Gå til innhold

Ønsker ærlige svar, hvor mange snuser i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aldri snuset, klarer ikke lukten og takler ikke snusen etter jeg begynte som vasker *grøss*

Skrevet

Åh herregud, jeg blir sÅ sliten av alle "rÅdgivere" og "dommere". Akkurat som med røyk, alkohol, dop etc er snus ekstremt vanedannende og det er "ikke bare Å slutte".

Jeg snuser ikke selv og har aldri vært fristet men jeg er jo ikke helt nedslipt uten skjønner at dette ikke er lett.

Samboern min snuser og fÅr hodepine med en gang han ikke snuset pÅ en stund. Jeg tror han hadde velget snus forran mat. Han sier at han aldri kommer slutte Å snuse; og jeg tolker det slik at han er sÅ avhengig at "snusmonstret" lurer han til Å tro at han ikke ønsker Å slutte.

Slutt Å døm avhengige personer, støtt og hjelp istedenfor. Jeg vedder pÅ at dere eller noen i deres nærhet kommer falle i fellen selv . enten det er spill, snus, mat, røyk, trening, alkohol, data, dop, godteri, smertestillende, kaffe etc

Gjest Dotto
Skrevet

Brukte ikke snus mens jeg gikk gravid, men jeg røykte.

I november ble vi innlagt på sykehus, jenta på 2 år hadde da pusteproblemer (astmaanfall), og alle legene og sykepleierene spurte om jeg hadde røykt under svangerskapet...

Når jeg ble gravid, var jeg ung, dum og egoistisk, og tenkte kun på meg selv. Når jenta kom, så elsket jeg henne mer og mer for hver dag som gikk, og denne hendelsen i november holdt på å ødelegge meg. Det er over 6 mnd siden vi ble innlagt, men hver ENESTE kveld, ligger jeg å tenker på hvor mye jeg angrer på at jeg utsatte henne for dette når jeg gikk gravid.

Hun har verdens mildeste form for astma, men allikavel. Hat, er ett veldig sterkt ord, men jeg kan si såpass at jeg hater meg selv fordi at jeg røykte, og flere ganger om dagen forgifta det jeg elsker mest her i verden.

Er ikke noe gøy å måtte leve med at barnet ditt er sykt fordi at du ikke klarte å holde deg unda snus/røyk... Så ja, jeg brukte rusmiddel under svangerskapet, og TRO meg, jeg skal ALDRI gjøre det igjen, helt greit at røyk ikke er skyld i alle astmadiagnosene barna får, men er ikke noe særlig å sitte å egentlig vite at du bevisst har gjort barnet ditt sykt.

Skrevet

Jeg snuste som en gal før jeg ble gravid. Tok to ut og så to inn fra jeg sto opp til jeg la meg. Har aldri klart å slutte før. Alltid begynt igjen etter en uke eller 4. Like dum hver gang.

MEN den dagen jeg oppdaget at jeg var gravid, fikk jeg rett og slett en indre styrke som jeg aldri har kjent før. Jeg sluttet på dagen! Det klarer du også. Du må bare tenke på det at denne gangen handler det faktisk IKKE om deg. Det handler om det kjæreste du noen sinne kommer til å kjenne. Det er barnet ditt det går ut over!!! Jeg forstår deg kjempe godt, jeg veit hvor vanskelig det er å slutte, men bare gjør det.

Stikk innom butikken imorgen. Kjøp masse tyggis og onico (den nikotinfrie) jeg bruker den... Helt super! Så sparer du 70 kr dagen gjennom hele svangerskapet. Øremerk disse pengene til deg selv, noe du har ønsket deg lenge?? Det blir penger av det.. Det lover jeg.

Ønsker deg masse lykke til med sluttingen. Dette klarer du helt fint!!

Skrevet

Kva har vi med dei andre som røyker el snuser i svangerskapet ?

Tror dokke dei ikkje veit om farene og er blitt info om detta vedr lege, jordmor, nettet og KLEFSENDE DIB DAMER og etc.

Skrevet

Jeg var heftig avhengig og snusa 20 bokser i måneden. Men da vi bestemte oss for å prøve så slutta jeg på dagen :) etter knerten var født prøvde jeg en snus ved siden av en øl, og ble så sykt kvalm. Så nå kan jeg like greit holde meg unna kjenner jeg ;)

Skrevet

Nr 30 spør hva vi har med at det er en del som røyker eller snuser i svangerskapet...

