La rubia Skrevet 11. juni 2012 #1 Skrevet 11. juni 2012 Hvordan kan jeg få snuppa til å sovne på egen hånd? Begynner å bli svært frustrert. Det siste som skjer er at jeg gir henne pupp før jeg legger henne i senga si. Der leker hun (kos med smokken eller bamsen) en halvtimes tid før hun går lei. Da står hun i senga å maser på oppmerksomhet. Jeg har prøvd å legge henne ned hver gang men hun står bare opp igjen hundre ganger før griningen begynner. Og da blir den som regel fort hysterisk. Jeg vil ikke prøve på noen ferbermetode. Men jeg vil gjerne få henne til å sovne. Om jeg tar henne opp og bysser henne så roer hun seg fortsatt ikke. Hun SKAL ha puppen å kose med for å sovne. Etter 1,5 timer så gir jeg opp. Dette har skjedd nå hver kveld i en uke. Pappa som er "hønefar" klarer ikke høre på at jenta griner så han har melt seg ut og drar på trening så lenge leggingen foregår. Jeg synes egentlig det er likegreit for han maser bare på meg at jeg skal gi pupen. Og etter en stund gir jeg etter. Nå vil jeg ikke mer. Det gjør vondt i de såre brystene... Kan noen hjelpe meg med råd? Jeg får så vondt i mammahjertet av å høre på den griningen.
Gjest Kira med en av hver Skrevet 11. juni 2012 #2 Skrevet 11. juni 2012 Vi hadde noe av det samme problemet da datteren vår var på den alderen. Og jeg kjente en dag at nå er det nok. Var ganske så lei av å sitte der og "dulle" med henne i timesvis hver kveld. Det jeg gjorde var å legge henne i sengen etter at hun hadde fått pupp, og deretter rett og slett ignorere henne. Høres veldig slemt ut, og det var ikke så lett. Men følte at det var det eneste alternativet jeg hadde da. Så jeg satt ved siden av sengen hennes uten å se på henne eller gi henne noe oppmerksomhet. Første kvelden var laaang, hun gråt og tullet om hverandre. Så gikk det bedre og bedre for hver kveld, og jeg flyttet meg lengre og lengre bort for hver kveld. Tror det tok ca 1,5 uke før jeg kunne legge henne i sengen, og gå. Det var helt fantastisk, og nå 2,5 år har det ikke vært noe problem med legging. Men må understreke at det som fungerer for meg, kanskje ikke fungerer for andre. Så det er egentlig ganske vanskelig å gi råd om søvn. Eneste jeg tenker er viktig for alle er å være konsekvente, uansett hvor tøft det er. Fordi når du har bestemt deg for hva du skal gjøre, så tror jeg faktisk at barnet merker det på både kroppspråket ditt og sinnsstemningen. Håper det løser seg raskt uten for mye gråt!
1down Skrevet 11. juni 2012 #3 Skrevet 11. juni 2012 Er det kun om kvelden at hun trenger puppen for å sovne? Hvis ja, så KAN hun jo sovne på egenhånd, men det er blitt en vane å få pupp. Da bør du gradvis bryte den vanen. Har du prøvd å gi flaske i stedet for pupp på sengen? Ikke like koselig som pupp men kanskje en god nr 2? Hvis nei, dvs hun trenger alltid puppen for å sovne, så kan jeg anbefale deg å lese elisabeth pantleys bok om barn og søvnassosiasjoner. Hun gir bl.a. konkrete råd om hvordan man kan venne barna av med å sovne ved puppen - funket her i huset Uansett tror jeg det er dumt at pappaen drar ut, han bør kanskje være hovedpersonen her tenker jeg? Hun forbinder jo deg med puppen så hva med å prøve at han tar leggingen?
Ærlige Ærna Skrevet 11. juni 2012 #4 Skrevet 11. juni 2012 Signerer Kira, mye likt. Vi hadde to som også puppet seg i søvn helt til de var ett år, skal si jeg virkelig prøvde masse for å få de i søvn på annen måte, uten hell, og jeg husker den tiden som veldig slitsom. Jeg valgte med andremann å ikke stresse så mye med det, siden jeg synes det ble så mye negative følelser med leggingen med første. Koste meg mer med ammingen, og det var greit at han sovnet. Men da han nærmet seg året ble denne metoden vanskeligere, da ble det helt naturlig og nødvendig å kutte ut. Fikk faktisk hjelp av min mor som gikk inn og sa natta etter at han hadde fått det han skulle. Fortsatte etter dette med at han ble lagt mett og våken i sengen, etter kos, lesing osv, av med lyset, og så satt jeg på en stol som gradvis ble satt lengre og lengre fra. Til slutt satt jeg i gangen (kunne da se meg) og jeg kunne lese i en bok mens han sovnet. Jeg var fornøyd med det. Dette løser seg alltid med tiden, men det er slitsomt mens det står på. Synes mannen din bør trå til når dere bestemmer dere for å sette en grense, for konsekvens er alfa og omega her. Lykke til videre :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå