Gå til innhold

Ammefri...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt å jobbe igjen og ammer fremdeles snuppa både dag og natt...

Jeg har krav på to timer ammefri pr dag, og kjenner at det kanskje hadde vært på sin plass å søke om dette..?

Jeg sliter meg fullstendig ut på å være såpass mye våken på natten i tillegg til jobb.

Joda, vi kan jo kutte nattpuppen, men det ser ut til at vi da bare må kutte ut all amming. Snuppa blir superfortvilet de få gangene hun blir nektet pupp på natten.

Jobber turnus og ammefri er kanskje vanskelig å få til. Men arbeidsgiver kan jo ikke nekte meg det?

Tenker at å gå en time tidligere på vaktene kan være løsningen? Da bruker jeg bare den ene av de to timene pr dag.

Hvordan løser dere dette?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har jobbet i en mnd nå, har vakter fra 08-15.30, 08-18 (dagvakt) 15.00-09.00 (natt) og 08-20 (helgedag). Gutten min er nå 10 mndr:)

Det er lenge siden jeg nattavvente, men ammer 3 ganger til dagen.

Jeg kan få ammefri 2 timer på vanlig arbeidstid, og så ganges det opp når jeg jobber flere timer i strekk.

Siden gutten min våkner tiiiidlig, men ikke ammes om natten, trenger jeg jo ikke ammefri på morgenen. Så da har jeg avtalt at jeg kommer til vanlig tid, men at jeg tar ammefri på slutten av arbeidsdagen. Når jeg jobber 08-15.30 og 08-18, går jeg hjem en time tidligere fra jobb, noe mer enn det hadde ikke vært praktisk mulig for at arbeidsoppgavene mine skal bli utført. Da ammer jeg morgen, ettermiddag og kveld.

Når jeg jobber 15-09, får jeg ammefri både i forkant og etterkant, begynner på jobb 16/16.30 og går hjem ca 08.30. Siden han ikke ammes på natten, går det fint. Ammer da morgen, formiddag og ettermiddag.

Problemet er egentlig helgene, da er det 08-20... Får gå hjem 17/18, og kan da amme morgen og kveld. Mannen har i tillegg kommet innom jobb på sen formiddag slik at jeg har fått ammet ham innimellom arbeidsoppgavene...

Jeg mener helt klart at du skal ta det opp med arbeidsgiver! Det er jo en rettighet vi har:) Du kan jo gjøre slik som jeg, si at du er fleksibel og gjerne ikke trenger alle timene, og så finne ut hva som praktisk lar seg gjennomføre alt etter hvordan arbeidsoppgavene dine er fordelt Ila vakten.

Skrevet

Klart du skal søke om ammefri når du trenger det!

At det er vanskelig for arbeidsgiver trenger du ikke tenke på, det er faktisk ikke ditt problem. Selvsagt er det flott om du forsøker en ordning som du vet gir minst mulig problemer for arbeidsgiver, men om dette ikke er det beste for deg så skal du heller foreslå det DU trenger.

Husk at dette er for en kort periode. Barn endrer seg fort, om en måned kan det alt være en helt annen situasjon. Dette betyr at du har dette behovet raskt, dvs arbeidsgiver må tilrettelegge med en gang, men samtidig kan arbeidsgiver gjøre dette i relativt trygg forvissning om at det ikke er snakk om tilpassinger i årevis - det er nok heller snakk om uker og kanskje noen få måneder.

Lover og regler kan være kjipe å håndtere, men det er nå en gang slik at vi i Norge HAR et regelverk rundt dette. Sånn er det bare, og det må arbeidsgiver forholde seg til.

Skrevet

Jeg får ikke ammefri på jobben min pga jeg ikke jobber normale vakter og dager :| jobber bare helger og noen kvelder, de kveldene jeg jobber har jeg bare 6 timers vakter. . jobber man helger har man vist ikke krav på det, jeg måtte søke om ammefri men fikk avslag faktisk. . De helgene jeg har 8 timer vakter og f.eks jobber kveld på lørdager og dag på søndager så merker jeg at det ikke er særlig heldig for hverken meg eller snuppa men heldighvis jobber jeg ikke sånne vakter hver helg. .

Skrevet

Takk for svar:)

Jo, jeg kommer nok til å be om iallfall å få gå en time før.

Er litt uaktielt å komme senere, da jeg er litt avhengig av å få overlevert rapport fra vakta før meg. Så morgenen kommer til å være tung i framtida også;) Jobber heldigvis ikke nattevakter :)

Jeg trodde ammefri var noe en hadde krav på uavhengig av hvor lange vakter en gikk? Nå har jeg bare åttetimers vakter, så jeg har ikke det "problemet". Men den skal vel forsøkes tas ut uten for mye ulempe for arbeidsgiver...

