Gå til innhold

HJELP. IDIOTSJEF, får jeg sykemeld?

Anbefalte innlegg

(Skrev dette inne på foreldrepenger og permisjon og, men legger det her og i håp om flere svar)

Jeg har akkurat hatt en samtale med min sjef, som ikke var helt positiv.

Han er tydligvis ikke helt happy for at jeg er gravid, for han ble kjempesur da jeg var borte 4 dager pga kvalme og feber denne uke, og deretter begynte true med å sette meg ned til deltid, evt at jeg sykemeldte meg 30/40 % osv. Fordi han ikke har helse til å jobbe FOR meg, og ikke råd til å betale for meg når jeg ikke er på jobb i tilegg til å lønne en erstatter.

Jeg jobber på brio der jeg er butikkleder, men han vil nå sette meg ned til deltid, og gi min kollega min jobb. Jeg vet jo veldig godt at dette har han absolutt IKKE lov til.

Men jeg er jo i en liten klemme her.

For jeg kan ikke si opp. Da får jeg 8 ukers karantene for dagpenger fra nav.

Han har heller ikke lov å si meg opp.

Og jeg må jo være i fullt arbeid frem til permisjon for å få utbetalt full lønn under permisjon, sant?

Går jeg ned til detid, går jo dette utover permisjonspengene mine, så det har jeg ikke råd til.

Heller ikke kan jeg skaffe ny jobb nå.

Men fikk tips av min veninne at jeg burde sykemelde meg frem til permisjon. Og det hørtes egentlig ut som den eneste løsningen som passer.

Det er jo et arbeid der jeg står HELE dagen, i tilegg til varemottak, tunge løft, osv. Så ikke helt tilrettelagt gravide for å si det slik.

I tilegg til at jeg har en sjef som vil presse meg til å gå ned i stilling, som vil påvirke min økonomi noe ekstremt.

Jeg vet han ikke har lov, men om jeg tviholder på jobben min, og går imot han, blir det jo et HELVETE å være på jobb.. Det sliter meg egentlig ut psykisk og jobbe med denne sjefen fra før, da han er som han er..

Han begynte til og med og rakke ned på mitt privatliv da vi snakket istad, og kunne avsolutt ikke forstå hvorfor jeg ville ha barn i en alder av 23 osv osv, at jeg var så uetablert og det var ikke måte på..

Er det noen som har noe erfaring med sykemeld under graviditetten?

Tror dere det blir noe problem for meg å få sykemeld resten av arbeidstiden frem til permisjon?

(er 17+ 4 i dag, og termin 18. nov)

Føler at dette er eneste løsningen, for at jeg skal kunne få utbetalt permisjonspenger med full lønn... (Jeg har en drittlønn på 135 kr timen fra før, kan ikke få noe mindre...)

Ringte legen istad, da var ho ikke der, har egentlig time 27 Juni, men sjefen har jo bedt meg gi beskjed i morgen.. Han sier ballen er i mine hender, osv. Jeg vil ikke trygle om å beholde jobben jeg hater og blir stressa og sliten av.. men kan jo heller ikke si jeg skal få sykemelding, også gir ikke legen noe sykemelding i det hele tatt.. Skal ringe igjen i morgen kl 9, og håppe jeg kan stikke inom og få det.. ipb.global.registerReputation( 'rep_post_144306855', { domLikeStripId: 'like_post_144306855', app: 'forums', type: 'pid', typeid: '144306855' }, parseInt('0') );

Fortsetter under...

åhhh fy for et problem men stå på rettighetene dine sånne sjefer sku ...... æsj selv vært oppe i det samme men hadde bare deltid fikk sparken pga graviditet bare sjefen kallte dt noe annet på papiret for å gå fri selv

Uffamei.. Noen er virkelig ikke gode.

Ingen har liksom jobba her mer enn noen mnd. er vel jeg som har holdt ut lengst. Han burde snart forstå at det er HAN det er noe galt med, ikke hans annsatte som rømmer en etter en..

¨håper VIRKELIG jeg får.. Hadde vært så utrolig deilig å bare slenge en sykemeld i trynet hans og gå min vei!

