Frøken Pandora Skrevet 11. juni 2012 #1 Skrevet 11. juni 2012 (endret) Nå har jeg ENDELIG bestemt for at det er deadline på å vente på "ridderen på den hvite hesten" Jeg er nå snart 34 år og ønsker barn. Alt er klappet og klart med bolig, jobb og grei sparekonto, så nå er det bare å hoppe i det! Målet er å bli gravid i år med donor. Da lurer jeg på en del ting * Er det flere single her som prøver å bli gravid i år med donor? Hadde vært hyggelig å komme i kontakt med dere. * Hvilken klinikk i Danmark anbefaler dere og hvorfor? * Får man vite ansiktstrekk, se barnebilde av donor? Er helt tullete i hodet etter at jeg bestemte meg . Det surrer rundt 1000 tanker i hodet, sitter å ser på alt av barneutstyr og leser på barneforum flere plasser. Og det beste, venner og familien min synes dette er en fantastisk ide og gleder seg på mine vegne. Det er sikkert flere ting jeg lurer på men tar det etterhvert Endret 11. juni 2012 av FrøkenPandora
Snartsvanger? Skrevet 11. juni 2012 #2 Skrevet 11. juni 2012 Nå har jeg ENDELIG bestemt for at det er deadline på å vente på "ridderen på den hvite hesten" Jeg er nå snart 34 år og ønsker barn. Alt er klappet og klart med bolig, jobb og grei sparekonto, så nå er det bare å hoppe i det! Målet er å bli gravid i år med donor. Da lurer jeg på en del ting * Er det flere single her som prøver å bli gravid i år med donor? Hadde vært hyggelig å komme i kontakt med dere. * Hvilken klinikk i Danmark anbefaler dere og hvorfor? * Får man vite ansiktstrekk, se barnebilde av donor? Er helt tullete i hodet etter at jeg bestemte meg . Det surrer rundt 1000 tanker i hodet, sitter å ser på alt av barneutstyr og leser på barneforum flere plasser. Og det beste, venner og familien min synes dette er en fantastisk ide og gleder seg på mine vegne. Det er sikkert flere ting jeg lurer på men tar det etterhvert Velkommen til oss! Jeg er også rimelig fersk her, og sluker alt jeg kommer over av gode råd, og lurer på masssse rart ;o) Selv er jeg 40 og er Så glad for at jeg meldte meg inn her, det er så mange hjelpsomme jenter som tar godt vare på oss, og mange interessante og lærerike innlegg, og her er ihvertfall ingen spørsmål dumme. Jeg har bestemt meg for åpen donor,føler jeg skylder barnet det å ihvertfall ha muligheten senere til å vite litt om hvem som hjalp han/hun til verden (selv om det er veldig begrenset info) og ikke minst i tilfelle alvorlig sykdom (her må noen rette meg hvis jeg har misforstått..) Jeg har lest om mange fornøyde fra Stork,og tror nok jeg satser på de. Du kan betale ekstra alt etter hvor mye du vil vite om donor på forhånd, men inkl i pris er ønske om høyde,øyenfarge og hårfarge. Se gjerne hjemmesiden til Stork,der ligger masse info. Ellers hvis andre leser dette og har tips om andre klinikker m.m - så er jeg veldig interessert. Det er vel fortsatt ikke lov å gjøre dette i Norge? Enn om man er samboer og likevel skal bruke åpen donor, er det samme regler som gjelder her? En gynekolog ba meg sjekke med Haugesund,ble derfor litt usikker.. Ihvertall, godt å kunne bidra med bittelitt info. Det er også lurt å følge et emne og se innlegg for de som allerede har vært til inseminasjon. Uff, dette ble langt .... ;o))
Gjest meg mamma? Skrevet 11. juni 2012 #3 Skrevet 11. juni 2012 Nå har jeg ENDELIG bestemt for at det er deadline på å vente på "ridderen på den hvite hesten" Jeg er nå snart 34 år og ønsker barn. Alt er klappet og klart med bolig, jobb og grei sparekonto, så nå er det bare å hoppe i det! Målet er å bli gravid i år med donor. Da lurer jeg på en del ting * Er det flere single her som prøver å bli gravid i år med donor? Hadde vært hyggelig å komme i kontakt med dere. * Hvilken klinikk i Danmark anbefaler dere og hvorfor? * Får man vite ansiktstrekk, se barnebilde av donor? Er helt tullete i hodet etter at jeg bestemte meg . Det surrer rundt 1000 tanker i hodet, sitter å ser på alt av barneutstyr og leser på barneforum flere plasser. Og det beste, venner og familien min synes dette er en fantastisk ide og gleder seg på mine vegne. Det er sikkert flere ting jeg lurer på men tar det etterhvert Hei og gratulerer med avgjørelsen. Jeg er og singel og skal prøve på mitt første forsøk snart, forhåpentligvis denne uka hvis alt går som det skal. Så jeg er ganske fersk på dette selv og kan ikke hjelpe så mye med informasjon. Men det er mange andre her inne som har hjulpet meg, og som nok og kan hjelpe deg I forhold til klinikk så tenker jeg at det kommer litt an på hvor i landet du bor, om du tar fly eller kommer med danskebåten. Så er det jo valget om åpen eller lukket donor, velger du åpen så er det færre klinikker å velge mellom. Det med at alt surrer i hodet kjenner jeg meg godt igjen i. Jeg er så fersk i gamet enda at jeg ser bare rosa skyer og tankene mine er alle andre steder en de burde være Så heldig du er som har familie og venner som støtter deg All by myself : hvor mange forsøk hadde du før spirene satt
Tidenerinne Skrevet 11. juni 2012 #4 Skrevet 11. juni 2012 Nå har jeg ENDELIG bestemt for at det er deadline på å vente på "ridderen på den hvite hesten" Jeg er nå snart 34 år og ønsker barn. Alt er klappet og klart med bolig, jobb og grei sparekonto, så nå er det bare å hoppe i det! Målet er å bli gravid i år med donor. Da lurer jeg på en del ting * Er det flere single her som prøver å bli gravid i år med donor? Hadde vært hyggelig å komme i kontakt med dere. * Hvilken klinikk i Danmark anbefaler dere og hvorfor? * Får man vite ansiktstrekk, se barnebilde av donor? Er helt tullete i hodet etter at jeg bestemte meg . Det surrer rundt 1000 tanker i hodet, sitter å ser på alt av barneutstyr og leser på barneforum flere plasser. Og det beste, venner og familien min synes dette er en fantastisk ide og gleder seg på mine vegne. Det er sikkert flere ting jeg lurer på men tar det etterhvert Hei og velkommen! Her har du kommet til rett sted. Her er vi mange single, lesbiske og andre par, felles for oss er at vi bruker sæd eller/og eggdonor. Selv er jeg 36 år og singel. Ang. klinikk så har jeg bare vært på Stork en gang. Jeg ville ha åpen donor, og fram til 1 oktober i år må man til en jordmordrevet klinikk for å bli inseminert med åpen donor. Hvis du vil ha anonym donor kan du velge mellom legedrevet eller jordmordrevet klinikk. Siste nytt er at leger fra 1 oktober også kan inseminere med åpne donorer, gode nyheter da dette også gjelder for de som må over på ivf og ønsker åpen! Må innrømme at jeg ikke sjekket andre klinikker enn Stork. Hadde hørt masse bra om de og det passer best for meg med København. Veldig fornøyd hittil! Når det gjelder donorer så kan du som snartsvanger skriver alltid få vite øyenfarge, hårfarge, høyde. Selv ønsket jeg å være litt mer selektiv, så jeg gikk inn på cryosinternational sin hjemmeside. Der kan du gratis gå inn og søke og finne donor. De som har åpen profil har ofte baby/barnebilder så du kan se. Hvis du finner en spesiell donor du ønsker kan du bestille gjennom Stork (hvis du velger å bruke de, de andre klinikkene har sikkert lignende opplegg), det er litt billigere. Jeg valgte åpen donor med extended profile, altså mye mer informasjon. Jeg bestilte ganske mange strå, sånn at jeg også har til søskenforsøk. For hvis jeg ønsker flere barn vil jeg gjerne at de skal ha samme donor! BLe langt dette også, hehe. Håper du fikk noen flere svar!
Frøken Pandora Skrevet 11. juni 2012 Forfatter #5 Skrevet 11. juni 2012 Hyggelig med respons. Snartsvanger: hvilken donorinfo kan man betale ekstra for å få?
veivalg Skrevet 12. juni 2012 #6 Skrevet 12. juni 2012 Nå har jeg ENDELIG bestemt for at det er deadline på å vente på "ridderen på den hvite hesten" Jeg er nå snart 34 år og ønsker barn. Alt er klappet og klart med bolig, jobb og grei sparekonto, så nå er det bare å hoppe i det! Målet er å bli gravid i år med donor. Da lurer jeg på en del ting * Er det flere single her som prøver å bli gravid i år med donor? Hadde vært hyggelig å komme i kontakt med dere. * Hvilken klinikk i Danmark anbefaler dere og hvorfor? * Får man vite ansiktstrekk, se barnebilde av donor? Er helt tullete i hodet etter at jeg bestemte meg . Det surrer rundt 1000 tanker i hodet, sitter å ser på alt av barneutstyr og leser på barneforum flere plasser. Og det beste, venner og familien min synes dette er en fantastisk ide og gleder seg på mine vegne. Det er sikkert flere ting jeg lurer på men tar det etterhvert Hei og velkommen! Gratulerer så mye med det storet valget Jeg syns du gjør klokt i å starte prosessen nå som du føler at alt det andre av materielle nødvendigheter er på plass. Og utrolig bra at du har så god støtte i de rundt deg. Jeg tror at flere og flere er langt mindre konservative til denne måten å få drømmebarnet på, og det er virkelig bare helt supert! Jeg er selv singel og startet så smått prosessen med å få barn vinteren 2010. Jeg fyller 38 på sensommeren i år og har desverre ennå ikke kommet i mål. Til sammen har jeg 6 inseminseringer, 1 IVF-forsøk og 1 fryseforsøk bak meg. Nå skal jeg i gang igjen denne syklusen med nytt fryseforsøk med mine siste to egg i fryseren. Jeg anbefaler deg å få tatt nødvendige undersøkelser hos gynekolog i tillegg til blodprøver. Det ligger en del informasjon rundt dette på forumet her og på de ulike klinikkenes hjemmesider. Som singel har jeg vært nødt å bruke privat gynekolog og det koster jo litt. I samråd med gynekolog valgte jeg å gå over til IVF for å forbedre mine sjanser på å bli gravid. Jeg har blitt grundig undersøkt og feiler ingen ting. For enkelte tar det desverre lenger tid enn andre å bli gravid, men viktig å holde motet oppe Jeg brukte først CFC i København, men da jeg gikk over til IVF valgte jeg å bytte klinikk til Triangelen og er veldig fornøyd med de. Ble litt langt svar dette, men hadde litt mye på hjertet Og bare spør om det er noe mer du lurer på. Jeg bruker altså anonym donor pga legedrevet klinikk. Lykke til!
Frøken Pandora Skrevet 12. juni 2012 Forfatter #7 Skrevet 12. juni 2012 Ang forberedelser. Jeg har frikort i år, kan jeg da ta alle blodprøver som klinikkene krever via fastlegen? Og så heller bruke privat gynekolog for et bra samarbeid framover. Jeg sluttet på p-piller i mai og har hatt en menstrasjon etter det. Venter ny i slutten av denne mnd. Jeg skjønner ikke dette med om man har eggløsning??
