sunt og trener men kun fordi de har mer på kroppen blir de automatisk karaktisert som usunne...

Er ikke overvektig selv altså...

Eksen til barnefar gikk ned mange kilo av å gå raske turer hver dag og kutte ut cola. Så nei, man blir ikke like tjukk som av å sitte på sofaen 24/7 enn når man går tur.

Eksen til barnefar gikk ned mange kilo av å gå raske turer hver dag og kutte ut cola. Så nei, man blir ikke like tjukk som av å sitte på sofaen 24/7 enn når man går tur.

Du gir jo svaret selv da... Han gikk RASKE turer (da snakker vi trening) og kuttet ut Cola. Skal ikke så mye til alltid :)

Du kan gå tur på mangen måter HI. Kari på god morgon norge sa at det kan gå under ordet trening (og gå)

Hvis du leser hovedinnlegget så presiserer jo HI at turer hvor pulsen stiger og du blir lett andpusten er trening.

Så fint at du har fasiten HI!

Siden du er så opplyst så vet du naturligvis også at optimal fettforbrenning skjer når man ligger på 60 - 75 % av makspuls?

For en kvinne i 30-årene vil dette bety en puls på 120-130.

Kommer pulsen over dette er det musklene som får kjørt seg, og naturligvis er det bra å ha muskler siden økt muskelmasse også øker forbrenningen.

Naturligvis fungerer det dårlig å tusle en tur, men når vi snakker om å Gå i raskt tempo så blir jeg både svett og får pulsen opp på riktig nivå.

Annonse

Det er jo kun overvektige som er usunne må man skjønne. Har tynne venner som aldri går tur nesten eller trener og spiser junk men siden de er tynne så er de jo sunne, har også venner som er overvektige som spiser sunt og trener men kun fordi de har mer på kroppen blir de automatisk karaktisert som usunne...

Fint hvis du kan utheve den setningen hvor jeg sier at det bare er overvektige som er usunne. Eller er det alltid sånn at noe utelukker det andre?

Det blir presisert at jeg snakket til de LATE overvektige der ute, ikke de som aktivt prøver å få endret ting.

Er ikke overvektig selv altså...

Siden du er så opplyst så vet du naturligvis også at optimal fettforbrenning skjer når man ligger på 60 - 75 % av makspuls?

Kommer pulsen over dette er det musklene som får kjørt seg, og naturligvis er det bra å ha muskler siden økt muskelmasse også øker forbrenningen.

Naturligvis fungerer det dårlig å tusle en tur, men når vi snakker om å Gå i raskt tempo så blir jeg både svett og får pulsen opp på riktig nivå.

Ja det er jo akkurat det jeg sier. Pulsen må opp, snakker ikke om blodsmak i munnen.

HI

Det er tull at du må holde så lav aktivitet for å forbrenne fett.

For det første har en kvinne på 30 gjerne en makspuls på ca 195. 75% av det blir 146. For det andre er det slik at du faktisk både forbrenner mer fett ved en høyere puls og at du forbrenner mye mer totalt pr time med en høyere puls. Etterforbrenningen blir også høyere. Den eneste grunnen til å holde lav puls når man ønsker å forbrenne mye er at du da kan holde på lengre. Du forbrenner mer om du går en rask tur på to timer enn om du jogger i 30 minutter, men om du hadde klart å jogge i 2 timer ville du forbrent mest på den måten.

Selv kan jeg løpe med en puls på 170 i en time. Jeg kan love deg at jeg forbrenner mye mer på en slik tur enn på en times gåtur.

For en utrent person, er en gåtur trening. Selv om den er rolig og pulsen ikke stiger "Nok"...Man vil oppnå bedre fysisk form og muligens også vekttap. Men etterhvert så vil man bli nødt til og "presse" seg litt for og få en treningseffekt. Dette frodi kroppen blir i bedre form, og lærer seg og tilpasse seg det nye aktivitetsnivået. Da vil en lang, men rolig gåtur, ikke bli noe trneing for kroppen. Den vil tilpasse energibehov og puls etterhvert og oppnå liten/ingen effekt på noen som helst måte.

Derfor så er ikke en rolig gåtur trening for de fleste (etterhvert), men er super trening for helt utrente. Om dere skjønner hva jeg mener...En rolig gåtur under en ferie hvor annen trening er vanskelig, er ikke dermed sagt "Unødvendig";- men er med på og begrense et formtap og evt vektoppgang. Så er ikke til og kimse av, og det er bedre enn og sitte i sofaen. Og når man prater/synger, øker energibehovet, så og gå i pratetempo med venner kan gi en bedre effekt enn og gå samme tempo alene, hvis man ikke synger høyt for seg selv :) Var et tips fra Jillian på "biggest looser"..Maksimer energiforbruk ved og syng med MP3-spilleren din :)

Men mosjon er jo også trening da. Det er to ord som betyr det samme sånn jeg ser det, og all form for mosjon er positivt. Forskjellige måter å mosjonere på og forskjellige måter å trene på. Noen mosjonerer istedefor å trene men gjør de samme tingene.

Så på et annet forum at noen spurte om folk trente ofte og det var flere (kanskje t.o.m flertallet) som svarte at ja de trente flere dager i uka for da gikk de på tur....

Men å gå på tur er da IKKE trening, det er mosjon. Hvis man går på tur slik at man får høy puls, svetter og får anstrengt pust snakker vi om trening, men de fleste som svarte gikk bare på kosemoselosetur med venninner.

Er så mange som lurer seg selv ved å tro at de trener selv om de bare beveger seg normalt, er ikke rart vi blir tyngre og tyngre. Ja hverdagsmosjonen er viktig, men skal du komme i bedre form (eller vedlikeholde formen) må man få opp pulsen.

Så til alle dere som ikke driver med andre aktiviteter enn å gå en liten runde med ei venninne en dag i uka: Dere trener ikke, men bedriver helt normal mosjon!

Kommer da helt an på hva man legger i å gå tur, om jeg tar med meg barna å vandrer en tur er det selvsagt bare mosjon. Om det er rask gange over lange strekninger er det mer trening.

Om du går turen din opp et ganske så bratt fjell for eksempel og holder farten oppe kan du få mer trening av det en en tur til trening sentret.

Hva du legger i å gå tur trenger ikke være det samme som andre legger i å gå tur.

Så vanskelig dere er da. Hvis dere hadde giddet å lese hovedinnlegget ordentlig før dere svarer så ser dere at jeg presiserer at å gå tur hvor man får opp pulsen er trening, men at de fleste refererte til det å gå en tur i hyggelig lag med ei venninne rundt i nabolaget.

Og jeg har da IKKE sagt at mosjon er unødvendig. Tvert imot, hverdagsmosjon er livsviktig, bokstavelig talt. Men for de som f.eks prøver å gå ned i vekt, bli i bedre form eller ønsker å opprettholde en allerede trent kropp så holder det ikke med en rolig gåtur. Tror bare det dessverre er altfor mange som lurer seg selv.

Går selv mye "søndagsturer>" med både familie og venner og som en sier er det gull verdt for kropp og sinn (og også helsa), men har ihvertfall to skikkelige treningsøkter hver uke hvor jeg blir svett, sliten og andpusten. Dette for å holde på formen :)

HI

Sånn jeg ser det så er litt bedre enn ingenting. Om det noen gjør oppleves som trening for den personen, så kan ikke en annen sitte og si at " neida, det er ikke trening, det er mosjon". Det går såvidt meg kjent, ikke en definert grense mellom hva som er mosjon, hva som er trim, og hva som er trening. Det blir flisespikkeri, men det var kanskje det som var meninga?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...