Dette kommer vel helt an på legen din. Hvis du ikke har noen særlige fysiske plager er nok sjansen for full sykemelding mindre. Men det psykiske er jo en faktor her. Ikke bra for barnet at du stresser med det heller...

Jeg ville ringt legekontoret og bedt om en hastetime i morgen tidlig (de skal ha noen som de ikke deler ut før samme dag tror jeg). Pass på at du får forklart legen din hele historien, også om det psykiske presset du er utsatt for. Du kan jo kanskje få en gradert sykemelding (prosent). Si til sjefen din at du ikke kan gi beskjed før du har vært hos legen.

En ulempe med sykemelding er jo at hvis det skjer noe under fødsel som gjør at du trenger sykemelding (at du ikke klarer å passe barnet alene, og far/andre må ta over permisjonen), har du da brukt en del av dine 12 mnd (man kan max være sykemeldt i 12 mnd).

Annonse

Dette kommer vel helt an på legen din. Hvis du ikke har noen særlige fysiske plager er nok sjansen for full sykemelding mindre. Men det psykiske er jo en faktor her. Ikke bra for barnet at du stresser med det heller...

Jeg ville ringt legekontoret og bedt om en hastetime i morgen tidlig (de skal ha noen som de ikke deler ut før samme dag tror jeg). Pass på at du får forklart legen din hele historien, også om det psykiske presset du er utsatt for. Du kan jo kanskje få en gradert sykemelding (prosent). Si til sjefen din at du ikke kan gi beskjed før du har vært hos legen.

En ulempe med sykemelding er jo at hvis det skjer noe under fødsel som gjør at du trenger sykemelding (at du ikke klarer å passe barnet alene, og far/andre må ta over permisjonen), har du da brukt en del av dine 12 mnd (man kan max være sykemeldt i 12 mnd).

Jo, man kan være sykemeldt lengre enn 12 mnd, men da er det bare 60 % Lønn eller noe slik...

Det er stressende å være her på arbeid pga sjefen. Alltid "redd" og angst når han er tilstede. Det sliter mye psykisk.

Får håpe jeg får en hastetime i morgen da.. :)

Møkkamann!!

Nei dette har han ingen rett til. Gå til legen og få deg sykemelding.

Meld han til sjefen som er over han!

Ville også klaget på luselønna, kan da ikke være normalt med 135 kr timen som butikkleder?

Og hadde gitt sjefen en klar tale om regler i arbeidslivet og at din sykemelding og privatliv har han ikke en dritt med!

Har nettopp tatt opp dette med sjefen til sjefen, da han skulle vite hvorfor jeg var sykemldt, ringte meg stadig for å høre om jeg var frisk snart, og om jeg kunne jobbe LITT..

Og da jeg fikk høre at han snakket om meg og min sykemelding til de andre ansatte var grensa nådd!

Så kommer til å bli tatt opp i HR på jobben.

Møkkamann!!

Nei dette har han ingen rett til. Gå til legen og få deg sykemelding.

Meld han til sjefen som er over han!

Ville også klaget på luselønna, kan da ikke være normalt med 135 kr timen som butikkleder?

Og hadde gitt sjefen en klar tale om regler i arbeidslivet og at din sykemelding og privatliv har han ikke en dritt med!

Har nettopp tatt opp dette med sjefen til sjefen, da han skulle vite hvorfor jeg var sykemldt, ringte meg stadig for å høre om jeg var frisk snart, og om jeg kunne jobbe LITT..

Og da jeg fikk høre at han snakket om meg og min sykemelding til de andre ansatte var grensa nådd!

Så kommer til å bli tatt opp i HR på jobben.

Han driver privat, så er ingen sjefer over han desverre...

Han behandler alle annsatte slik..Tvang forrige kollega til og si opp. Fordi hun var mye syk.

