Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #1 Skrevet 12. juni 2012 Nå har hodet låst seg helt, og jeg kommer ingen vei. Kan noen vær så snill å hjelpe meg? Har sett meg svart på nettet nå
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #2 Skrevet 12. juni 2012 Dette må du da ha hatt noe om? Menneskers syn på seg selv i forhold til Gud. Menn/kvinner - er det forskjell? Arvesynd? Hvordan ble mennesket skapt? Tror du forvansker dette, det er ikke så veldig vanskelig. Jeg er fordømt trøtt nå, ellers skulle jeg ha skrevet litt mer om det. En viktig ting når et gjelder iskams menneskesyn er at menn og kvinner er likeverdige overfor Gud, men at de har ulike oppgaver på jorden. Trekk inn kjønnsroller. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #3 Skrevet 12. juni 2012 Dersom du googler "islam menneskesyn" får du noen helt relevante treff.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #4 Skrevet 12. juni 2012 Sikkert ikke så store forskjellen frem til opplysningstiden, men så var det jo noen som ikke helt hengte med i svingene og ble opplyste og fikk mer utviklet syn på mennesket og menneskeheten. Nå virker det desverre som om det er svært store forskjeller blandt tilhengere av kristendommen og følgere av islam (snakker nå om de store masser)
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #5 Skrevet 12. juni 2012 Joda, har hatt mye om dette.. Men har så og si sotte foran pc'en i hele dag. Burde kanskje legge meg å stå tidlig opp i morgen.. Få nye ideer. Islam og Kristendommen ha veldig mye til felles, men også litt ulikt. Tenker på menneskesyn, troen på gud, livet etter døden osv.
ANGEL81 Skrevet 13. juni 2012 #6 Skrevet 13. juni 2012 troen på gud.. hva tenker du da? et absolutt sentral faktor er at muslimer ser på Jesus som en profet, mens kristendommen betrakter han som guds sønn. Når det kommer til kjønn, har islam i realiteten gitt kvinner mange rettigheter,og likestilt kjønnene (ikke likestilling i vestlig forstand). Men hva som skjer i praksis er jo et annet tema. Selve praktiseringen er også forskjellig. I islam har man de fem søylene. I kristendommen finnes ikke noe som dette. Og en av de søylene består av daglige bønn, 5 ganger om dagen. (en form for meditasjon og nærkontakt med Gud)...ja sikkert masse masse mer.. håper det var noen ideer..
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #7 Skrevet 13. juni 2012 Islam er egentlig en kopi av kristendommen.Masse fra koranen er regelrett tatt ut av bibelen men skiftet navn osv.Andre ting er bønnerop,omskjæring,de ti bud,kirketårn osv.Dette var egentlig kristne skikker. Husk at kristendommen er mye eldre enn islam.Islam er en politisk fanatisk og undertrykkende ideologi og ikke egentlig en religion. Som kristen er det nok å tro at jesus er guds sønn.I islam må en hele tiden tilfredstille og``blidgjøre gud``. Man må hele tiden jobbe for å bli godtatt av gud. Koranen består av 2 deler som egentlig går i mot hverandre.Det handler mye om straff of strenge lover.Menneskesynet..ja hva skal man si.Flere steder i koranen står det at kristne og jøder er fienden.Ta deres penger,drep mannen og voldta hans kone.Det tillates ikke å være venner med slike vantro som de kaller oss andre.I mine øyne har de da et nedsettende menneskesyn,det samme gjelder for kvinner.Det står jo at en kvinnes plass er på gulvet med dyrene.En muslim skal adlyde gud og koranen,dvs at det egentlig ikke finnes det vi nordmenn kaller``ikke religiøse muslimer``. De som ikke støtter sharia er også vantro og skal da straffes.Det samme gjelder hvis du forlater Islam,da skal du straffes med døden.Så akuratt et intervju med en iman som sier at man aldri skal stole på muslimer.Hva de sier og gjør er to forskjellige ting. Håper dette var litt opplysende.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #8 Skrevet 13. juni 2012 Jeg kaller det leike med bibelen og lage nye regler.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #9 Skrevet 13. juni 2012 Her kom det gode svar og ting jeg overhode ikke har fått med! Hjelpes... Tusen takk for svar!
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #10 Skrevet 13. juni 2012 Hos kristne er kvinner og menn likeverdige. I islam er menn dobbelt så mye verdt som kvinnen. I kristendommen er tilgivelse og kjærlighet for alle menneskene den viktigste faktoren. Kristne tror at alle mennesker er elsket av Gud, for Jesus ga sitt liv for alle. I islam er hevn, spesielt æresdrap, sentralt. Dessuten er kun andre muslimer godtatt, andre er griser og aper. Noen steder i islam omtales kristne som vantro, andre steder er kristne godtatt. Kristendom er et personlig forhold til Gud og Jesus. Islam betyr underkastelse. Kristne stoler på at Gud dømmer og at han hører hevnen til. Muslimer mener de utfører Allahs vilje når de dømmer og hevner. Kristne har Jesus om sitt største eksempel. Muslimer har Mohammad som sitt største eksempel. En tydelig forskjell på disse to ser man i deres siste ord. Jesus: "tilgi dem" Mohammad: forbannet være jødene osv. Google Jesus vs Mohammad så ser du tydelig forskjellene på menneskesynet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå