Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Både jeg og far har rett på foreldrepenger. Jeg jobber i bank, og samboer er ansatt på sykehus (staten). Våre arbeidsgivere betaler oss full lønn under permisjonen, men vi må selv sende inn søknad om foreldrepenger til NAV slik at de får refundert dette. Det jeg lurer på er NåR sender man inn søknaden til NAV?

Jeg har litt variable inntekt pga. bonuser, halv ekstra mnd. lønn i desember, og en del overtidsarbeid. Tjener uansett mer en 6G uten disse variablene, men jeg lurer på hvordan jeg skal oppgi inntekten i søknaden til NAV. Skal jeg oppgi kun fastlønn? Gj. snitt av siste 10 mnd? Gj.snitt av de beste 6 av de siste 10 mnd?

Vi har bestemt oss for 100% dekning i 47 uker, og permisjon hos min arbeidsgiver er innvilget og starter 16. august. Min permisjon varer til slutten av april 2013, og jeg skal deretter ta 10 uker permisjon uten lønn. Far sin permisjon skal etter planen starte første uka i Juli 2013 og varer i 12 uker. Siden ikke fars permisjon begynner rett etter at min ordinære permisjon er ferdig, må han da søke om utsettelse av permisjonen, og i såfall når gjør han det? Skal far også sende inn søknad om foreldrepenger nå før barnet blir født? Hva skjer dersom han bytter arbeidsgiver eller endre inntekt i løpet av min permisjon?

Håper det er noen som er dyktige på dette som kan hjelpe oss. Har aldri vært borti NAV systemet før, og må si at det er litt komplisert (selv om det ser enkelt ut på overflaten).......

Fortsetter under...

Du kan sende inn søknaden din etter uke 26.

Du regner ut ett snitt for lønnen din over de siste 3-6-9 mnd og skriver ned dette. Arbeidsgiver skal uansett sende inn lønnsopplysningene dine til NAV på eget skjema.

Han må sende inn skriftlig utsettelse av fedrekvoten før din del av permisjonen er over.

Han kan sende inn sin søknad en tid før hans del av permisjonen starter. Nav etterbetaler opp til 3 mnd så han må sende den inn senest 3 mnd etter at hans permisjon startet.

Det er hans lønn som legges til grunn og regnes ut som din lønn (siste 6 av 10 mnd før hans del av permisjonen starter).

Er han fast ansatt er det lønnen han har når permisjonen starter som legges til grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...