Skjønner ikke jeg, orker han ikke jobbe selv, og forventer at vi "unge" skal styre hele butikken for han, burde han i det minste gi oss bedre lønn. Og han klager på at jeg ikke gjør arbeidet som butikkleder bra nok. Hvor skal jeg få motivasjon fra med 135 kr timen? Og ingen mulighet til å jobbe meg oppover og til bedre lønn, siden jeg bare har 5 mnd igjen..

Annonse

Ta kontakt med Brio konsernet.Tror ikke de setter pris på at han driver navnet Brio på den måten.

Har vurdert det.. og alle de annsatte og tidligere annsatte vet jeg også er intressert i å si sin mening om han, hehe

En mulighet er å få kontakt med jordmor, å få deg svangerskapspenger. De er på lik linje med med Sykepenger, men det handler da om barnet, å du kan være 100% frisk. Vil jo si det er en fare for barnet hvis du blir stresset, du ikke har det bra og det ikke er noe form for villighet til tilrettelegging fra sjefens side, bare at du må ned i stilling. Min jordmor var veldig behjelpelig i mitt forige svangerskap.

Lykke til..

Arbeidsgiver er faktisk pliktet til å tilrettelegge arbeidet for deg når du er gravid, så om han ikke kan gjøre det så ville jeg og tatt kontakt med jordmor og bedt om svangerskapspenger. Prøv det i første omgang.

Jeg har selv jobbet mye i butikk og vet at det er tungt arbeid med løfting av tunge esker, stå hele dagen etc. Har heldigvis hatt kontorjobb når jeg har vært gravid før, og har det nå også.

Lykke til! Høres ikke spesielt bra ut å være på den arbeidsplassen!

Uff, kjenner jeg blir skikkelig sint av å lese innlegget ditt. Dette skal du ikke finne deg i! Jeg sier som flere av de andre, meld deg inn i en fagorganisasjon, ta kontakt i dag! Du registeres som regel som medlem fra den dagen du søker medlemsskap. De kan også gi deg gratis juridisk bistand hvis du trenger det. Ellers så ville jeg absolutt tatt kontakt med ledelsen i Brio også.

Prøv å holde ut noen dager til, hvis du klarer, til du har både blitt organisert og fått snakket med øverste ledelse. Da har du et "pressmiddel" mot han, slik at han ikke skal kunne sette deg ned i redusert stilling.

Håper dette ordner seg, i ditt favør!

Sender deg en stor klem og ønsker deg lykke til :)

Jeg hadde vært dønn ærlig med legen og sagt hvor landet ligger, fordi dette er rett og slett mobbing av sine ansatte. Noen sjefer er bare helt på tur, skjønner ikke at de tror at de kan herse slik med gravide! Vi er Så godt beskyttet.

Har en jobb selv der ingenting er tilrettelagt men jeg klarer meg fint foreløpig. Slipper heldigvis en så ille sjef selv om min ikke er noen helgen hun heller...;) Tenk på deg selv du. Du får ingen takk for strevet.

fysj for en sjef, men jeg har ei vennine som oxo jobber for brio, og jammen lure je på om ekle sjefer, dårlig lønn og ellers dårlige arbeidsvilkår er noe som går igjen i brio..... snart så man må vurdere å boikote dom tror je.

Men du burde vurdere å organisere deg, men hvis dere ikke er to stk på samme sted er det vist ikke mye dom kan gjøre.

Men snakk med lege/jordmor for slik kan du ikke ha det og tror muligens du kan ha rett på svangerskapspenger.

Masse lykke til iallefall :)

Arbeidsgiver er faktisk pliktet til å tilrettelegge arbeidet for deg når du er gravid, så om han ikke kan gjøre det så ville jeg og tatt kontakt med jordmor og bedt om svangerskapspenger. Prøv det i første omgang.

Jeg har selv jobbet mye i butikk og vet at det er tungt arbeid med løfting av tunge esker, stå hele dagen etc. Har heldigvis hatt kontorjobb når jeg har vært gravid før, og har det nå også.

Kan ikke fastlegen ogsdå ordne med svangerskapspenger?

Eller kun jordmor?

