Gå til innhold

Så det nettopp i en blogg, og må bare få det ut: Det heter ikke HJERNETEPPE!

Anbefalte innlegg

Skrevet

De kommer altså på løpende bånd her, disse særskrivingsfeilene...

"men klarer ikke steke lukta"..

Nei, det klarer faktisk ikke jeg heller! ;)

Skrevet

I fjord hvar sommeren varmere....

Lurer på hvordan en varm sommer fysisk får plass i en fjord..

Skrevet

Jeg er veldig bekymret for de som må til legen fordi det gjør så vondt i kjeden. Hvor i all verden går man når man har vondt i skjeden da? Til sykkelreperatøren????

Og nei, man får ikke se sjønnet til barnet på ultralyd.Er du heldig så kan du få se kjønnet:P

Når det kommer til dette med "honkle" så uttaler vi det honkle på min dialekt, men skriver håndkle/handkle (begge varianter er lov)

eg så har budd i sandnes siden eg va ei lidå jenta, eg seie hondkle. men eg skrive håndkle :)

e jo isje heilt blond.. doh

Skrevet

Hehehe her var det mye snadder, ;o)) Er sikker på at jeg har noen rariteter jeg også ibland, men får lite klagemål her inne faktisk. Men tenker det beror på at de fleste av dere sikkert vet at jeg er svensk og at det derfor krøller seg litt innimellom.

Skrevet

Nå må dere ikke glemme JALLEFALL.

Skrevet

Di..,nei jeg mente i fjorD kom ambOlansen og hente min sjære veninDe

Hun var blitt så sjokk og feit at hu ikke kom seg ut selv. Dette er en skjelden sjokkhet, tror det er pga alle sjøttkakkene hun har spiset i det siste tidet.

Skulle sjøpe blomst til hene, men ante ikke HVEM farge jeg skulle velge, så jeg ente opp med å sjøpe noe sunDT til henne istedenfor, selv om det ikke akkOrat var det hun ville spise.

I dag har hun hvert hos psikologen sin, som sier at hun må skifte identitet og bli palestinablond

Skrevet

Jeg har ikke lest alle svarene her, men psykRiater er forferdelig å høre noen si tongue.png

For å ikke snakke om psykiatriker ;-)

Skrevet

Hvis man går inn på bloggen til palestinablonde så blir det omtrent som å lese denne tråden, må jeg si. Like palestinablond fremdeles...

Selv synes jeg denne var litt morsom: "Vårt barn fikk julegave i fjord.." En fuktig sak?

Skrevet

Min ex :

" Jeg jobber åvertid i dag"

" Har såvet dårlig i natt"

" Såv godt!"

" Den ligger på hyllen åver vasken"

åver og såve. Jeg får vondt langt inni beina!

Skrevet

Selv om man er deprimert, så har man ikke en deprisjon, og pyskologen kan neppe hjelpe deg om ikke du har med legimitasjon.

En helt annen klasse er jo de som spiser bagUetter med råshbiff og bærne, og gjerne litt påmmfri på si'. Og siden gjør en venn en bjørnetjeneste, og tror at det er det samme som en kjempestor tjeneste :D

Nå heter det jo faktisk bagUetter, da... ;)

Haha, den så jeg også. ;) Det HETER baguetter.

Det er fransk, og uttales Bagetter! Basta!

Skrevet

Ja, selvsagt uttales det 'bagett', og slett ikke bagUett. Hver gang noen uttaler det med U'en ler jeg inni meg.

Skrevet

Selv om man er deprimert, så har man ikke en deprisjon, og pyskologen kan neppe hjelpe deg om ikke du har med legimitasjon.

En helt annen klasse er jo de som spiser bagUetter med råshbiff og bærne, og gjerne litt påmmfri på si'. Og siden gjør en venn en bjørnetjeneste, og tror at det er det samme som en kjempestor tjeneste :D

Nå heter det jo faktisk bagUetter, da... ;)

Haha, den så jeg også. ;) Det HETER baguetter.

Det er fransk, og uttales Bagetter! Basta!

Uttales ja, skrives, nei. Vi snakker om skrivefeil her, ikke måte å snakke på vel. Og det skrives baguette/baguetter.

Skrevet

Hun hadde bulemi og derfor så spiste hun kun elve sjampinjonger åm dagen.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Kann jeg få fåreslå at dere konsetrerer dere om dere selv, man kann aldrig vere sikker på at mann selv er feil fri!

Skrevet

Nei. Det er riktig som du sier at det heter jernteppe. Men dette stammer fra den kalde krigen. Winston Churchill sa i en tale at det hadde lagt seg et jernteppe over Europa.

Skrevet

Pappa skrev en gang til meg at han hadde vært på "bil til synet".. Lo godt da :P

Skrevet

Nei. Det er riktig som du sier at det heter jernteppe. Men dette stammer fra den kalde krigen. Winston Churchill sa i en tale at det hadde lagt seg et jernteppe over Europa.

Nei, det gjør det ikke. Uttrykket eksisterte allerede før den kald krigen, men det var Churchills tale som gjorde uttrykket kjent. Grunnen til at han brukte uttrykket var imidlertid at han kjente til det fra før, som betegnelse på noe som skapte et absolutt skille.

Skrevet

Det kan se ut til at en del yngre er usikre på uttrykket få jernteppe. Heter det det, eller skal det kanskje være få hjerneteppe? Betydningen er jo at en plutselig glemmer alt en vet, fordi en er nervøs, for eksempel ved eksamen, og det har for så vidt noe med hjernen å gjøre –?

Men det rette er få jernteppe og bare det. Dette er et fast uttrykk, og det er minst femti–seksti år gammelt i norsk. Få hjerneteppe er en misforståelse, om det er aldri så nærliggende eller fantasifullt. Trolig ble få jernteppe først brukt av skuespillere om det å glemme replikkene sine, men utover i 1960- og 70-årene kom det i mer generelt bruk om det å glemme noe brått.

Selve ordet er likevel eldre. Fra først av var et jernteppe en brannsikker skillevegg av jern til å senke ned mellom scenen og salen i et teater i tilfelle brann. Men alt for hundre år siden eller mer var ordet blitt overført til nye områder og kunne billedlig betegne en ugjennomtrengelig mur eller et absolutt skille. Det ble for eksempel brukt om døden, noe en ser av tittelen på forfatteren Jonas Lies roman Når jernteppet faller fra 1901, om en gruppe skipspassasjerer som tror de vil omkomme snart.

De som vokste opp etter andre verdenskrig, knytter vel jernteppet først og fremst til det skillet mellom øst og vest i Europa som utviklet seg da Nato stod mot Warszawapakten under den kalde krigen. Mannen bak denne betegnelsen var Winston Churchill, som brukte iron curtain i en tale i USA i 1946. Det norske jernteppet i denne betydningen er en oversettelse av Churchills ord, men ordet har altså en eldre historie.

På engelsk heter for øvrig det brannsikre teppet iron curtain eller safety curtain, og hukommelsestap ved eksamen og i liknende situasjoner heter mental block eller blank, ifølge ordboka.

Skrevet

Den forje tråden jeg leste om samme emne var langt ifra så morrosom som denne!

Godt å få ut litt skriveleifer!

Skrevet

FJORTISS!

Verste stavefeilen jeg vet om. Men misshandle, missbruke, misstanke etc. følger hakk i hæl.

Skrevet

Har dere fått hjerneteppe nå? Hvar værre enn værst å lete den opp.

Skrevet

FJORTISS!

Verste stavefeilen jeg vet om. Men misshandle, missbruke, misstanke etc. følger hakk i hæl.

Evt. Småtiss (småttis) ;)

Skrevet

Eller de som feilstaver når de bøyer verb. Kommer aldri til å glemme hun som spurte om hun kunne spise rekene som hadde lugget siden fredag :) Må jo ha vært fryktelig irriterende at noe driver og lugger så lenge....

Ahahahaha.... biggrin.png Genialt! Hahahah....

Det er faktisk dialekt for noen av oss å si lugge...:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...