Ja, jeg har sympati med avhengigheten, men jeg har fremdeles til gode å snakke med noen som røyker/snuser i svangerskapet som har søkt om hjelp for dette mens de gikk gravide.

Hva har vi andre med dem å gjøre?

Jeg mener at vi er i vår fulle rett i å kommentere når noen gjør noe som kan skade barnet (selv om det er ufødt) for livet. Hvis barnet får skade av mors røyking/snusing/drikking, da blir det faktisk et offentlig problem i tillegg - det vil gjennom hele livet til dette barnet kreve større offentlige utgifter. De rundt må kanskje ta spesielle behov, kanskje får tilrettelagt skolegang, kanskje stadig ha sykehusinnleggelser - mye UNøDVENDIG lidelse for dette barnet. Jeg mener vi har rett til å kommentere dette!!

Når det er sagt - jeg har tre venninner som har røyket og/eller drukket litt under svangerskap, en snuste. Da har jeg tatt det opp med dem en eller to ganger, deretter har jeg ikke sagt noe om det noensinne..... Alle har barn med problemer i dag. Jeg kommer aldri til å nevne hva de valgte i svangerskapene sine. Men det de sliter med er astma, allergier, hyperaktivitet, nedsatt immunforsvar/gjenntatte infeksjoner, og en har i tillegg til dette en autistlignende diagnose. Moren til siste røykte mye!

Det jeg ikke forstår er hvorfor de som har så vanskelig for å slutte ikke søker hjelp for det. Ingen ville godtatt at mor lot 5-åringen røyke, snuse eller drikke.... hvorfor skal vi late som om mor ikke skader barnet bare fordi barnet ligger i magen?

Vet mange blir provosert over dette, men gjør i hvert fall såpass at dere søker hjelp i helsevesenet ift avhengigheten. Er det verdt å risikerer ditt ufødte barns helse?

Skrevet

Da jeg ble gravid med förste sluttet jeg å både röyke og snuse på dagen. Men ca halvveis i svangerskapet sprakk jeg og begynte å snuse igjen. Röyken klarte jeg å holde meg borte ifra.

Da jeg sluttet å amme derimot begynte jeg å röyke litt ogjen også, men snuste hovedsaklig.

Da jeg ble gravid med andremann sluttet jeg igjen på dagen med både snus og röyk. Og nok en gang begynte jeg å snuse mot slutten av svangerskapet.

Jeg velger å overse enhver kommentar av typen "så synd at du ikke kan sette barnet ditt först". Det vitner bare om uvitenhet. Men det er klart, veldig få her inne som kjenner meg, så da kan jeg jo ikke forvente at noen forstår MIN sits.

Og ang at det ser stygt ut og at man lukter vondt og at man derfor lurer på hvorfor noen snuser -det er omtrent like dumt som kommentaren til den gamle mannen jeg mötte på bussholdeplassen forleden. Han så på armene mine og spurte höyt og tydelig om jeg drev å skadet meg selv? Ja sa jeg. Hvorpå jeg fikk höre at det måtte jeg slutte med, for det var slett ikke pent! ööööhhhh...

Skrevet

Da jeg ble gravid med förste sluttet jeg å både röyke og snuse på dagen. Men ca halvveis i svangerskapet sprakk jeg og begynte å snuse igjen. Röyken klarte jeg å holde meg borte ifra.

Da jeg sluttet å amme derimot begynte jeg å röyke litt ogjen også, men snuste hovedsaklig.

Da jeg ble gravid med andremann sluttet jeg igjen på dagen med både snus og röyk. Og nok en gang begynte jeg å snuse mot slutten av svangerskapet.

Jeg velger å overse enhver kommentar av typen "så synd at du ikke kan sette barnet ditt först". Det vitner bare om uvitenhet. Men det er klart, veldig få her inne som kjenner meg, så da kan jeg jo ikke forvente at noen forstår MIN sits.

Og ang at det ser stygt ut og at man lukter vondt og at man derfor lurer på hvorfor noen snuser -det er omtrent like dumt som kommentaren til den gamle mannen jeg mötte på bussholdeplassen forleden. Han så på armene mine og spurte höyt og tydelig om jeg drev å skadet meg selv? Ja sa jeg. Hvorpå jeg fikk höre at det måtte jeg slutte med, for det var slett ikke pent! ööööhhhh...

Som jeg sier så viste du om skadene vedr røyke og snusing. Virker som folk ikkje sjønner det. Jeg støtter ikkje valget ditt men samfunne har gitt deg info men det var du som valgte det. For å slutte er barre ikkje like enkelt for alle.

Skrevet

Hvorfor snuser kvinner i det hele tatt? Og hvordan blir snusende kvinnfolk gravide? Kjenner ikke en eneste mann som ville rørt en kvinne som snuser.

Da kan man jo også spørre; hvorfor snuser menn i det hele tatt?

Skrevet

Det lurer jeg også på. Ekkel vane, tror ikke jeg kunne vært sammen med en mann som snuser. Men så er mannen min og jeg totalt avholds da :P

Skrevet

seriøst, hvis jenter vil snuse såå la dem snuse. selv synes jeg det er ganske ekkelt med jenter som røyker og det lukter ikke godt. jeg snuset selv og sluttet før jeg ble gravid med begge unga. hvis du klarer å slutte så er det så klart det beste for barnet, Prøv å kutt ut sakte men sikkert ned snusen under graviditeten. du er på godt vei :)men til dere andre, ikke kom her og si at jenter som snuser er bla bla bla...... man må da få lov til å snuse når man ikke er gravid. For en holdning dere har. uansett så skader ikke snus andre rundt en, som barn, og man får ikke lungekreft av det. Så klart er det andre plager,men det er ikke nok forskning på det området enda. det er vanskelig å slutte, for man får mer nikotin enn ved røyk. Men at man velger å snuse når man ikke er gravid er da opp til en og enhver. dere er jo ikke lesber så hva er problemet?

Skrevet

Jeg tok ikke en eneste snus fra positiv graviditetstest til jeg hadde sluttet å amme.

Hadde sug de første dagene, men bare tanken på den lille i magen gjorde at jeg bare ikke klarte å ta en snus likevel. Fikk kraftig kvalme og kastet mye opp fra 5+2 til langt etter uke 20, så da glemte jeg hele snusen.. :P

Skrevet

Jeg sluttet å snuse da vi begynte å prøve på å bli gravid. Begynte igjen da jeg sluttet å amme. Har virkelig ingen forståelse for de som snuser eller røyker i svangerskapet. Beklager!

Skrevet

Hvis man legger ut et sånt innlegg så må man tåle at folk kritisk. Jeg sluttet å røyke når vi planla å få barn. Det var ikke lett,men for meg er barnet mitt viktigst.

Hva tror du barnevernet eller folk rundt deg hadde sagt hvis du hadde tatt en plastpose og tredd nedover hodet på barnet ditt? Det er nemlig akkurat det dere gjør med den lille babyen deres, røykende gravide! Og argumentet med at "babyen blir så stresset hvis jeg slutter å røyke" er bare tull. Det må være den dummeste unnskyldningen noensinne. Kroppen er fysisk avhengig en uke, resten er psykisk og dårlige vaner! Bør man ikke som foreldre sette barnets behov foran sine egne? Jeg synes det er utrolig egoistisk å røyke med et lite barn i magen. Vi vet hvor mye skade det gjør, at noen er villige til å risikere helsen til sitt nyfødte barn er for meg uforståelig....

Skrevet

Jeg begynte å snuse da jeg sluttet å røyke. Alle mine venner har sagt det er mye bedre. Jeg kaster ikke snusen rundt når jeg er ferdig med den, den lukter ikke, jeg slipper å løpe inn og ut, de slipper å vente, osv.Men da jeg ble uplanlagt gravid og fant ut at jeg var det, sluttet jeg med en gang. Det er som en i starten her sier, snus inneholder mer nikotin enn røyk. Man får i seg 0,5 til 3 ganger så mye nikotin med snus enn ved å røyke. Så vet du det....

Skrevet

Nei. Jeg prøvde snus en gang da jeg var 17 år, og aldri mer! Holdt på å brekke meg. Noe så usexy som snus skal man lete lenge etter.

Jeg røyket inntil jeg fant ut at jeg var gravid forrige gang, og har aldri rørt en sigarett siden :) Det er over 3 år siden nå.

Skrevet

Mye sitter i hodet, så kan anbefale deg den nikotinfrie snusen onico. Den er ikke farlig og har bare smaks tilsetninger. Onico smaken ligner general i smaken. Husker den hjalp meg mye, slik at jeg ikke gikk rundt å tenkte på snus hele dagen.