Skal han tilrettelegge jobben for meg, blir det til at jeg skal sitte på en stol bak kassa hele dagen. Han vil nok heller ha meg vekk enn å ha meg her og gjør ingenting... Han klager jo på at vi gjør for lite fra før.. Men med den drittlønnen er det ikke mye man har lyst til å gjøre heller..

fysj for en sjef, men jeg har ei vennine som oxo jobber for brio, og jammen lure je på om ekle sjefer, dårlig lønn og ellers dårlige arbeidsvilkår er noe som går igjen i brio..... snart så man må vurdere å boikote dom tror je.

Men du burde vurdere å organisere deg, men hvis dere ikke er to stk på samme sted er det vist ikke mye dom kan gjøre.

Men snakk med lege/jordmor for slik kan du ikke ha det og tror muligens du kan ha rett på svangerskapspenger.

Masse lykke til iallefall :)

Ja jeg begynner å skjønne at jeg har det nå.. har i tilegg hatt en operasjon i hoften da jeg var 13, og hoften min er skrudd fast. Det har begynt å gjøre vondt de siste årene (Jeg har vært dum som ikke har gått til legen), og merker det blir værre nå. Spesielt etter jeg begynte her. Hardt gulv og stå hele dagen er ikke bra for beinet mitt / rygg etc..

Eller kun jordmor?

Skal han tilrettelegge jobben for meg, blir det til at jeg skal sitte på en stol bak kassa hele dagen. Han vil nok heller ha meg vekk enn å ha meg her og gjør ingenting... Han klager jo på at vi gjør for lite fra før.. Men med den drittlønnen er det ikke mye man har lyst til å gjøre heller..

å drive en butikk på den lønnen er ikke morsomt. Vet hva du snakker om i forhold til motivasjon, da jeg også har hatt ansatte på tilsvarende lønn (da jeg var butikksjef) og motivasjonen var ikke-eksisterende. Vi hadde mange runder med eier/sjef på det med lønn, og til slutt ga han etter å heve lønnen etter mye press. Nå skal det sies at flere av de ansatte der hadde 125 i timen da, noe som er under tariff.

Både jordmor og lege kan undersøke deg og se om det er grunn til å søke om svangerskapspenger. Du kan lese mer på denne linken: http://www.nav.no/Familie/Svangerskap,+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Svangerskapspenger

Her er et skjema som omhandler det at arbeidsgiver plikter å tilrettelegge arbeidsforholdene under graviditet. Står også henvist hvilke lover og regler det refereres til:

http://www.arbeidstilsynet.no/skjema.html?tid=78135

Håper virkelig du kommer noen vei med dette.

Eller kun jordmor?

å drive en butikk på den lønnen er ikke morsomt. Vet hva du snakker om i forhold til motivasjon, da jeg også har hatt ansatte på tilsvarende lønn (da jeg var butikksjef) og motivasjonen var ikke-eksisterende. Vi hadde mange runder med eier/sjef på det med lønn, og til slutt ga han etter å heve lønnen etter mye press. Nå skal det sies at flere av de ansatte der hadde 125 i timen da, noe som er under tariff.

Både jordmor og lege kan undersøke deg og se om det er grunn til å søke om svangerskapspenger. Du kan lese mer på denne linken: http://www.nav.no/Fa...ngerskapspenger

Her er et skjema som omhandler det at arbeidsgiver plikter å tilrettelegge arbeidsforholdene under graviditet. Står også henvist hvilke lover og regler det refereres til:

http://www.arbeidsti....html?tid=78135

Håper virkelig du kommer noen vei med dette.

Hadde ny prat med sjefen nå. Har enda ikke fått snakket med legen, men forklarte sjfen at det kom til å bli enten sykemeld eller svangerskapspenger hlyst sannsynlig. Han sier han ikke skal gjøre om noe på stillingen min, men at om jeg ikke skulle få svangerskapspenger eller sykepenger osv, hadde han ikke annet valg. Men det har han jo ikke lov til så.. Herrejesus...

Vel..

eg har en skade i beinet, får vondt i ryggen, føttene, løfter tungt, er rundt smittefarlige barn hele dagen. Burde vel være grunnlag det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...