Gå til innhold

Erfaringer med overtidskontroll og igangsetting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Torsdag blir det overtidskontroll om ingenting skjer før. Jeg krysser fingrene og håper, men vil samtidig være forberedt på hva jeg kan møte og hva jeg bør spørre om. Derfor håper jeg det er noen her med erfaringer å dele.

-hva skjer i løpet av kontrollen?

-er det noe som er ubehagelig eller vondt?

-har hørt noen blir strippet. Hva er det?

-er det andre måter å fremskynde fødselen på utenom faktisk igangsetting?

-tar de alltid vannet ved igangsetting? Er det ubehagelig?

-dere som både har født vanlig og igangsatt: går en igangsatt fødsel fortere eller saktere? Er det mer intenst?

Jeg holder til i trondheim og har skjønt at den gravide her har stor medbestemmelsesrett ifm igangsetting, men jeg er veldig i tvil om hva jeg vil og håper fremdeles på en naturlig fødsel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke blitt igangsatt, men var på overtidskontroll sist.

De tok UL for å se at alt var OK (mengde fostervann, str. på baby, puls, gjennomstrømninger i morkaken, osv). De tok også en sparketest, hvor jeg satt i en stol med en måler på magen i en halvtimes tid. Deretter ble jeg strippet. Da tok legen hånden oppi og løsnet på noen hinner rundt mormunnen (?), dro og tøyde litt og sjekket åpning. Jeg synes ikke dette gjorde særlig vondt, men det kommer visst an på hvor moden man er.

Riene begynte 36 timer etter dette, så jeg slapp å bli satt i gang. De tok vannet på meg pga ting tok så lang tid, men det var ikke ubehagelig. Ble bare vått. Man har ingen følelser i den hinnen de stikker hull på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...