Hvor får man kjøpt denne "snusen" da? å den er heelt nikotin fri, så skader ingen?

Skrevet

Jeg har aldri snusa mye, og "bare" posesnus i de mildere variantene.

Men første gang jeg var gravid slutta jeg så fort graviditetstesten viste positiv. Snusa ikke en eneste gang iløpet av svangerskapet. Tok noen uker og kanskje mnd etter fødsel før jeg begynte på igjen.

Med nr. 2 så snusa jeg en snus i mnd cirka. Jeg klarte ikke å la vær. Vet det er latterlig når jeg ellers klarte å la være, men tenkte liksom at en snus gjør vel ikke noe, selv om det kanskje er nettopp det det gjør.

Begynte å snus en del igjen etter siste svangerskap, men har nå trappet betraktelig ned heldigvis. KJøper aldri selv, men snylter på mannen. Tar kanskje en par/tre snus i uka.

Snus er nok noe jeg aldri blir skikkelig, skikkelig avhengig av, men jeg syns det kan være noe kos med det innimellom. Begynte egentlig for å redusere søtsuget (det funket), for søtsaker og sjokolade det er jeg totalt avhengig av. Ville heller snuse enn å legge på meg masse kilo.

Sånn, dette var mitt ærlige svar, selv om jeg svarte på mer enn jeg trengte ;)

Skrevet

Jeg klarte å slutte med en gang jeg fant ut jeg hva gravid, mistet helt lysten

Skrevet

Har ikke rørt snus, røyk eller alkohol siden jeg fikk positiv test. Jeg tar det som en selvfølge for min egen del, men jeg er litt stolt av meg selv også. :)

Den virkelige utfordringa har vært å få pappa røykfri. Vi er snart i mål da, og han har satt seg som mål å være helt røykfri fra den dagen vi tar over vårt nye hus i juli. Hurra! Jeg er så stolt av ham!

Det har blitt lansert noen skremmende forskerfunn ang. skadestoffer fra røyk som 'overlever' i lungene i mange timer, fester seg i stoffer i huset og igjen overføres til baby. De har visstnok påvist at dette er en av hovedårsakene til en stor del av de mystiske krybbedødene - jeg finner ikke artikkelen akkurat nå, men vi bare bestemte oss for å drite i å ta den sjansen.

Så vakkert å se pappaen gjøre noe slikt for sønnen sin! :) (Igjen, en selvfølge, men det rører meg alikevel.)

Skrevet

Hvorfor snuser kvinner i det hele tatt? Og hvordan blir snusende kvinnfolk gravide? Kjenner ikke en eneste mann som ville rørt en kvinne som snuser.

Hvorfor røyker og drikker kvinner i det hele tatt og? Blir vel samme dumme spørsmålet. Hvorfor skulle det være noe anderledes å snuse for damer.

Skrevet

Mye sitter i hodet, så kan anbefale deg den nikotinfrie snusen onico. Den er ikke farlig og har bare smaks tilsetninger. Onico smaken ligner general i smaken. Husker den hjalp meg mye, slik at jeg ikke gikk rundt å tenkte på snus hele dagen.

Hvor får man kjøpt denne "snusen" da? å den er heelt nikotin fri, så skader ingen?

Den er helt nikotinfri. Vet man får kjøpt den på utvalgte bensinstasjoner.

Snuset selv helt til positiv test, og vurderte å begynne med den når jeg måtte slutte med snus, men fant ut at det var idiotisk ide å fortsette å få brune tenner for ingenting ;) Ypperlig anledning til å bare legge det helt på hylla :)

Skrevet

Slutta med en gang jeg fant ut at jeg var gravid (snusa heller ikke mye da). Men, jeg må si jeg savner Mocca lakrisen min til tider, da det står på som verst. Men, barnet i magen går først =)

Herregud for en dustediskusjon; om det synes om man snuser eller ikke. Kan ikke folk bare hoppe å drite i å rakke ned på andre, spiller vel ingen rolle for snuser'n om det synes eller ikke. Er jo deres personlige sak det!

Skrevet (endret)

Jeg fant ut jeg var gravid i uke 5. Sluttet å snuse på dagen.

Men skal innrømme at til tider frister det veldig med en liten porsjon med skruf..

Endret av lykke21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...