Skrevet

Har man krav på lønnet ammefri? Noen som vet? ;-)

Annonse

Skrevet

Jeg har betalt ammefri. Nå er jeg såpass heldig at jeg bor veldig nærme min arbeidsplass, og bruker ca 20 minutter på 1 ammerunde-inkludert løpinga! ;) Springer hjem 2 ganger i løpet av dagen. Så det blir jo ikke en time engang tilsammen. Snuppa er nå 6 måneder, begynte å jobbe når hun var 5 mnd. Klart du skal søke om ammefri hvis du føler du trenger det! Trodde dette var noe man hadde krav på jeg.. Jeg ammer også på natta enda, gjerne 2 ganger, så her er det ikke noe hvilehjem :P

Skrevet

Jeg synes det høres rart ut at du ikke har krav på ammefri, Lene-mor til tre. Det tror jeg at jeg hadde prøvd å ta opp med fagforeningen min, evt tillittsvalgt på arbeidsplassen, for å høre om det virkelig var sant at jeg ikke hadde krav på fri når jeg jobbet så lenge som 6-8 t i strekk. Men jeg har jo ikke satt meg inn i alle reglene for dette... Kanskje noen andre kan hjelpe?

Man har ikke nødvendigvis krav på ammefri med lønn, Ezmeralda, men veldig mange arbeidsplasser gir fri med lønn etter mer lokale/individuelt kollektive avtaler. Se denne linken: http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/regpubl/stmeld/2010-2011/meld-st-6-20102011/8/3/4.html?id=625750

Skrevet

Jeg å synes det var veldig rart å ble veldig overasket. . sjefen min viste meg arket med regler, hadde uansett bare fått 30 min fri de dagene jeg har 6 timersvakter å det er jo ikke lenge. Men gubben kunne komme opp med snuppa mi så jeg kan amme på jobben da, for pausene mine kan jeg jo bruke til hva jeg vil men det går liksom ikke å blir veldig tungvindt da det tar 15 min å kjøre en vei og vi har jo to andre barn å. . Det er ikke like regler over alt enkelte bedrifter og arbeidsplasser har jo egne avtaler osv, aldri hørt om noen som har fått to timer fri som noen skriver over her. Maks 1 time er det som praktiseres de fleste steder og mange steder uten lønn også. .

Skrevet

Jeg å synes det var veldig rart å ble veldig overasket. . sjefen min viste meg arket med regler, hadde uansett bare fått 30 min fri de dagene jeg har 6 timersvakter å det er jo ikke lenge. Men gubben kunne komme opp med snuppa mi så jeg kan amme på jobben da, for pausene mine kan jeg jo bruke til hva jeg vil men det går liksom ikke å blir veldig tungvindt da det tar 15 min å kjøre en vei og vi har jo to andre barn å. . Det er ikke like regler over alt enkelte bedrifter og arbeidsplasser har jo egne avtaler osv, aldri hørt om noen som har fått to timer fri som noen skriver over her. Maks 1 time er det som praktiseres de fleste steder og mange steder uten lønn også. .

Jeg skjønner jeg er heldig som jobber i det offentlige da...! Vi får som sagt inntil 2 timer betalt ammefri på vanlig 7,5 t dag, og så øker ammefrien proporsjonalt med antall timer vi jobber når vi jobber lenger enn 7,5 timer i strekk. Vi kan også få fritak fra nattevakter når vi ammer, men da blir vi trukket i lønn tilsvarende.

Skrevet

Etter arbeidsmiljøloven så kan kvinner som ammer "kreve den fri hun av den grunn trenger", men bare inntil en time pr. dag. Det står ikke noe om at en får lønn for ammepermisjon.

Vi som jobber i det offentlige har rett til to timer pr. dag med lønn, dette er hjemlet i Hovedtariffavtalen:)

Ser problemet med at det kan være vanskelig å få til. Jeg jobber selv i barnehage, og må legge ammefri til tider på dagen da det er forsvarlig å komme fra. Kan ikke bare gå når det er lite voksne til stede, og det er gjerne på begynnelsen og på slutten av dagen. Heldigvis bor vi like ved barnehagen slik at jeg kan stikke hjemom et par ganger i midt på dagen:)

Gjest stårma
Skrevet

I det private har man krav på 1 times fri om man jobber fullt (8timer pr dag), men har ikke krav på å få det betalt. Er en gode om man får det betalt. Får fri, men blir trekt i lønn.

