Gå til innhold

Fødeloftet på SUS - noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er det noen som har født på fødeloftet på SUS? Jeg fikk beskjed om at jeg skulle føde der denne gangen, har ikke gjort det tidligere... Er det noen fordel med å føde der?

Skal muligens bli satt i gang snart pga. overtid, får man fremdeles føde på fødeloftet selv om man blir satt i gang?

En annen ting, hvor snart etter fødsel har dere fått reist hjem? Da jeg var på innskriving så sa jordmor at jeg kanskje fikk reise hjem etter 6 timer, hvor sannsynlig er det at det går? ;) (Med tanke på at legen skal rekke å se på babyen etc... )

(Dette er min tredje fødsel...)

Håper på mange svar! :D

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg fødte ikke på fødeloftet, men under på fødeavdelingen på SUS. Syntes jordmødrene var utrolig flinke. Det er alltid individuelt, og alle har egne erfaringer. Men MIN erfaring er kun positiv. Kom inn på kveld/natt og det var veldig fullt og mye å gjøre. Men jeg følte meg alltid ivaretatt, de 3 jordmødrene jeg hadde var alle koselige, respektfulle, og flink i yrket sitt. Jeg var alltid trygg og fikk mye støtte gjennom hele prosessen.. Lykke til :)

Skrevet

Jeg fødte ikke på fødeloftet, men under på fødeavdelingen på SUS. Syntes jordmødrene var utrolig flinke. Det er alltid individuelt, og alle har egne erfaringer. Men MIN erfaring er kun positiv. Kom inn på kveld/natt og det var veldig fullt og mye å gjøre. Men jeg følte meg alltid ivaretatt, de 3 jordmødrene jeg hadde var alle koselige, respektfulle, og flink i yrket sitt. Jeg var alltid trygg og fikk mye støtte gjennom hele prosessen.. Lykke til smile.png

Takk for svar. :)

Jeg har født nede på fødeavdelingen 2 ganger (regner med at det var der jeg var i og med at jeg ikke var på fødeloftet. :P )

Vet ikke om jeg egentlig følte meg så veldig godt ivaremottat, men jeg ble sikkert det. ;) Eneste jeg husker er at jordmor satt med pc`n hele tiden og innimellom sjekket åpningen. Hun sa ikke noe spesielt, men hun passet sikkert godt på meg likevel. ;)

Skrevet

Jeg hadde som sagt en helt annen opplevelse. hadde en veldig støttende mann som tok seg mye av meg. De tre jordmødrene jeg hadde var jeg veldig fornøyd med. Jeg håper du også får ei jordmor du liker denne gangen. Det handler mye om kjemi.. :) Jeg har som sagt ikke født på fødeloftet, men jeg har vært innlagt der i to dager. Da hadde jeg ei jordmor jeg ikke likte i det heletatt. Så jeg fikk en dårlig erfaring av fødeloftet. Men tror det hadde blitt en helt annen opplevelse om jeg hadde hatt ei anna jormor. Har hørt mange si at de er fornøyd med fødeloftet. Så det er nok så individuelt som du får det. Men personlig så vil jeg føde på fødeavdelingen neste gang også ;)

Skrevet

Jeg hadde som sagt en helt annen opplevelse. hadde en veldig støttende mann som tok seg mye av meg. De tre jordmødrene jeg hadde var jeg veldig fornøyd med. Jeg håper du også får ei jordmor du liker denne gangen. Det handler mye om kjemi.. :) Jeg har som sagt ikke født på fødeloftet, men jeg har vært innlagt der i to dager. Da hadde jeg ei jordmor jeg ikke likte i det heletatt. Så jeg fikk en dårlig erfaring av fødeloftet. Men tror det hadde blitt en helt annen opplevelse om jeg hadde hatt ei anna jormor. Har hørt mange si at de er fornøyd med fødeloftet. Så det er nok så individuelt som du får det. Men personlig så vil jeg føde på fødeavdelingen neste gang også ;)

