Gå til innhold

Trenger svar fort. Hvor mange feriedager har man når man jobber 60%?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

du har ikke rett på lønn under ferien. Det er det feriepengene skal brukes til. Du har rett på 4 uker og en dag med ferie etter ferieloven. Det er uavhengig av stillingsprosent.

Men om du jobber 3 dager i uka, har du brukt opp en hel ferieuke, selv om du bare har hatt ferie i tre arbeidsdager. En ferieuke er fra mandag til og med lørdag.

Annonse

Nei, så derfor har jeg til sammen 25 dager hvis jeg vil, men får bare betalt for 15 dager. Altså jeg har rett på 3 uker ferie med lønn.

Blir helt stresset av reglene her, men skal nå prøve å legge inn ferien rett:P

HI

Nei, du har ikke rett på 25 dager ferie. Dersom du jobber 3 dager i uka vil det tilsvare over 8 arbeidsuker med ferie.

Jeg jobber 50%, 2,5 dager i uka. Jeg tar ut 4 hele uker - og den siste uka får jeg lov til å avvikle i enkeltdager. Når jeg tar ut enkeltdager får jeg ikke 5 enkle dager - jeg får 2 eller 3.

? Hva mener du? Du jobber jo mindre enn meg og tar ut 20 feriedager? ( 4 uker)

Uansett, jeg har til nå kun lagt inn 17 ferie dager. ( da har jeg tatt 3 hele uker, og 2 dager, og det ble godkjent....)

HI

du har ikke rett på lønn under ferie i det hele tatt.

På en 5 ukers periode utbetaler de deg lønn for 15 dager. Dvs at når du har ferie så TREKKES du i lønn for 15 dager.

jobber du fast tre dager i uka? Når du har ferie i sommer, i tre uker, vil det si at arbeidsgiver skulle ha utbetalt lønn til deg i 9 dager. Siden du da har ferie får du ikke lønn, men du blir bare trekt for 9 dager.

En med 100% stilling vil i samme periode bli trekt for 15 arbeidsdager.

Annonse

Ja, men jeg ville bare vite om jeg KAN ta ferie selv om jeg ikke får lønn. Vet jo at jeg trekkes mer enn de som jobber 100&, men det går jo på en måte opp i opp da jeg kun jobber 60% :) HI

Du får IKKE lønn for NOE når du har ferie! Når du har brukt opp ferien din, som i ditt tilfelle utgjør 15 arbeidsdager, har du brukt opp ferien din.

Trenger du mer fri må du søke om ulønnet permisjon, eller avspasere.

Endret av den perfekte mor

du har rett på 25 dager ferie. dagsatsen blir utregnet som snittet av feriepengene, dvs når du tar ut 1 dag får du betalt 1/26 av ferielønnen. Har du et skift tirsdag, fredag og lørdag å vil ha fri teller det for 5 dage osv.

Tar du ut all feriepengene får du IKKE betalt ferie, men blir kun betalt for timene du har jobbet.

Ja, men jeg ville bare vite om jeg KAN ta ferie selv om jeg ikke får lønn. Vet jo at jeg trekkes mer enn de som jobber 100&, men det går jo på en måte opp i opp da jeg kun jobber 60% :) HI

Du får IKKE lønn for NOE når du har ferie! Når du har brukt opp ferien din, som i ditt tilfelle utgjør 15 arbeidsdager, har du brukt opp ferien din.

Trenger du mer fri må du søke om ulønnet permisjon, eller avspasere.

Velger å høre på hun under meg her som jobber noenlunde samme stilling som meg, og jeg er rimelig sikker på at sjefen har sagt jeg har rett på 5 uker ferie. Men skal forhøre meg i morgen.

HI

Uansett, jeg har til nå kun lagt inn 17 ferie dager. ( da har jeg tatt 3 hele uker, og 2 dager, og det ble godkjent....)

HI

Nei, jeg sier jo at jeg jobber 2,5 dager i uka. På fire uker utgjør det 10 dager, så har jeg 2 eller 3 dager som jeg får lov til å ta ut hver for seg. I lønnssystemet vårt heter det likevel at jeg har avviklet 20 dager + 4 lørdager. I teorien har vi 30 dager ferie inkl. lørdager, så hold tunga rett i munnen ;)

Dersom du jobber tre dager i uka utgjør 3 uker 9 dager - selv om det telles som 15 + 3 lørdager. Spar deg selv for problemene å ta ut ferien i hele uker ;) Du har 5 uker ferie, men i en 60% stilling vil det ikke utgjøre 5*5=25 enkeltdager, da kan du jo feriere i 8 uker.

Hvis du har 5 uker ferie har du 5 uker ferie.

Som regel er det slik at du må ta 4 av de som hele uker. Den siste uka kan du dele opp. For deg som jobber 60% så vil det si 3 "løse" dager, da det er 3 dager i din arbeidsuke.

du har rett på 25 dager ferie. dagsatsen blir utregnet som snittet av feriepengene, dvs når du tar ut 1 dag får du betalt 1/26 av ferielønnen. Har du et skift tirsdag, fredag og lørdag å vil ha fri teller det for 5 dage osv.

Tar du ut all feriepengene får du IKKE betalt ferie, men blir kun betalt for timene du har jobbet.

TAKK!

HI

HI

Nei, jeg sier jo at jeg jobber 2,5 dager i uka. På fire uker utgjør det 10 dager, så har jeg 2 eller 3 dager som jeg får lov til å ta ut hver for seg. I lønnssystemet vårt heter det likevel at jeg har avviklet 20 dager + 4 lørdager. I teorien har vi 30 dager ferie inkl. lørdager, så hold tunga rett i munnen ;)

Dersom du jobber tre dager i uka utgjør 3 uker 9 dager - selv om det telles som 15 + 3 lørdager. Spar deg selv for problemene å ta ut ferien i hele uker ;) Du har 5 uker ferie, men i en 60% stilling vil det ikke utgjøre 5*5=25 enkeltdager, da kan du jo feriere i 8 uker.

Nei nå har jeg nesten mistet hodet her...:P hehe...

Hvorfor for man problemer med å ta ut hele uker?

Jeg kan da ikke bli trukket når jeg ikke jobber alle dagene? Men mener du det er bedre å ta ut enkelt dager? Det jeg gjør er at jeg skriver at jeg vil ha fri 1 uke, for jeg kan kun regne det slik, men så skriver jeg under de 3 dagene jeg jobber, og at det er de jeg vil ha fri, så har jeg blitt trukket for det.

Foreks jeg hadde 1 uke fri i mai, men det var kun 2 jobbedager som ble trukket.....

HI

i løpet av 5 uker med ferie har du jo bare 15 arbeidsdager... Det er helt riktig at du har krav på 5 uker med ferie.

i en 100% utgjør det 5 dager i uka x 5 uker = 25 arbeidsdager.

i en 60% utgjør det 3 dager i uka x 5 uker = 15 arbeidsdager

Akkurat like lenge (5 uker) men den fulle stillinga har likevel brukt flere feriedager enn deg.

På en ferieuke bruker du bare 3 dager, mens en i full stilling har brukt opp 5 dager i perioden.

Skjønner?

HI

Nei nå har jeg nesten mistet hodet her... :P hehe...

Jeg kan da ikke bli trukket når jeg ikke jobber alle dagene? Men mener du det er bedre å ta ut enkelt dager? Det jeg gjør er at jeg skriver at jeg vil ha fri 1 uke, for jeg kan kun regne det slik, men så skriver jeg under de 3 dagene jeg jobber, og at det er de jeg vil ha fri, så har jeg blitt trukket for det.

Foreks jeg hadde 1 uke fri i mai, men det var kun 2 jobbedager som ble trukket.....

HI

Haha :D Det er enklest å ta ut hele uker. Min arbeidsgiver krever at vi tar fire av ukene ut i HELE uker, den siste ferieuka kan vi dele opp i dager.

En person i 100% stilling som avvikler 5 uker ferie kan altså ta ut fire hele uker (4 uker * 5 dager = 20 dager) I tillegg må man regne med lørdagene, selv om man ikke jobber lørdager. Det vil si at Kari i sine fire ferieuker tok ut 24 feriedager. Da gjenstår 5 enkeltdager + lørdag. Kari kan plassere sine enkeltdager det det måtte passe henne.

Per som jobber 50% avvikler også 5 uker ferie. Han tar også ut fire hele uker, og i teorien tilsvarer dette også 20 dager + 4 lørdager, men reelt sett har Per kun hatt ferie de dagene han skulle vært på jobb, sant? 4 uker * 2,5 dager = 10 dager. MEN han har hatt fire uker ferie. Den siste uka får han lov til å ta ut i enkeltdager, men fordi Per kun jobber 50% tilsvarer en arbeidsuke for ham 2,5 dager - han får ikke ta ut 5 enkeltdager slik som Kari.

Du får ikke betalt når du har ferie, så dersom du ikke har opparbeidet deg feriepenger vil du bli trukket i lønn den tiden du avvikler ferien din. Jeg kan avvikle ferie når jeg vil, ferien trekkes uansett i juni når jeg får feriepenger.

Det jeg mener er at du ikke kan ta ut 25 enkeltdager, men jeg får visst ikke formidlet det på en fornuftig måte ;)

HI

Nei nå har jeg nesten mistet hodet her... :P hehe...

HI

Haha :D Det er enklest å ta ut hele uker. Min arbeidsgiver krever at vi tar fire av ukene ut i HELE uker, den siste ferieuka kan vi dele opp i dager.

En person i 100% stilling som avvikler 5 uker ferie kan altså ta ut fire hele uker (4 uker * 5 dager = 20 dager) I tillegg må man regne med lørdagene, selv om man ikke jobber lørdager. Det vil si at Kari i sine fire ferieuker tok ut 24 feriedager. Da gjenstår 5 enkeltdager + lørdag. Kari kan plassere sine enkeltdager det det måtte passe henne.

Per som jobber 50% avvikler også 5 uker ferie. Han tar også ut fire hele uker, og i teorien tilsvarer dette også 20 dager + 4 lørdager, men reelt sett har Per kun hatt ferie de dagene han skulle vært på jobb, sant? 4 uker * 2,5 dager = 10 dager. MEN han har hatt fire uker ferie. Den siste uka får han lov til å ta ut i enkeltdager, men fordi Per kun jobber 50% tilsvarer en arbeidsuke for ham 2,5 dager - han får ikke ta ut 5 enkeltdager slik som Kari.

Du får ikke betalt når du har ferie, så dersom du ikke har opparbeidet deg feriepenger vil du bli trukket i lønn den tiden du avvikler ferien din. Jeg kan avvikle ferie når jeg vil, ferien trekkes uansett i juni når jeg får feriepenger.

Det jeg mener er at du ikke kan ta ut 25 enkeltdager, men jeg får visst ikke formidlet det på en fornuftig måte ;)

haha:=) ikke begynn med kari og ola, å regnestykker da matematikk ikke min sterkeste side:P

MEN jeg skjønner....

Her er det også slik at alt trekkes i juni måned.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...