Gå til innhold

Skal jeg gjøre noe med agurkplantene mine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver her hos dere hagekrangleglade.

Agurkplantene mine er store, friske og fine. (Bankibordet) Det har kommet noen små agurker og noen blomster og alt er såre vel. Det trodde i hvert fall jeg til jeg googlet litt, og da er det visst ikke måte på hvor mye feil jeg har gjort, for man skal visst bestøve og knipe og beskjære og jeg vet ikke hva.

Har ikke gjort noe utenom å vanne og gjødsle, jeg..

Må jeg det?

Tænkju.

Fortsetter under...

Gjest sug lut
Skrevet

Hvis de vokser og har det bra og får blomster og agurker kan du bare blåse i det hele og fortsette som du gjør - du er en god agurkmor. Det er visst bare hunnagurker som blomstrer, og da er alt såre vel for det er de som blir agurkbærere. Visstnok.

Skrevet

Du må knipe av så det ikke er mer enn to tre (varierer litt fra type til type)agurker i vekst i gangen, ellers dør planten. Og du må binde den opp.

Bestøving fikses ved risting. For oss som er sånn passe enkle.

Skrevet

Jaha, takk for svar! Jeg har båret rundt på dem som babyer, så da må jeg uforvarende ha bestøvet dem. De er bundet opp og står ganske fint foreløpig. De skal på feriekoloni til morfar når vi skal på ferie, så jeg regner agurkene mine som godt ivaretatt og forventer god avkastning for min tlc.

Nå har jeg knipt av pittesmå agurker slik at plantene ikke skal dø! Godt råd, takk for det!

Finurlig greie fra naturens side, forresten.. Vil en vill agurkplante til slutt dø fordi den ikke greier å holde egne frukter i live..?

Jaja, takk uansett:)

Skrevet

Frukta skrumper bare inn dersom det blir for mange, hvor mange planten kan bære kommer jo an på hvor robust den er, men den kan bære frukt i mange omganger. Og ikke la agurkene bli for store da blir de grove.

Nå du begynner å legge an frukt må du passe på å ta tjuver (skudd som kommer i skillet mellom gren og stamme) for å gi mest næring til frukta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...