veivalg Skrevet 12. juni 2012 #8 Skrevet 12. juni 2012 Hei, ja du kan bruke fastlegen din til å få tatt nødvendige blodprøver. Det gjorde jeg også. Du kan jo kjøpe noen hjemmetester for å påvise eggløsning og se når du får utslag. Noen jenter kan ha litt "dårlig" eggløsning og får derfor hjelp til å time det med å bruke eggløsningsprøyte i forbindelse med forsøk. Da må man først ha en vaginal ultralyd hos gynekolog for å måle eggposer/folikler og tykkelsen på livmorslimhinnen, og deretter fastsettes tidspunkt for eggløsningssprøyten. Klinikken du velger å benytte vil eventuelt gi deg denne informasjonen. Det kan også være en fordel å bruke EL-sprøyte for å kunne "styre" forsøket litt bedre ved at man får vite at alt ser bra ut på ultralyd og når sprøyten skal settes. Sprøyten settes ofte sent på kvelden og så får man time hos klinikken tidlig formiddag 1 1/2 dag etter. Dersom du ikke skal bruke eggløsningssprøyte så bruker du hjemmetester og ringer inn positivt svar til klinikken. De vil da sette deg opp på en time og du må være klar til å "hive deg rundt" på kort varsel (ca 36 timer etter positiv eggløsningsstest). Uansett om du velger/blir rådet til å bruke hjemmetester eller EL-sprøyten så vil jeg anbefale deg å ha en ultralyd i forbindelse med hvert forsøk slik at du vet at det faktisk er eggposer/folikler og at livmorslimhinnen er moden. Håper dette svarte litt på spørsmålet ditt vedr eggløsning
timiane Skrevet 12. juni 2012 #9 Skrevet 12. juni 2012 Ang forberedelser. Jeg har frikort i år, kan jeg da ta alle blodprøver som klinikkene krever via fastlegen? Og så heller bruke privat gynekolog for et bra samarbeid framover. Jeg sluttet på p-piller i mai og har hatt en menstrasjon etter det. Venter ny i slutten av denne mnd. Jeg skjønner ikke dette med om man har eggløsning?? Det går ann å spørre fastlegen om han kan gjøre det. De krever også clamydiaprøve. Dette kan fastlegen gjøre. Men siden vi er single, har vi ikke rett på å få dekket noe. desverre. De lønner seg å lese seg opp. Min erfarineg er at det går veldig fort i svingene- og det er ikke alltid legene eller klinikken forteller deg hva som er neste steg eller hva som er lurt å gjøre. Jeg var på fire inseminiasjoer og hadde en hormonforstyrrelse som måtte korrigeres- de turene var bortkastet.
Snartsvanger? Skrevet 12. juni 2012 #10 Skrevet 12. juni 2012 Hyggelig med respons. Snartsvanger: hvilken donorinfo kan man betale ekstra for å få? Du kan betale for f.eks audiointervju,barnefoto,keirseytest (det er jeg usikker på hva er) medarbeiderinntrykk m.m. Du kan velge å betale for en av tingene, eller også 3mnd fri tilgang til alle donorene. Det ligger mye info om dette på hjemmesidene både til Stork Klinik og Sellmer (jeg sendte Sellmer noen spm på mail og fikk svar innen 30min,veldig fornøyd, der må du velge donor selv,mens på Stork kan de også velge for deg dersom du ikke har så mange ønsker/krav mtp donor) Fortsett å stille spørsmål du, vi er mange som lærer underveis! ;o)
timiane Skrevet 12. juni 2012 #11 Skrevet 12. juni 2012 Jeg har brukt denne sædbanken; http://dk.cryosinternational.com/home.aspx Her er all informasjon om donor gratis.
Frøken Pandora Skrevet 12. juni 2012 Forfatter #12 Skrevet 12. juni 2012 Timiane: var og tittet der inne, bra de har barnebilder av noen. Er det noen sædbanker man får god info om donor og barnebilder?
timiane Skrevet 12. juni 2012 #13 Skrevet 12. juni 2012 Her er en annen bank: http://www.nordiccryobank.com/ Men man må betale for å få tilgang. Jeg har ikke gjort det, derfor vet jeg ikke hvor mye man får vite om donoren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå