Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akupunktur funker jo ikke på alle sier de. Jeg har prøvd akupunktur mot noe annet tidligere uten noe effekt. Hos to forskjellige akupunktører som begge hadde godt omdømme, så tror ikke det var de som var feilen.

Er det da sånn at akupunktur ikke funker på meg, eller kan en person oppleve effekt på en ting og ikke på en annen?

Altså, er det vits for meg å ta modningsakupunktur når jeg hadde null effekt av det på et annet område? Noen som har peiling på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er tydligvis en som akupunktur virker på! :-) Kjenner virkningen bedre og bedre for hver gang. Begynte å gå til henne da fysio/kiro anbefalte med det med ryggen. I tillegg har jeg spurt om hun ikke kan sette nåler for diverse andre "plager" som vann i kroppen, få litt mer energi og drømmer. Og alt hjelper, noe mer enn annet! :-) Forstod det slik at slik behandlig må kroppen bli vant med(?!)

Sist graviditet hadde jeg modingsakupunktur hos samme dame, kommer til å gjøre det igjen.... selv om det koster litt! :-)

Skal til henne igjen på fredag, kan spørre henne. Vet hun svarer ærlig, da jeg sist spurte om hun kunne hjelpe en venninne av meg gjennom en tøff periode med kjæresten sin. ( hun kunne hjelpe å sette nåler for avslappning, men hun mente det var bedre å finne noen som hun kunne prate med......)

Skrevet

Spurte henne i dag vedr om akupunktur hjelper på alle, og svaret var nei! Ca 5% har ingen virkning av det, å er du blandt de mente hun at du nok ikke ville ha nytte av modnings akupunktur! :-(

Men alle reagerer forskjellig på nåler. Hvis du ikke har effekt på en type behandling (eks migrene) betyr ikke at du ikke trengte å ha effekt av en annen type behandling! :-)

Ville nok høre med akupunktøren din. :-) lykke til!

Skrevet

Hvis man ser på forskning, er det faktisk utrolig få gode studier som viser at akupunktur har noe effekt overhode. For de fleste virker det faktisk ikke, det er bre en placebo effekt, vi ønsker at det skal virke, og de fleste ting går over!

Her er forskningen på akupunktur og å starte fødsel oppsummert: http://www.compmed.umm.edu/cochrane-reviews/acu-induclabour.asp

Ikke oppløftende, uansett for få og dårlige studier til å kunne konkludere. Grunnen til at mange føler det virker er at de gjør det rett før en fødsel som uansett ville startet av seg selv.

Jeg hadde aldri brukt pengene mine på et så usikkert foretak. Kjøp deg heller noe du har virkelig lyst på og gå en rask tur i stedet

Skrevet

Det er et utrolig dårlig råd forøvrig å si "hør med akupunktøren din". Vedkommende vil jo mest sannsynlig være svært positiv, han eller hun har det jo som levebrød !

Skrevet

Hvis du leser i tidligere innlegg anser Lillerev hennes to akupuktørere som seriøse og har et godt omdømme. I mitt hode betyr det at de da vil gi et seriøst svar, slik som min akupunktør har gjort. Der av mitt råd.

Alternative behandligsmetoder er omstritt, og vil det alltid være et god tema for en god diskusjon, spesielt på et hormonelt sted som BIM! :-)

Men JEG tror at kinererne som har gjort dette i over 2000 år er inne på noe. Men alle har rett til å tro hva de vil, og bruke penger på hva de vil. Dette er mitt 3 barn. ( 4 fødsel) 1 og 2 gang tok jeg ikke fødselsforberedene akupunktur, åpningsfasen/ fødselen var mye lenger.

Sist tok jeg akupunktur og tok bringebærblad kapsler. Og etter mitt syn en "drømme fødsel" ferdig på 4 timer. Livmoren trakk seg sammen på en to tre.... ( sammenlignet med de to første) Så jeg kommer til å gjøre det på samme måte denne gangen.

