Gå til innhold

Er dette vanlig - ventetid på sykehus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigermor har falt og brekt håndleddet for noen dager siden. Legevakten gipset, men opplyste om at det måtte opereres, og "bestilte" time til dette.

Hun fikk innkalling, og beskjed om å møte fastende kl 0700 i dag tidlig. Det gjorde hun, og operasjonen skulle foregå i full narkose og hun blir liggende et døgn til observasjon etterpå.

Men da de ankom sykehuset til oppgitt tid, ble de bare sittende å vente. Først kl 1400 kom hun til. Fortsatt fastende.

Er det så dårlig planlegging på sykehus ? Dette er et lite lokalsykehus. Jeg skjønner jo at det kanskje oppstår noe akutt som opptar legenes tid, det er jo ikke noe vi får innsikt i.

Men å la et aldrende menneske sitte i 7 timer på venterommet uten å kunne spise noe som helst synes jeg nesten er uforsvarlig. Hun hadde jo ikke spist siden i går kveld.

Er det bare sånn det er ? Jeg ville trodd de hadde et eget akutt team som tok innkommende hendelse, og et team som tok planlagte operasjoner. Mulig det er i en ideell verden...

Skrevet

Det syns jeg var utrolig lenge, selv om jeg skjønner at det kan skje noe akutt som gjør at ventetiden blir forskjøvet.

Har en svigerinne som skulle inn til operasjon en gang på Rikshospitalet i Oslo. Jeg ble med henne som støtte når hun skulle legges inn. Og vi ventet fra kl. 9 om morgen til rundt 16-tiden (hvis jeg ikke husker feil). Jeg måtte gå kl. 14 for å hente barna i barnehagen. Men hun ringte senere og fortalte at hun måtte vente i 2 timer til. Og det var ikke bare hun, det var flere som ventet...bl.a en eldre dame. Syns synd i dem.

Skrevet

Selv om man er planlagt til en operasjon senere på dagen så vil de at pasienten skal være klar fra morgenen av i tilfelle noen av de foran i køen ikke kan opereres likevel. Har opplevd det samme med en 6 mnd gammel baby...

Skrevet

Noen ganger må man dessverre vente :(

Storesøster hadde fått et ganske dypt kutt i haka i bhg og vi ventet 3 1/2 time for å få sydd det. Det er jo ikke lenge i forhold da, men det var ingen på venterommet når vi kom, så vi var først i køen. Men de manglet 2 leger på legevakten og den eneste legen var kalt ut. På bordet inne i et behandlingsrom lå en pasient og ventet fordi han måtte "overvåkes". De er bare mennesker.

Skrevet

Da jeg skulle ha utskrapning måtte jeg være fastende frem til operasjonen siden det var i narkose. Jeg lå i 2 døgn og fikk ikke spise for de visste aldri når jeg skulle få komme inn til operasjon. Lå å brakk meg noe helt vanvittig siden jeg var så sulten og kvalm

Skrevet

Synes forresten også det er veldig lang ventetid på å få komme inn til undersøkelse. Lillebror er henvist til hudavd. med et hissig utslett, fikk brev for snart 2 mnd siden om at han mest sannsynlig for komme inn i november..

Skrevet

En dame i familien ramla og brakk lårhalsen i trappa, hun ventet i nesten 4 døgn før hun ble oprert.

Skrevet

En dame i familien ramla og brakk lårhalsen i trappa, hun ventet i nesten 4 døgn før hun ble oprert.

Hi her.

Jo, hun måtte vente noen dager svigermor også, men ble midlertidig gipset og sendt hjem. Fikk da innkalling med beskjed om at de skulle operere kl 0700.

Likevel tok det altså mange mange timer.

Skrevet

Huff...syns synd i alle som måtte vente så lenge :(

Selv har jeg hatt ganske flaks når det gjelder venting på legevakten og sykehuset.

Skrevet

Hi her.

Jo, hun måtte vente noen dager svigermor også, men ble midlertidig gipset og sendt hjem. Fikk da innkalling med beskjed om at de skulle operere kl 0700.

