Gå til innhold

Ang. bekymring og ultralyd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner at jeg har et sterkt behov for å vite at lille spire vokser som den skal før et nært forestående 14 dagers ferieopphold i utlandet. Er bare i uke 7-8 nå, og er full av bekymring for at lille spire ikke lenger er. Kanskje fordi jeg har vært litt uheldig etter både exu, ma og sa. Men har jo tross alt to nydelige små barn:) Er realistisk, og vet at oddsa er på min side, og hvis ikke så var det ikke ment, og vil takle det. Men har bare et enormt behov for en bekreftelse på det ene eller det andre. Ihvertfall nå før ferien. Hadde ul forrige fredag, og alt var ok i forhold til lenge på svangerskap. Så tom et lite bankende hjerte. Har veldig lyst på ny ul på fredag før jeg reiser, og tror en bekreftelse på at alt er som det skal vil gjøre ferien mye lystigere og mindre bekymringsfull. Er jeg helt tullerusk og konrollfreak, eller er det normalt med disse følelsene? Har jo lyst å senke skuldrene, og jobber med det daglig. Skal jeg bare la det fare, eller ringe gyn for en time. Har ikke lyst til å bli sett på som et nervevrak.. Til syvende og sist kan jeg jo ikke gjøre noe med det fra eller til. Men som sagt, har bare et behov for å vite..

Et ærlig innlegg hilsen fra meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du tror det gir deg "peace of mind" på ferien din, syntes jeg du skal gjøre det.. Er jo godt for babyen med litt "ferie" og ;))) MEN, etter du har sett hjerteaktivitet er det jo 97% sjangse for at det vil gå bra da, så du kan jo evt prøve å la de realistiske tankene overskygge redselen.... VET det er vanskelig!

Skrevet

Forstår deg veldig godt, og tror at det er mange som føler som deg. Jeg er 8:5 og var på ferie i forrige uke. Ville veldig gjerne ha ul før jeg dro, men fikk ikke time. Følte at alt raste sammen, og hadde egentlig lyst til å droppe hele ferien. Men vi dro likevel, og jeg må si at jeg hadde en uvanlig bekymringsløs ferie! Ikke tilgang til nett, BIM og diverse andre sider som kunne stresse meg opp. Koste meg med mann og barn, og fikk faktisk tid til å kjenne kroppen og graviditeten! Og det gav meg en trygghet og indre ro. Har bestemt meg for å vente til uke 12, hvis jeg ikke begynner å blø etc. Selv om jeg lovpriser ul, tror jeg at det faktisk gjør oss en bjørnetjeneste noen ganger. Vi klamrer oss til ytre ting for å få kontroll der vi egentlig trenger en type indre kontroll. Vi blir roligere der og da, men roen er bare kortvarig. Vet ikke om du skjønner hva jeg mener:) Hvis du greier det, ville jeg nok anbefalle deg til å bare dra på ferien! Alt så bra ut forrige fredag, stol på det du så da og hva du føler skjer med kroppen din.

Skrevet

Anbefaler deg å anskaffe deg et par Angelsounds dopplere. Det beroliget meg fra uke 11 og gjør det ennå hver gang jeg blir bekymret. Erstatter ikke jordmor eller lege, men er godt å ha hjemme for å sjekke at hjertet banker.

Gjest Shanti ♥
Skrevet

Så tidlig må du ikke bli bekymra om du ikke klarer å finne hjertelyden med en ytre doppler, dog... Jeg lette og lette sammen med jordmor da jeg var 11+noe og vi fant den i noen veldig få sekunder etter nesten 10 minutters søken. Så såpass tidlig får du kanskje mer peace of mind med en UL, i alle fall om du ikke lykkes med doppleren. UL er også mer skånsomt for babyen. Det er noen gode poenger over her - at når du har sett hjerteaktivitet er sjansene veldig gode! Jeg forstår deg likevel veldig godt om du tar en ny UL, selv hadde jeg 3 UL i.l.a. 1.trimester for å få ro i sjela :) God tur i alle fall!

Skrevet

Tusen takk for fine og beroligende svar. Kjenner meg litt igjen på at jeg må finne den indre roen. Ikke så mye jeg kan gjøre fra eller til uansett. Men nå har (u)heldigvis kvalmen kommet for fullt, og ingen tvil om at jeg faktisk er gravid.

Når det gjelder angelsound så har jeg en slik fra første gang jeg var gravid. Husker jeg fant hjertelyd ca 9+ 3 med forrige barn, så skal drøye halvannen uke før jeg begynner å lete.

Har for så vidt fått ny ul imorgen med henvisning, og tenker å benytte meg av det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...