Skrevet

Det kan være at jeg hadde ei hyggelig jordmor, men jeg snakket ikke noe med henne i og med at jeg var opptatt med riene og ikke klarte å snakke pga. at det gjorde så vondt. Håper på en bedre opplevelse denne gangen ja! :)

Hvorfor vil du heller føde på fødeavdelingen? Er det stor forskjell på fødeavdelingene og fødeloftet? Jeg aner egentlig ikke så mye om hva forskjellene er... ;)

Annonse

Skrevet

På fødeloftet kan du være om du ikke har komplikasjoner i svangerskapet, ikke skal ha epidural, morfin, osv.. Fødeloftet tilbyr kun badekar, akupunktur og naturlige ting. Det er koseligere føderom med større senger. Det skal være roligere omgivelser på fødeloftet.. Sier de. :)

Men som sagt, jeg valgte fødeavdelingen fordi jeg følte meg tryggere der. Om noe skulle skje, om jeg ville ha smertestillende osv, for da hadde de mulighet til å gi det til meg. Om du vil ha det på fødeloftet så må du bytte under fødselen. Enten får du det ikke, eller så triller de deg ned på fødeavdelingen. Og det hørtes ikke kjekt ut under en fødsel, så jeg valgte fødeavdelingen, og fikk blandt annet morfin og epidural. Og den epiduralen sendte meg til himmels og var smertefri i en time fra 5-6 cm åpning. PUUUUH :) Uansett, mine jordmødre støttet hodet mitt, ga meg juice uten at jeg trengte å spørre, var hyggelige og omsorgsfulle, hjalp meg med alt. Følte meg så godt ivaretatt. Og ikke minst, jeg syntes de var veldig hyggelige, rett og slett. Snille og var flinke til å respektere fødebrevet mitt og mine ønsker for fødselen.

Det er nok ikke veldig stor forskjell. Men de største forskjellene er at på fødeavdelingen så har du mulighet til å få smertestillene, som lystgass, epidural, morfin osv. Det får du ikke på fødeloftet. Og for å føde på fødeloftet må det ikke være noe "spesielt" med svangerskapet ditt eller fare for komplikasjoner.

Jeg tror både fødeloftet og fødeavdelingen er flott på hver sine måter. Det som er felles er at det blir litt hva man foretrekker selv. Og flaks. ;) Om det er mye å gjøre, og hvilke jormor du får.

Hvorfor vil du føde på fødeloftet? :)

Skrevet

Takk for info. :)

Jeg fikk vel egentlig ikke noe spørsmål om jeg ville på fødeloftet eller ikke, da jeg var på innskriving så sa jordmora som jeg snakket med at siden jeg ikke hadde hatt noen komplikasjoner denne gangen så skulle jeg føde på fødeloftet. Jeg regnte nesten med at det var vanlig prosedyre da!? Jeg tror jeg spørte henne om man fikk lystgass der, trodde hun svarte ja!? Jeg har ikke hatt noe annet smertestillende enn lystgass de andre gangene, er vel derfor jeg ikke husker så mye i fra fødslene... Smertene tar helt overhånd. ;)

Skrevet

Jeg fødte heller ikke på loftet, men begynte der. Prøvde badekar og fikk lystgass der oppe. Hadde en helt grei jordmor. Men jeg måtte gi etter og få epidural, så jeg ble sendt ned. Her dokk jeg epidural og kom straks til himmelen;) var og mye mer fornøyd med jordmoren jeg fikk der. Jeg hadde ikke klart å føde i den sengen de har på loftet, syns den vanlige sykesengen nede var best. Trengte noe å spenne fra i:) men jeg er generelt kjempe fornøyd med sus, både på føden hotellet:)

Skrevet

Jeg fødte heller ikke på loftet, men begynte der. Prøvde badekar og fikk lystgass der oppe. Hadde en helt grei jordmor. Men jeg måtte gi etter og få epidural, så jeg ble sendt ned. Her dokk jeg epidural og kom straks til himmelen;) var og mye mer fornøyd med jordmoren jeg fikk der. Jeg hadde ikke klart å føde i den sengen de har på loftet, syns den vanlige sykesengen nede var best. Trengte noe å spenne fra i:) men jeg er generelt kjempe fornøyd med sus, både på føden hotellet:)

Oh no, har de ikke samme type seng begge plassene? :P Når lystgassen ikke fungerte andre gangen jeg fødte så konsentrerte jeg meg om å spenne i den her "karmen" i enden av sengen, det hjalp på en måte litt. Har de altså ikke slik på fødeloftet? Hehe. Hva er det jeg begir meg ut på.... :P

Hotellet har jeg heller ingen erfaring med, men forhåpentligvis så får jeg reise hjem fortest mulig etter fødselen og slipper å overnatte på sykehuset. :)

(Jeg har ingen gode minner i fra de andre fødslene mine/oppholdet etter fødselen, aller helst ville jeg bare ha født hjemme og sluppet å reist inn på sykehuset i det hele tatt! :) )

Skrevet

Jeg har vært. Kjempe fornøyd, de er kjempe greie :)

Skrevet

Jeg har vært. Kjempe fornøyd, de er kjempe greie smile.png

Jeg har fått på fødeloftet. Knallbra!! Hadde jordmor og hjelpepleier med med hele tiden. Fødselen gikk så fort at det var ikke tid til å tenke på smertelindring. Siden jeg fikk på kvelden, kunne far også få sove der.

Skrevet

Jeg var på innskriving i går, og da ble jeg fortalt at det lenger ikke var noe valg om man ville på fødeloftet. Alle med normal fødsel skal i utgangspunktet dit nå...så evt endre etterhvert.

Jeg har aldri ønsket fødeloftet, så jeg ble lettet når hun sa at jeg måtte føde i 1.etg pga epilepsi og komplikasjoner sist gang. Puh, lettet.

Annonse

Skrevet

Hvis du blir igangsatt får du ikke føde på fødeloftet.

Skrevet

Jeg var på innskriving i går, og da ble jeg fortalt at det lenger ikke var noe valg om man ville på fødeloftet. Alle med normal fødsel skal i utgangspunktet dit nå...så evt endre etterhvert.

Jeg har aldri ønsket fødeloftet, så jeg ble lettet når hun sa at jeg måtte føde i 1.etg pga epilepsi og komplikasjoner sist gang. Puh, lettet.

Okay, det forklarer iallefall hvorfor jeg ikke fikk noe valg. ;)

Skrevet (endret)

Jeg skulle føde på Fødeloftet, etter planen. Var på omvisning, og kurs, dessuten gikk jeg til privat ultralyd og akupunktur til 3 av jordmødrene som jobber der oppe, så jeg kjente dem jo godt fra før.

Der oppe har man rom med egne bad, der mor, far og barn, samt evt søsken, kan sove etter fødsel- på fødeavd må man på hotellet etterpå, evt på barselavd.

Vet ikke om de har lystgass lenger, men de har iallefall badekar.

Der får man kun akupunktur, massasje, badekar og evt lystgass som smertelindring. Oppstår komplikasjoner, eller man behøver epidural, så sendes man ned til føden.

Jeg endte med å føde på fødeavdelingen, siden jeg ble igangsatt. Det regnes som en risikofødsel der mor og barn overvåkes nøye.

Jeg fødte uten epidural der også jeg da, og fikk akupunktur, steriltvannspapler og snuste såvidt på lystgassen. Jeg er veldig fornøyd med hun jordmoren jeg hadde på slutten, under selve fødselen, men det var et par innom på de 24 timene jeg lå der som jeg er glad ikke var der akkurat når jeg fødte. ;)

Neste gang regner jeg med at jeg må på fødeavdelingen, siden jeg er bløder og holdt på å blø ihjel når jeg hadde en spontanabort i fjor..

Jeg tror uansett opplevelsen er avhengig av deg, din innstilling, hvordan fødselen forløper ellers og av hvem som er jordmor, ikke nødvendigvis hvor du befinner deg. På sykehuset er du uansett, hvis noe skulle oppstå. Dessuten rullerer jordmødrene på å jobbe på fødeavd og Fødeloftet, det var hvertfall det de sa til meg.

Endret av Lilleva ❤ lillejenta si ❤
Skrevet

Vet du årsaken til dette? Er det større fare for komplikasjoner under fødselen hvis man blir satt i gang? :o

Skrevet

Hei.

Jeg var innlagt i 7. Ved siden av fødeloftet. Mye de samme folka, og de var helt fantastiske. Jeg ville føde oppe, men måtte ned pga komplikasjoner. Du kan være oppe viss du er enkel å få i gang. Må du ha drypp osv må du nok ned.

Men syns det er rart de ikke har fødesenger oppe. Men de har lystgass.

Hotellet er helt ok, men må spørre mer etter hjelp. Men rolig og god seng. :-) Hadde dobbeltrom og det var veldig bra!

Skrevet

Jeg skulle føde på Fødeloftet, etter planen. Var på omvisning, og kurs, dessuten gikk jeg til privat ultralyd og akupunktur til 3 av jordmødrene som jobber der oppe, så jeg kjente dem jo godt fra før.

Der oppe har man rom med egne bad, der mor, far og barn, samt evt søsken, kan sove etter fødsel- på fødeavd må man på hotellet etterpå, evt på barselavd.

Vet ikke om de har lystgass lenger, men de har iallefall badekar.

Der får man kun akupunktur, massasje, badekar og evt lystgass som smertelindring. Oppstår komplikasjoner, eller man behøver epidural, så sendes man ned til føden.

Jeg endte med å føde på fødeavdelingen, siden jeg ble igangsatt. Det regnes som en risikofødsel der mor og barn overvåkes nøye.

Jeg fødte uten epidural der også jeg da, og fikk akupunktur, steriltvannspapler og snuste såvidt på lystgassen. Jeg er veldig fornøyd med hun jordmoren jeg hadde på slutten, under selve fødselen, men det var et par innom på de 24 timene jeg lå der som jeg er glad ikke var der akkurat når jeg fødte. ;)

Neste gang regner jeg med at jeg må på fødeavdelingen, siden jeg er bløder og holdt på å blø ihjel når jeg hadde en spontanabort i fjor..

Jeg tror uansett opplevelsen er avhengig av deg, din innstilling, hvordan fødselen forløper ellers og av hvem som er jordmor, ikke nødvendigvis hvor du befinner deg. På sykehuset er du uansett, hvis noe skulle oppstå. Dessuten rullerer jordmødrene på å jobbe på fødeavd og Fødeloftet, det var hvertfall det de sa til meg.

Tusen takk for svar. :)

Jeg har egentlig ikke tenkt å ha annet smertestillende enn lystgass, da blir det vel forsåvidt det samme hvor jeg føder. (Hvis de fremdeles har lystgass på fødeloftet.)

Hadde det vært opp til bare meg så hadde jeg valgt å føde hjemme i fred og ro og sluppet å vært på sykehuset, men så lett er det visst ikke... :/

Håper jeg får ei hyggelig jordmor denne gangen! :)

Skrevet

[quote name=Nr. 3 på vei! :D' timestamp='1339614331' post='144314133]

Vet du årsaken til dette? Er det større fare for komplikasjoner under fødselen hvis man blir satt i gang? :o

Når en fødsel blir igangsatt, er det ofte behov for riestimulerende middel og det blir ikke gitt på fødeloftet, der skal alt være naturlig. Det kan godt hende at det er større fare for komplikasjoner også, det er jeg ikke sikker på. Jeg har blitt satt i gang ved 3 fødsler og har dermed ikke vært aktuell for fødeloftet.

Skrevet

Hei.

Jeg var innlagt i 7. Ved siden av fødeloftet. Mye de samme folka, og de var helt fantastiske. Jeg ville føde oppe, men måtte ned pga komplikasjoner. Du kan være oppe viss du er enkel å få i gang. Må du ha drypp osv må du nok ned.

Men syns det er rart de ikke har fødesenger oppe. Men de har lystgass.

Hotellet er helt ok, men må spørre mer etter hjelp. Men rolig og god seng. :-) Hadde dobbeltrom og det var veldig bra!

Bra å høre at de har lystgass! :) Hotellet håper jeg at jeg slipper, vil hjem fortest mulig. :) Har ikke fått noen hjelp de andre gangene jeg fødte, selv om jeg lå med feberkramper ++... Nå har jeg kun født i juli tidligere så er nok derfor jeg aldri har fått noe hjelp (pga. ferieavviklinger/minimalt med folk på jobb).

Skrevet
http://www.klikk.no/forum/barnimagen/public/style_emoticons/default/biggrin.png[/img]' timestamp='1339614331' post='144314133']

Vet du årsaken til dette? Er det større fare for komplikasjoner under fødselen hvis man blir satt i gang? ohmy.png

Når en fødsel blir igangsatt, er det ofte behov for riestimulerende middel og det blir ikke gitt på fødeloftet, der skal alt være naturlig. Det kan godt hende at det er større fare for komplikasjoner også, det er jeg ikke sikker på. Jeg har blitt satt i gang ved 3 fødsler og har dermed ikke vært aktuell for fødeloftet.

Okay, da er det vel en stor fare for at en igangsatt fødsel varer mye lengre enn en fødsel som starter av seg selv? :o Hadde håpt på litt kjapp fødsel denne gangen også, men er kanskje ikke mye håp for det hvis jeg blir satt i gang!?

Skrevet (endret)

[quote name=Nr. 3 på vei! :D' timestamp='1339615201' post='144314221]

http://www.klikk.no/forum/barnimagen/public/style_emoticons/default/biggrin.png[/img]' timestamp='1339614331' post='144314133']

Vet du årsaken til dette? Er det større fare for komplikasjoner under fødselen hvis man blir satt i gang? ohmy.png

Okay, da er det vel en stor fare for at en igangsatt fødsel varer mye lengre enn en fødsel som starter av seg selv? :o Hadde håpt på litt kjapp fødsel denne gangen også, men er kanskje ikke mye håp for det hvis jeg blir satt i gang!?

Det kommer an på.. Hos meg tok det ganske lang tid før fødselen kom i gang, men når det først begynte gikk det ganske fort.

Jeg måtte ved alle 3 fødslene gå noen timer med modningpille (5-8 timer) før vannet kunne tas. Når vannet er tatt, får riene 1 time på seg til å ta seg opp ellers blir det gitt riestimulerende middel. Dette har jeg fått alle gangene og da har riene starta for fullt ganske kjapt etter det. Og da fødte jeg innen 3 - 4 timer. Altså jeg møtte opp på fødeavdelingen Kl 0700 om morgenen og babyene ble født henholdsvis Kl 1612, 1751 og 1634. Men dette er jo min erfaring, er ikke likt for alle.

Endret av Kamelen Klara
Skrevet

Jeg ble satt i gang med nr tre 17 dager før termin. Hadde to cm åpning da jeg fikk første tabletten. Etter 4 timer, hadde jeg 4 cm åpning, uten rier. Da tok de vannet og ungen var ute etter 3 timer, så det kan gå ganske raskt! :-) Hadde ikke drypp og ikke smertestillende og kunne derfor i teorien ha født oppe. Riene kom raskt i gang og var nok tettere pga igangsettinga, men fullt ut overkommelig. Hadde ei super jordmor, som hadde god tid, og hjalp meg gjennom fødselen. Hun gjorde også noen grep så jeg slapp å sy så mye. Alt i alt veldig fornøyd! :-)

Skrevet

De rommene på fødeloftet virker mye mer personlig og hjemmekoselig synes jeg. Minner mer om et hotellrom enn sykehusrom. Da får en føde i "vanlig" dobbeltseng i stedet for sykehusseng. Jeg spurte samboer om han grudde seg til fødsel etter vi hadde vært på innskrivning og han sa han ikke grudde seg lengre når han så hvor koselig det var. Han så for seg at også han kunne ta en lur i dobbeltsengen :) Og en kan få lystgass på fødeloftet. Jeg har termin i juli og krysser fingrene for at det ikke er kjempetravelt på avdelingen når jeg skal føde ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...