Her ammes det bare morgen og kveld, reisevei til/fra jobb og alt tar tid. Kjempeslitsomt og er helt utslitt. Stress med morgen-ammingen. Men vil gjerne opprettholde ammingen til han er et år. Er nå 10mnd. Ville ikke begynt å jobbet så tidlig igjen om jeg hadde visst hvor slitsomt det ble.

Skrevet

Man har i følge arbeidsmiljøloven krav på den fritid man trenger for å amme, og det er (til tross for teksten i loven, som er et eksempel) IKKE begrenset til 1 time om dagen. Trenger man mer så har man krav på det!

Dette er en *ubetalt* rettighet i følge loven.

I hele offentlig sektor (stat, kommune/fylkeskommune og Oslo kommune, som er de tre områdene i det offentlige) er det 2 timer betalt ammefri om man jobber fulltid. Jobber man mindre så er det ofte kortere betalt ammefri, så vidt jeg husker er det 1 time om man jobber 2/3 dag. Merk at det er lengden på arbeidsdagen som bestemmer lengden på ammefrien, IKKE hvilken stillingsandel man har. Om man har 5% stilling og jobber én 7.5-timers vakt pr måned så har man krav på ammefri på den vakta selv om det bare er 5% stilling. Og jobber man 60% stilling fordelt på 20 arbeidsdager så kommer man akkurat under grensa for betalt ammefri fordi man har for korte dager. (Med forbehold om regnefeil.)

Les tariffavtalene!!

I det private har så vidt jeg husker ca halvparten av de ansatte tariffavtaler som gir betalt ammefri. Ofte er dette 1 time inntil barnet er 1 år, men mange steder har mer/lenger også. Igjen, les tariffavtalen.

Lene~mor til tre: jeg ville absolutt lest tariffavtalen nøye. Uansett så HAR du krav på ubetalt ammefri, dersom det hjelper deg.

Ellers: det ble for et par dager siden sendt ut forslag om betalt ammefri på høring fra barne-, familie- og likestillingsdept. De foreslår 1 time betalt fri frem til barnet er 1 år. Dette blir lovpålagt og dekkes av arbeidsgiver. Nettopp for å unngå diskusjoner/tolkninger om lengden på dagen og slikt så har de i forslaget lagt seg på minst 7.5-timersdag INKLUDERT betalte eller UBETALTE pauser (feks ubetalt lunsj) for å få 1 time, og minst 7-timersdag for 0.5 time betalt fri. Under 7 timer blir det ikke betalt ammefri. Så om vakta starter 7 og er ferdig etter 1430 blir det 1 time fri, er den ferdig mellom 14 og 1430 blir det 0.5 timer - uansett hvor mange timer man får betalt for innen vakta. (Arbeidstidas lengde beregnes før ammefri.)

Annonse

Skrevet

Da har jeg avtalt med sjefen at jeg får gå hjem 1-2 timer tidligere. Som regel en time, men skal heller gjøre avtaler dersom jeg har behov for mer.

Var ikke et misfornøyd lite sukk å høre engang:)

Veldig fornøyd:)

Skrevet

Jeg har akkurat begynt å jobbe. Det er sommerjobb/deltidsjobb. Jeg snakket om ammefri i går, men de mente at jeg ikke hadde krav på det siden jeg ikke var fast ansatt. Heldigvis bor jeg veldig nærme jobb, så det var ikke vanskelig om barnefar kom inn med henne og jeg ammet litt i løpet av dagen. Har uansett lyst til å trappe ned på ammingen nå, så det er godt å få en pause i løpet av dagen. For øyeblikket er det mye kos og lite mat:)

Skrevet

Jeg har akkurat begynt å jobbe. Det er sommerjobb/deltidsjobb. Jeg snakket om ammefri i går, men de mente at jeg ikke hadde krav på det siden jeg ikke var fast ansatt. Heldigvis bor jeg veldig nærme jobb, så det var ikke vanskelig om barnefar kom inn med henne og jeg ammet litt i løpet av dagen. Har uansett lyst til å trappe ned på ammingen nå, så det er godt å få en pause i løpet av dagen. For øyeblikket er det mye kos og lite mat:)

Ammefri er iallfall ikke i arbeidsmiljøloven knyttet til fast ansettelse, og jeg ser egentlig ikke for meg at det er det i tariffavtalene heller. Men om du mener du skulle vært omfattet av det (dvs at du skulle hatt betalt ammefri) så må du nesten lese den aktuelle avtalen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...