Gå til innhold

Når sluttet ditt barn å sove på dagtid?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har inntrykk av at de fleste slutter ved 2-3 års alder, men begge jentene mine trenger tydeligvis lite dagsøvn så de sluttet ved hhv 18 og 20 mnd (går ikke i bhg). Da ble leggingen lett som en lek igjen, og natten ble lengre og bedre også, så det var nok riktig tid for dem :)

Ja, tidlige morgener kan typisk være et tegn på at de sover for mye på dagen.. Begge mine begynte ihvertfall å sove mye lengre på natta når de slutta med dagsøvnen, deilig for oss alle det, siden de også ble mye blidere og mer opplagte på formiddagen når natten hadde vært så god og lang :)

Gjest Juliea+gullet07.03.11

De har forskjellige søvn behov, min er 15 mnd og sover 2 timer på dagtid selvom hun sover fra 18.30 til 08.30/09. Hun trenger myesøvn, men det gjør jeg også...

Tror det er vanlig å ha dagdupp frem til over 2 iallefall

Min jente på snart 14 mnd har vært skikkelig motstander av søvn, så jeg er spent på når hun nekter dagluren sin. Foreløpig sover hun 1,5-3 timer, så vi får se :) tror også det er normalt mellom 2-3 års alderen, men så er jo barn forskjellige :)

• 2 uker senere...

Annonse

her sover han (19mnd) en times tid pr dag legger seg i 19-20 tiden og står opp omtrent 12-13 timer etter at han har lagt seg....

de dagene han ikke har sovet på dagen av forskjellige grunner er kvelden og natten ett virvar uten like! han våkner i 23 tiden helt utrøstelig og sitter med oss i sofaen og trøstes og koses med for så å sovne igjen i tolv ett tiden og sover da gjerne til over 10 dagen etter pga denne våken tiden på kvelden og hele rytmen er snudd på trynet..

så ergo er min erfaring at søvn avler søvn..det har jeg også hørt fra mange andre pluss lest. det stemmer hos oss ihvertfall ;)

"Søvn avler søvn" sier et ordtak. Og det stemmer for mange! Et overtrøtt barn sover gjerne dårligere om natta også. Hvis du mistenker at dette er et problem hos dere, er det kanskje en ide å se om babyen trenger lengre lurer på dagen.

Det er veldig individuelt hvor mye søvn barnet trenger. Noen sover mange små lurer, andre har færre og lengre søvnøkter allerede ganske tidlig.

Min eldste sov fram til hun fylte tre år.

Lillebror på tre år og tre måneder sover fortsatt på dagtid nesten hver dag. De dagene han ikke får en dupp enten det er i barnehagen eller hjemme i helgene, er han veldig grinete på kvelden.

Helt vanlig å sove fram til treårsalderen. Men når de begynner på storebarnsavdeling er det ikke så vanlig at det blir lagt til rette for soving.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...