Vedr linken din vårsol 73: Ut i fra mine engelsk kunnskaper er det en studie på å bruke akupunktur for å sette igang en fødsel. Og det er stor forskjell til fødselsforberedende. å bruke det til å få satt igang fødselen gjør de bare på sykehuset så vidt jeg vet. å det er vel gratis?!?

Skrevet

Fint at det virket for deg **♀03♥ ♂1-

0♥ ♀12♥ . Jeg vil nødig være en "killjoy" i dette, men jeg synes dessverre ofte på BIM at man er utrolig ukritiske til alternative behandlingsmetoder. Veldig ofte hvis noen har et eller annet problem, er det noen som svarer prøv "akupunktur, naprapat, homeopati etc etc.., det virket så bra for meg". Det er viktig å huske på at det er en sterk profittorientert industri som står bak dette. Man henvender seg her til kvinner som vet at å føde ofte er veldig vondt, og mange er engstelige for å føde. Det er lett å tenke seg at mange er villige til å betale ganske mye penger hvis det er mulig å forberede kroppen på fødsel slik at dette går lettere....

Jeg har også sett innlegg her som jeg tror er skjult reklame, at noen som driver slike firmaer går inn og skriver innlegg. I tillegg er såkalte "testemonials" - at noen sier at noe virker er utrolig dårlig dokumentasjon. For å dokumentere om noe virker må det grundigere undersøkelser til.

Når det gjelder studien jeg la ut, tror jeg det var de undersøkelsene de fant som holdt et minstemål av vitenskapelig kvalitet som gikk på forsøk på å få i gang fødsel eller å forberede fødsel.

Men, som du sier, alle har rett til å gjøre sine egne valg, og bruke penger på hva de selv ønsker. Men, det er viktig å ta hensyn til informasjon som kanskje også veier mot å bruke mye ressurser på dette, slik at man kan gjøre et opplyst og informert valg.

Skrevet

Klart det er penger å tjene på alternativ medisin, sånn som på alt annet. Har faktisk lest at i usa legger de de verste nyhetene til sent pæ kvelden for å selge mer sovemedisin! Tragisk! Når jeg spør om råd for eksempel om hvilken hudkrem jeg bør ha i en kosmetikk-butikk føler jeg meg ikke trygg på om jeg får den rette eller den de tjener mest på. Osv.. Skulle ønske det ikke var sånn, men penger styrer så utrolig mye, og skal man gardere seg mot å bli lurt må man holde seg unna mye mer enn bare alternativ medisin. Selvsagt hadde det vært topp om det fantes mer forskning på området, men når det ikke finnes så er andres erfaringer bedre enn ingenting for meg. Og akkurat når det gjelder fødsel så tror jeg ikke en placebo-effekt ville vært så dum heller:) Det har jo utrolig mye å si for fødselen om mor er redd, stressa osv, og kan akkupunktur hjelpe om så bare psykisk så er det kanskje verdt det...? Etter en fæl opplevelse forrige fødsel, er jeg hverfall villig til å prøve hva som helst, og heller ta sjangsen på å bli robba for noen kroner...:)

Skrevet

Men husk damer at det er mangen plasser man får dette gratis..nås da er vell det verdt et forsøk... ????

Skrevet

Hvor får man dette gratis???

Jordmødrene på ABC kan sette nåler, men de gjør det ikke før du er under fødsel. Jeg fikk bare en anbefaling om hvem jeg kunne gå til privat...

Skrevet

Jeg har prøvd akupunktur for forskjellige ting og jeg har hatt veldig god effekt av det.

Fikk akupunktur for modning/igangsetting og etter to ganger var fødsel i full gang. 1.gangen satt jordmor nåler ca 1 uke før termin, 2.gangen satte hun på termindato og dagen etter var lillegutt ute :P

Så jeg skal definitivt ha akupunktur denne gangen også, men skal begynne mye tidligere denne gangen :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...