Selv på mindre sykehus kan man oppleve akuttoperasjoner, og disse går foran en planlagt bruddoperasjon.

Det hun kunne ha gjort hvis hun følte seg uvel og tørst, var å fortelle personalet om det slik at de kunne ha satt igang intravenøst.

Skrevet

Hi her.

Sikker på at hun hadde forstått det rett da? Selv om møtetiden er kl 7, så er det ikke sikkert man er nr 1 som skal opereres den dagen. Vi spurte og fikk vite at vår baby var nr 2 som skulle opereres, men vi måtte altså møte like tidlig som nr 1 i tilfelle nr 1 ikke kunne legges i narkose likevel så ville vår baby være klar... Operasjonen ble kl 13.

Skrevet

Moren min kom inn med blindtarmbetennelse i 9tida om morgnen, de opererte henne kl 22, da hadde blindtarmen rukket å sprekke :(

Skrevet

Ja, det er vanlig ventetid. Et lite sykehus har begrenset kapasitet på operasjon, det gjelder forøvrig sikkert et stort sykehus også. Når man innkalles til operasjon er man ikke en akuttpasient forresten. De fleste pasientene her møter kl. 7, fastende. Barna opereres vanligvis først, og som voksen kan du være den som må vente til slutten av dagen. Det er ikke dårlig planlegging, det skjer ofte at noen lar være å møte til operasjon og da må det være andre pasienter som er klare til å opereres. Det ligger mye penger i god operasjonsplanlegging og det er både dumt og lite smart å ikke utnytte den kapasiteten man har. Så da møter vi tidlig, fastende, opereres fortløpende - uten å ha fått et klokkeslett for når vi skal opereres. Kommer det inn noe akutt kan du risikere å vente lenger, og kommer du inn akutt er det en trygghet at du får den operasjonen du trenger selv om planlagte operasjoner må utsettes.

Det din svigermor opplevde var ikke dårlig planlegging, men hun burde nok ha fått mer informasjon om hva som skulle skje slik at hun ikke forventet å bli operert kl. 0700.

Sykehus har ventelister og legene skal følge retningslinjer for vurdering av innkomne henvisninger. Dette skal sikre at de pasientene som har det største behovet for helsehjelp skal prioriteres høyest. 6 mnd ventetid er veiledende, det kan gå fortere eller du kan risikere å vente i 8 måneder istedenfor, med mindre du har en prioritet som sier at du har 'rett til nødvendig helsehjelp' og derfor har en frist for når behandling skal være påbegynt. Dersom du er misfornøyd med ventetidene ved det sykehuset du har blitt henvist til kan du benytte deg av fritt sykehusvalg og finne et sykehus med kortere ventetider, såvidt jeg har forstått gjelder dette dog ikke slankeoperasjoner?

Du kan kontakte avdelingen der du står på venteliste å be om å bli kontaktet på kort varsel dersom de får avbestillinger.

Ved å benytte fritt sykehusvalg når du er misfornøyd med ventetidene sender du et signal om at det ikke er greit å vente i 6 mnd på behandling. Dersom flere hadde vært flinkere til å gjøre dette hadde ledelsen sikkert vært mer motivert for å sette inn ekstra ressurser for at ikke man ikke skulle måtte vente så lenge. ;)

Skrevet

Ja, jeg måtte vente fastende lengre enn det da jeg var inne til operasjon sist. Kom ikke inn på operasjonsbordet før klokken 16.00, og fikk ikke noe mat før klokken var etter 18.00...

Skrevet

Absolutt helt vanlig. Hos oss møter alle kl 07 og blir operert fortløpende utover dagen. Dette pga hvis noen ikke møter eller av diverse andre årsaker ikke kan opereres må nestemann sitte klar. Det å ha en stor pause i operasjonsprogrammet pga nestemann ikke er tilstede gjør at sykehuset taper masse penger. Så jeg vil heller si at det er god planlegging.

Men dette er noe din svigermor burde blitt informert om!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...