Gå til innhold

Legekontorer vasker instrumentene i oppvaskmaskin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på nyhetene i stad at mange legekontorer og tannlegekontorer ikke hadde prosedyrer når det gjaldt vask av instrumenter.

Trodde ikke at dette gikk an i 2012.

Skummelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som synes dette var litt vel drøyt?

Godt det skal komme forskrifter.

Skrevet

instumentene har nok ligget i i definisjonsmiddel/seriliseringsmiddel først.

så vasket i oppvaskmaskin.

Skrevet

Tror ikke noe på det. Det kan da ikke finnes leger og autrorisert helsepersonell som som behandler pas. med usterilt utstyr.

Legesekretær

Skrevet

På tannlegekontoret her ser vi alltid at de legger instrumentene i sprit. Vet ikke hva dem gjør med instrumentene etterpå, men bakteriene blir hvertfall drept i første omgang.

Tannlegen mistet en ting på gulvet da jeg hadde time en gang, og den gikk rett i sprit-koppen. Slik skal det være ;)

Skrevet

Er ikke noe som heter steriliseringsmiddel.

Bakterier blir ikke drept av sprit alene.

De sa jo også at hvis det rester på instrumentene vil de ikke bli sterile selv ved autoklavering.

Og hva med de hule instr?

Dette synes jeg var urovekkende.

Skrevet

Tenk etter...hos tannlegen, der tar tannlegen på seg engangshansker..flott det:) Og tastaturet som han/hun må taste på innimellom behandlingen, det er flott dekket av plastfolie...Hanskene går av når behandlingen er over...men, tror du plastfolien skiftes mellom hver pasient???NOPE....og der er det da sikkel og bakterier fra forrige pasient, som havner på fingrene, og som igjen havner i DIN munn...osv hele dagen gjennom...

Dette er noe av det ekleste jeg vet med å dra til tannlegen..har så lyst til å spørre om de skifter folien...grrrrr

Skrevet

Legene burde lovpålegges å ha riktig type vaskemaskin og ha helt fastsatte rutiner. Det som nevnes med tannlege gjelder ikke min, for hun taster aldri med hansker på, men skriver uten hansker på, og skifter så til nye. Om jeg var vitne til en alvorlig svikt, ville jeg ha poengtert det, så det ble gjort noe med.

Skrevet

Det skulle stå aldri med folie på. Ikke hansker to ganger. :P

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Tannlegene jeg har vært hos, lar tannpleieren gjøre alt på pcen osv, han holder seg til kjeften min ;)

Det er ikke alt utstyr som trenger å være sterilt, men rent. Og rent blir det sikkert etter en omgang i industriell oppvaskmaskin, og sprit. Oppvaskmaskiner brukt i helsevesenet (sykehjem o.l) holder høyere temperatur enn de vi har hjemme, det er et krav.

Skrevet

Instrumenter trenger ikke sprit etter vask i maskin om de bruker riktig maskin og såpe.

Denne spriten er litt falsk trygghet. For å bruke sprit skal feks instrumentet være rent først.

Sprit har en evne med å kapsle inn bakterier.

Skrevet

Tror ikke noe på det. Det kan da ikke finnes leger og autrorisert helsepersonell som som behandler pas. med usterilt utstyr.

Legesekretær

Enig med deg.

Helsesekretær

Skrevet

Har du noe med instrumenter å gjøre som helsesekretær?

Jeg vet det er veldig forskjell fra sykehus til sykehus, men at det sto så ille til ved legekontor/tannlegekontor kom overraskende på.

HI

Skrevet

Har du noe med instrumenter å gjøre som helsesekretær?

Jeg vet det er veldig forskjell fra sykehus til sykehus, men at det sto så ille til ved legekontor/tannlegekontor kom overraskende på.

HI

Når man jobber som lege-/helsesekretær på legekontor så har du noe med instrumenter å gjøre ja. Jeg jobbet hos en gynekolog i mange år tidligere, og stod da for rengjøring og sterilisering av bl.a. speklene. Når de var brukt ble de bløtlagt og vasket i en spesiell oppløsning først, og deretter lagt i sterilisator over natten slik at de var klar til bruk neste dag. Har aldri noen sinne opplevd å skulle bruke oppvaskmaskin til å rengjøre noe som helst av medisinsk flerbruksmateriale.

Skrevet

Jeg jobber på tannlegekontor.

Vi har en vaskemaskin som har et slikt program at instrumentene kunne blitt lagt rett i skuffende etter vask. Det er visst slik de gjør i det offentlige (har jeg hørt hvertfall). Men vi bruker alltid sterilisator/autoklav på alle instrumenter som tåler det etter at det har vært i vaskemaskina. Det føler vi er tryggest.

Jeg tenker altid på om jeg selv ville hatt disse instrumentene i munnen/satt meg i den stolen før jeg tar inn pasientene.

Håper alle lege- og tannlegekontorer gjør det. Men vet at ikke det er tilfelle... Synd.. Håper det blir strengere kontroller på dette.

Skrevet

Sterilisator over natten?

Det var da lenge, med tanke på at minstekravet i Norge er 3.5 min sterilisering ved vanndamp med 134 grader...

Hvorfor bløtlegges? Hadde det ligget lenge siden det ble brukt?

HI

Skrevet

Sterilisator over natten?

Det var da lenge, med tanke på at minstekravet i Norge er 3.5 min sterilisering ved vanndamp med 134 grader...

Hvorfor bløtlegges? Hadde det ligget lenge siden det ble brukt?

HI

Ble bløtlagt mens man ryddet kontorene fordi gel, sekret og annet som satt fast på speklene skulle bli lettere å vaske vekk etterpå. Kun en rutine for å gjøre rydding og rengjøring raskere. Sterilisering "over natten" fordi dette var en del av stengerutinene. Man ryddet kontorene, vasket utstyret, la det i sterilisatoren og satte den på. Programmet gikk til det var ferdig og utstyret ble da selvsagt liggende til vi kom på jobb dagen etter. Ikke noe mer hokus pokus enn det.

Skrevet

Hva om det ikke var tørt etter autoklavering?

Lar en det tørke i autoklaven er det ikke 100% sterilt lenger så lenge prosessen er ferdig.

Dette kunne dere ikke oppdage, da dere gikk hjem.

Skrevet (endret)

Hva om det ikke var tørt etter autoklavering?

Lar en det tørke i autoklaven er det ikke 100% sterilt lenger så lenge prosessen er ferdig.

Dette kunne dere ikke oppdage, da dere gikk hjem.

Spekler trenger ikke å være 100% sterile. Underlivet ditt er ikke 100% sterilt heller. Hvis du følger med neste gang du er hos gynekologen din, så vil du se at spekelet som gynekologen bruker høyst sannsynlig ligger klart på et bord ved siden av ham/henne... I fri luft. Altså er det ikke sterilt. Det viktige er å få vasket det skikkelig, og få fjernet alle bakterier/mikrober/virus og slikt som kan ha smittet over fra pasientene.

Endret av Soon to be mum
Skrevet

Det er jo forskjell på steilt og rent.

Skal vi ha en operasjon, så skal utstyret være sterilt. Da pakker vi det i autoklavposer. Dette blir ikke åpner før operasjonen, å man tar bare i det med sterile hansker.

Men ellers er jo ikke alt på slike kontorer sterilt. Jeg går ikke med sterile hanske hele tiden. Jeg gir også utstyr til tannlegen uten å ha på sterile hansker. Men spriter/vasker hendene ofte. Instrumentene er da rene, men ikke sterile.

Skrevet

Det er jo forskjell på steilt og rent.

Skal vi ha en operasjon, så skal utstyret være sterilt. Da pakker vi det i autoklavposer. Dette blir ikke åpner før operasjonen, å man tar bare i det med sterile hansker.

Men ellers er jo ikke alt på slike kontorer sterilt. Jeg går ikke med sterile hanske hele tiden. Jeg gir også utstyr til tannlegen uten å ha på sterile hansker. Men spriter/vasker hendene ofte. Instrumentene er da rene, men ikke sterile.

Ja, det er sant. Det hadde jeg glemt (det er jo tross alt snakk om ca 15 år siden for min del nå).

Vi hadde også enkelte typer utstyr som ble brukt til mindre operasjoner og slikt (fjerning av føflekker bl.a.) som vi pakket inn i poser før autoklavering, slik at det var sterilt og klart til bruk når det var nødvendig. Men først og fremst var det spekler som ble rengjort hos oss, siden vi jo først og fremst var en gynekologisk klinikk.

Skrevet

Mye har forandret gjennom årene.

Vi har også folie vi kan ha instrumenter i for autoklavering, men de kan ikke kjøres alene i autoklaven.

Er en liten jobb i seg selv å laste en autoklave riktig.

Skrevet

Mye har forandret gjennom årene.

Vi har også folie vi kan ha instrumenter i for autoklavering, men de kan ikke kjøres alene i autoklaven.

Er en liten jobb i seg selv å laste en autoklave riktig.

Ja, det vil jeg tro. Husker at det var et eller annet styr med det, men det er jo som nevnt en stund siden så har sikkert glemt halvparten vil jeg tro. :P Har vært papir/PC-rotte siden den gang, og samtalepartner på venteværelset og telefonen for de rusavhengige i stedet. Hehehe...

Skrevet

Rusavhengige ja...

Skulle hjem fra jobben sist uke (jobber på et sykehus) da kom det ei bort og lurte på om hun haike hjem med ambulansen:)

Jeg kom i privat tøy så aner ikke hvorfor hun spurte meg heller.

Jeg jobber nå ved sterilavd, er vel også derfor jeg ble ekstra paff av disse nyhetene.

HI

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg jobbet på legekontor i noen år, og der er rutinen å vaske utstyret med salo, legge det i en bøtte med virkon, la det ligge 30 min, tørke og legge det i sterilisatoren. Om det skulle være sterilt pakket vi det før vi la det til sterilisering. Om ikke det er rent nok kan det igrunnen bare være:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...